Елеватор

Іноді буває так, що вже після початку експлуатації виникає потреба змінити параметри роботи елеватора

Для зберігання й виробництва

Для зберігання й виробництва

 Іноді буває так, що вже після початку експлуатації виникає потреба змінити параметри роботи елеватора. У цьому разі успішно виконати завдання можуть тільки досвідчені професіонали з великим досвідом. 

Шлях від звичайного елеватора до багатопрофільного підприємства ТОВ «Самбірський елеватор» пройшло менше ніж за п’ять років. Певна невизначеність із планами на майбутнє змусила підійти до будівництва об’єкта поетапно, і таке рішення виявилось правильним. 

Розпочали будувати 2017 року, і перша черга запрацювала з 2018-го. На той час підприємство мало продуктивність сушіння всього 500 т/добу, і цього виявилось недостатньо для ефективної роботи впродовж сезону. 

У рамках диверсифікації підприємство збудувало власне борошномельне виробництво продуктивністю 50 т борошна на добу. Станом на початок лютого лінія була завантажена на 70%. Крім того, будується лінія грануляції, яка має бути універсальною: залежно від ринкових чинників тут будуть виготовляти кормові або паливні гранули. Продуктивність лінії становитиме до 30 т/добу. 

На сьогодні підприємство приймає ячмінь, пшеницю, ріпак, сою і кукурудзу. Загальна місткість силосів становить 20 000 т. 

2020 року елеватор добудували — встановили другу сушарку, два 500-тонні хопери для вологого зерна, а також додаткові транспортери й норії. Обладнання й монтаж поставила компанія «РІЛЯ Україна». 

До співпраці з цією компанією перейшли з багатьох причин. Близьке географічне розташування центрального складу ТОВ «РІЛЯ Україна» та профільних фахівців постачальника допомагає оперативно вирішувати питання забезпечення запчастинами — склад розташовано за 30 км від елеватора, та проведення сервісних і ремонтних робіт за потреби. Коли виникає потреба, потрібні запчастини привозять за годину-дві, і елеватор не простоює цілий день в очікуванні ремонту. Питання вартості й оплати завжди можна узгодити, що також додає зручності й усуває напруження. Технічних питань зазвичай з обладнанням не виникає — усе працює в штатному режимі й потребує тільки періодичного сервісу та нагляду. Коли довелось налаштовувати сушарку, щоб вийти на паспортну продуктивність, постачальник поставився до цього максимально уважно й приділив стільки часу, скільки було потрібно для розв’язання проблеми. Отже, з таким партнером можна почуватися упевнено у будь-якій ситуації. 

Дві сушарки мають загальну продуктивність 1000 т/добу за сушіння кукурудзи з 28 до 14% вологості. На підприємстві встановлено чотири місткості для вологого зерна по 1000 т кожна. Дві лінії приймання оснащено окремими транспортними лініями й здатні одночасно приймати дві культури. Продуктивність транспортного обладнання — від 60 (борошномельне виробництво) до 175 т/год (елеватор). Очисне обладнання представлено скальператором хорольського заводу і сепаратором Buhler TAS 154A-4 для фінального очищення зерна. До вибору цих машин підійшли з розрахунком на продуктивність і якість. Нині це дає змогу очищати партії борошномельного зерна до ідеального стану без додаткових зусиль. Основний шлях відвантаження — залізниця. Проте за досвідом останнього сезону зерно вивозили здебільшого автомобілями до пунктів перевантаження на залізницю з вузькою колією. На момент, коли з’явилась можливість відвантажувати зерно морем з українських портів, більшість зерна ранньої групи вивезли через Європу. Нині акцент вивезення збіжжя знову змістився в бік залізниці й чорноморських портів. 

Із самого початку експлуатації сушарка показала добру якість сушіння. Територія елеватора не забруднюється, зерно висушуються без пошкоджень, показники витримуються в заданих межах. 

Експлуатація транспортного обладнання потребує періодичних оглядів і замін зношених елементів. Усе залежить від абразивності культур: наприклад, соя і ячмінь дають максимальне зношення. Самопливи поступово футерують у місцях зміни напрямку руху зерна керамічним покриттям. Воно показало себе зносостійким і не впливає на швидкість руху продукції. У більшості транспортерів використовується сталь Hardox, частина з них футерована поліуретаном.  

ГОВОРИТЬ ЕКСПЕРТ  

Тарас Панахид, директор ТОВ «Самбірський елеватор» 

— Створення борошномельного підрозділу спонукало до будівництва другої черги елеватора. Допомогли державна програма кредитування «5-7-9» і грант для переробних підприємств, які дозволили оперативно придбати й змонтувати борошномельне виробництво, закупити потрібне лабораторне й інше обладнання, щоб розпочату роботи й забезпечення контролю якості продукції, яку випускаємо. У перспективі планується будівництво ще двох силосів по 5000 тонн. Насамперед це потрібно для закупівлі й тривалого зберігання партій продовольчої пшениці. Виходячи з досвіду, з’ясувалось, що потрібно мати запас сировини щонайменше на 7–8 місяців активної роботи. 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ