Техніка

Електричні трактори для України

Електричні трактори для України

Випереджувальне зростання вартості дизпалива порівняно з електроенергією й істотне вдосконалення акумуляторів роблять реальним запровадження електричного тракторного двигуна.

Однією з характерних особливостей виробництва сільськогосподарської продукції в Україні є значна залежність рухомого складу технічного парку господарств від імпортних енергоносіїв. Ось лише деякі основні характеристики такої залежності:

– загальна потреба промисловості й АПК України в енергоресурсах становить 220 млн т умовного палива, що на 60% покривається імпортом, а власний видобуток вуглеводнів становить близько 30% потреби;

– частка дизельного палива лише за виконання основних технологічних процесів рослинництва перевищує 20% собівартості рослинної продукції;

– для стабільного ведення виробничої діяльності більшість господарств вимушені спочатку продавати (у короткі терміни) продукцію рослинництва, а за отримані кошти купувати пальне. Будь-яке підвищення прибутку від реалізації продукції рослинництва перебуває у прямій залежності від потреби закупівель паливо-мастильних матеріалів.

Фактично країна, яка виробляє й продає зерно на світовому ринку, стабільно прив’язана до тих, хто продає мінеральне паливо. Чи можна розірвати це замкнуте коло? Одним з аргументованих варіантів розв’язання проблеми є перехід на використання електроенергії в аграрному бізнесі. Для цього маємо достатньо підстав. Згідно з офіційними показниками 

Діаграма 1. Динаміка зміни вартості одиниці енергії в Україні протягом 1999—2011 років

Україна є однією з найрозвинутіших і найперспективніших країн світу у сфері виробництва електричної енергії:

– потужна система теплоелектростанцій (14 станцій зі встановленою потужністю понад 30 тис. МВт). Загальні запаси вугілля — орієнтовно на 400 років;

– за потужностями ядерної енергетики посідаємо 8-ме місце у світі й маємо значні запаси уранової руди;

– сучасний вітроенергетичний потенціал нашої країни становить 30 000 ГВт∙год. на рік.

Водночас динаміка зростання цін на одиницю електроенергії в Україні менша, ніж на енергію у вигляді дизпалива (Діагр. 1); до того ж додана вартість під час виробництва першої залишається в країні.

Отже, ми стверджуємо, що одним із чинників подальшого зростання ефективності сільського господарства України може бути підвищення рівня електрифікації виробництва. Важливе значення у цьому процесі посідає переведення мобільних енергозасобів, зокрема тракторів, на електричний привід.

Електротрактор: утопія чи перспектива

Проаналізована нашим інститутом статистика використання тракторів у сільському господарстві України (Діагр. 2) свідчить, що енергоємні ґрунтообробні роботи виконують в основному машинно-тракторні агрегати класу тяги 2 і більше. А більшість сукупного робочого часу тракторів господарства витрачають на транспортні та допоміжні роботи, які не потребують постійної максимальної потужності або їх виконують із невеликими технологічними швидкостями й технологічними зупинками. На цих роботах здебільшого застосовують машини класу тяги 1,4 та меншої.

Діаграма 2. Завантаженість тракторів на виконанні агротехнологічних операцій

Діаграма 2. Завантаженість тракторів на виконанні агротехнологічних операцій

а — бульдозерні та навантажувальні роботи; б — внесення добрив; в — транспортні роботи; г — збирання зернових і силосних культур; д — збирання картоплі та коренеплодів; е — заготівля сіна; є — сівба; ж — міжрядний обробіток; з — культивація; к — дискування; л — оранка.

 

Із наведеного вище випливає, що для України використання електроенергії в аграрних енергозасобах — один із важливих факторів завоювання місця на сільськогосподарському ринку, що збільшить нашу загальну конкурентоздатність. Для цього необхідно комплексно застосувати загальносвітові тенденції в тракторобудуванні й створити власний технологічний комплекс.

Даєш акумулятор!

Протягом останніх років практично всі провідні країни світу активно розробляють і модернізують електричні самохідні машини на акумуляторному приводі. Загальновизнаними перепонами масового впровадження машин на електроакумуляторному приводі вважають відсутність потрібних акумуляторів і систем їх зарядки — над вирішенням цього питання нині зосереджено десятки науково-технологічних центрів. У більшості з них інтенсивно розробляють і впроваджують нові види високоенергетичних акумуляторів: літій-іонних (надто дорогі для агросектора); натрій-сірчаних (робоча температура понад 300 ºС); нікель-металгідридних; на основі поліпропілену, паливних елементів, іоністорів, фотоелементів тощо. Проте найдоступнішими, найнадійнішими та найпоширенішими (принаймні поки що) залишаються свинцево-кислотні акумуляторні батареї (АКБ). Протягом останніх років їх характеристики як джерела енергії для електротрактора значно поліпшилися (Діагр. 3) — питома енергоємність досягла 45 Вт × год./кг; у разі забезпечення двогодинної безперервної роботи МТА з 80%-м навантаженням співвідношення ваги акумулятор/електротрактор, на який їх установлюють, становить від 20%.

Діаграма 3. Загальносвітова динаміка зміни основних характеристик електротрактора протягом 1980—2012 років

Діаграма 3. Загальносвітова динаміка зміни основних характеристик електротрактора протягом 1980—2012 років:

а — питома енергоємність АКБ (Вт × год/кг); б — співвідношення ваги акумуляторів і електротрактора (%); в — співвідношення ціни акумуляторів і електротрактора (%)

Порівняння характеристик свинцево-кислотних і літій-іонних акумуляторних батарей свідчить, що використання свинцево-кислотних є дешевшим. Однак загальна їх маса більша за літій-іонні. За однакової маси ємність літій-іонних акумуляторних батарей буде втричі більшою.

Перезаряджання акумуляторів

Для електротракторів це питання вирішується простіше, ніж для легкових автомобілів, адже територію, на якій працює трактор із агрегатом, чітко визначено й обмежено. Фактично проблему можна й потрібно розв’язати встановленням відповідної кількості заправних станцій. Швидкі підзарядка та заміна акумуляторних батарей досягаються встановленням на тракторі необхідної кількість блоків батарей, заміну яких проводять в автоматизованому режимі. Підзарядку виконують від одного з можливих джерел енергії: 

• централізованої електромережі; 

• вітроелектричного пристрою; 

• фотоелектричного модуля; 

• теплового електрогенератора на біопаливі (солома, біогаз тощо); 

• інших.

Вітчизняна розробка

ННЦ «Інститут механізації електрифікації сільського господарства» спільно з Харківським тракторним заводом розробили експериментальний зразок електротрактора на базі серійного трактора ХТЗ-2511, який було представлено на виставці Агро-2013. Він має електродвигун «Балканкар» із хорошими тяговими можливостями, кислотні акумулятори (силові роботи — 1,5 год., транспортні — 5 год., перезарядка — 10 год.). Використання літій-іонних батарей забезпечить майже вдвічі довшу роботу й швидшу перезарядку.

На думку розробників, поява таких економічних, екологічно чистих і безшумних універсальних машин у сільському господарстві має призвести до значного економічного ефекту щодо вихлопних газів, зменшення вібрацій, також знижує обсяг обслуговування двигуна в кілька разів. Нинішнього року електротрактор проходить випробування в ННЦ «ІМЕСГ». Для серійного виробництва в ньому відпрацьовують найбільш принципові моменти: робота електродвигуна й швидка перезарядка акумуляторних батарей. 

Фото. Експериментальний зразок вітчизняного електротрактора

 
 
В’ячеслав Адамчук, академік НААН України

Віктор Мироненко, д-р техн. наук

Віктор Третяк, канд. техн. наук

Роман Мельник, канд. техн. наук 

ННЦ «Інститут механізації та електрифікації сільського господарства» НААН Уураїни

журнал  “The Ukrainian Farmer”  серпень, 2013 року

     

 

Усі авторські права на інформацію розміщену в журналі  “The Ukrainian Farmer” та інтернет  сторінці журналу за адресою  https://agrotimes.ua/magazines  належать виключно видавничому дому АГП Медіа та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.

При використання інформації з подальшим будь-яким відтворенням, републікацією, поширенням, переробкою, перекладом, включенням її частин до інших творів  обов’язкове посилання на журнал  “The Ukrainian Farmer”   з гіперлінком  https://agrotimes.ua/magazines   Використання інформації  дозволяється тільки після отримання письмової згоди  від видавничого дому  “АГП Медіа”  .

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ