Точка зору

Мультилогістичий підхід до експорту фруктів

Володимир Гуржій
експерт з експорту, керівник компанії USPA fruit

Минулого року компанія USPA fruit вперше в Україні експортувала фрукти, зокрема яблука, залізницею. Цю подію можна було б прирівняти до хайпу, який колись відбувся з відправленням кавунів баржою, це – явища однакового рівня. Та ми не роздмухували хайп навколо мультилогістичного підходу до перевезень, поки не відкатали його до ідеалу.

Загалом тільки залізничним транспортом USPA fruit відправила понад 1 тис. тонн яблук преміальної якості, що потім були доставлені в різні куточки світу.

У цілому минулі два сезони були стартом контейнерних поставок для всієї України. І USPA fruit була тією компанією, що в прямому сенсі ламала кригу у цьому процесі.

У деяких випадках ми відчували серйозні проблеми у процесі транспортування фруктів, наприклад фактор зимових погодних умов. Контейнеровоз не може рухатися безперебійно за умов снігопадів та ожеледиці. Існує великий ризик не потрапити вчасно на судно. До прикладу: судно в порт ОАЕ відходить лише раз на тиждень. І якщо ми не потрапимо на нього, згаємо сім днів, що коштуватиме додаткових витрат та, що важливіше – репутації. Адже покупець також отримає товар на тиждень пізніше.

Крім того, не треба забувати, що яблука – це свіжий продукт, який псується. Це також важливий фактор, чому ми не зацікавлені тримати фрукти довше на сім днів.

Як все відбувалося?

Залізничний транспорт – це чіткий розклад. Тут все не так залежить від вивертів погоди. Потяг їде прямо в порт, де яблука перевантажують на судно. А ще перевезення залізницею трохи дешевше – на кілька відсотків, але на всьому обсязі це таки відчутно.

Це був пілотний проект, і, щоб відлагодити мультилогістичний процес до ідеалу, ми зосередилися на двох областях України. Зробили ми це з однією з топових світових логістичних компаній, що спеціалізується на морських перевезеннях. Вона подавала контейнери на підприємство, де ми вантажилися. Звідти автотранспортом контейнери направлялися на залізничний термінал. Далі вантаж яблук потягом відправлявся у порт.

Географія наших експортних поставок минулого року охопила 15 країн світу, лише 5% наших поставок було до країн ЄС. Такий низький відсоток пояснюється високим урожаєм яблук у європейських країнах-конкурентах. Та цього сезону вбачаю хорошу можливість повернутися до європейських роздрібних торгівельних мереж.