Агромаркет

Українська олія рветься в Китай

Українська олія рветься в Китай

У Кіровограді, на проспекті Індустріальному, пахне літнім салатом, заправленим запашною олією. А ще сюди злітаються голуби з усіх околиць, аби поживитися зернятами соняшника, який звозить тоннами вервечка вантажівок. Величезні силосні банки, дві сушарки, залізничні під’їзні колії та чотири вивантажувальних автомобільних пункти, новенький ОЕЗ і комбінат модифікованих жирів — це лише частина господарства компанії «Креатив Груп», яка минулого року ввірвалася до трійки лідерів із виробництва соняшникової олії та переробки сої в Україні.
Юрій Давидов, голова правління ПАТ «Креатив Груп», планує розширювати експорт 2012 року підприємство збільшило обсяги переробки насіння соняшнику на 120% (до 725 тис. т) та на 26% (до 122 тис. т) — виробництво маргаринів і жирів. У розмові з журналістами на підприємстві у Кіровограді Юрій Давидов — голова правління ПАТ «Креатив Груп» — розповів про борги компанії, придбання нового гравця, очікування від нового врожаю та маржинальність сільськогосподарського напряму.

Про фінансові результати

Сьогодні «Креатив Груп» — один із найбільших переробників соняшнику та сої. 2012 рік компанія закінчила з хорошими фінансовими результатами. В останні роки наша маржа була на рівні 19—20%, і ми сподіваємося, що надалі вона збережеться на цьому самому рівні. Обсяг продажів зріс до $682 млн, EBITDA становила $143 млн. Такого позитивного результату компанія досягла за рахунок збільшення переробки насіння соняшнику. ПАТ «Креатив Груп» охоплює близько 30% ринку жирів, ми посідаємо ІІ місце за об’ємами переробки соняшнику. Така сама позиція нашого підприємства з переробки сої. У серпні 2012 року ми запустили новий завод потужністю 1700 т/день — це дозволило істотно наростити обсяг продажів. Щодо продажів і EBITDA, то поточного року ми прогнозуємо їх зростання на рівні 15—20% відносно 2012 року, залежно від ціни на соняшникову олію.

Про очікування від поточного року

Потужності групи з переробки соняшнику на сьогодні становлять близько 1 млн т. У першій половині 2012/2013 маркетингового року вони були завантажені на рівні понад 90%. Компанія, незважаючи на помірний урожай соняшнику в країні, в цілому добре провела закупівлю. У нас є достатній обсяг сировини, щоб працювати до нового врожаю.
У квітні цього року ми запустили другу лінію заводу з переробки сої та наростили обсяг виробництва до 270 тис. т на рік. Протягом 2013—2014 рр. наша компанія планує підтримувати високий рівень завантаження виробничих потужностей за ключовими бізнес-напрямами, і за рахунок цього продовжуватиме зростання — новий ОЕЗ буде одним з основних його драйверів. Це саме стосується й сої. Додаткові доходи приноситимуть нові потужності. Цього року ми також вводимо в експлуатацію два елеватори загальною потужністю 170 тис. т у Миколаївській та Дніпропетровській областях. Також плануємо будівництво ще двох зерносховищ у Сумській і Кіровоградській областях по 80 тис. т. Нині група компаній «Креатив» має елеваторні потужності на понад 390 тис т одночасного зберігання зерна й після реалізації найближчих планів планує збільшити їх до понад 500 тис. т.

Про вертикальну інтеграцію

У жировому бізнесі ми розвиваємося тільки в бік виробництва спредів, плануємо нарощувати випуск продукції з більш високою доданою вартістю. Основною сировиною для виробництва спредів є рослинний жир, який ми виробляємо на наших заводах. Таким чином, ми будуємо вертикально інтегровану модель бізнесу, яка забезпечує додаткову фінансову стабільність. Нашою сильною стороною та конкурентною перевагою є те, що всі наші виробничі потужності є сучасними та збудованими «з нуля» — їх середній вік не перевищує 5 років. Це дозволяє нашому виробництву бути енергоефективним.

Про нові придбання

Компанія має плани щодо розширення земельного банку. Нині ми контролюємо до 35 тис. га й протягом наступних двох років плануємо збільшити площі орендованих земель до 150 тис га. Концентруємо землю в Чернігівській і Кіровоградській областях — це основні регіони для нашого можливого придбання. Проте, звичайно, розглядаємо й інші області. Ідея полягає в тому, щоб диверсифікувати погодні ризики, що впливають на отримання врожаю.
Розглядаємо також можливість купівлі гравця в секторі переробки соняшнику в Україні , потужністю 300—400 тис. т. Ми не плануємо в найближчому майбутньому будувати заводи. Розвиток напрямку з переробки олійних культур можливий лише через придбання нового ОЕЗ.

Про інвестиції та кредити

Розмір інвестиції на цей рік заплановано на рівні $35-40 млн, таку саму суму маємо намір вкласти і в 2014 рік. Переважно, це буде реінвестування у розвиток власних коштів. Якщо ж виникне необхідність залучення кредитів, то залучатимемо. Випуск облігацій як джерело інвестицій ми не розглядаємо. Навіть ті кошти, які ми планували залучити шляхом розміщення облігацій, — спрямували б на рефінансування існуючих кредитів у випадку успішного розміщення.
Проте це, не враховуючи придбання нового ОЕЗу. Якщо відбудеться придбання, то інвестиції відповідно збільшаться. Чистий борг нашої компанії становить близько $540 млн із урахуванням короткострокових кредитів на купівлю насіння соняшнику.

Про географію експорту

Географія нашого експорту нині дуже сильно змінюється. Якщо раніше традиційно нашими ринками збуту були Південна Європа та Північна Африка, то сьогодні на перше місце виходить Індія та Китай. За рахунок цих країн формується більший попит на нашу продукцію. Минулого місяця ми навіть відкрили своє представництво з продажу в Китаї. Хотілося б збільшити експорт нашої продукції у цю країну. Китайський ринок дуже перспективний із точки зору продажу жирової продукції та соняшникової й соєвої олій. Розширятися наразі можна лише за рахунок експорту в країни Азії та Близького Сходу. І ми над цим серйозно працюємо, адже 68% нашої виручки — це надходження від експорту. Маргариново-жировий ринок як у Росії, так і в Україні, на жаль, не росте. Його об’єм протягом останніх років перебуває на стабільному рівні.

Про ціни на сировину

До вересня ми не побачимо жодних істотних змін у ціні олії на прилавках. Точніше про ціну на соняшникову олію нового сезону можна буде говорити після того, як зберуть урожай сої у США. Його збиратимуть у серпні — вересні, тоді й сформується нова ціна на соєву американську олію. Виходячи з цього, стане відомою ціна на соняшникову олію. На сьогодні згідно з прогнозами USDA очікується дуже хороший врожай сої в Америці, що має спричинити зниження цін або ж, принаймні, вони залишаться на минулорічному рівні.

Про очікування нового врожаю

Я думаю, цього року ми побачимо врожай соняшнику в понад 10 млн т. Це означає, що посіяно на рівні 5,5 млн га. Якщо з погодою все буде добре, то на Україну чекає рекордний урожай. Сої, за нашими прогнозами, буде зібрано близько 3 млн т.
Щодо «Креатив Груп», то соєю та соняшником власного виробництва ми забезпечені на рівні 2%. Цього року нашою компанією посіяно соняшнику близько 7 тис. га, сої — 5 тис га. Інші площі зайнято під кукурудзу та інші зернові.

Про IPO

Вихід на IPO залежить від відкриття фондових ринків. Однак готуватися до цього треба завжди. Необхідно робити аудиторські звіти, писати проспекти. Ми регулярно зустрічаємося з інвесторами з Польщі та інших країн, але сьогодні до українського аграрного сектору, м’яко кажучи, ставлення не надто позитивне. Перша причина — ринкова ситуація, друга — макроекономічна ситуація в країні й ставлення до неї іноземних інвесторів. Кілька негативних історій про українські аграрні компанії на Варшавській біржі та падіння українського індексу на понад 30% — усе це створює негативне ставлення до вітчизняних агрокомпаній.

Про роботу з фермерами

Українська олія рветься в Китай Ефективність цієї роботи легко оцінити по тому, хто з переробників купив соняшник, а хто — ні. Наші потужності повністю завантажено, тоді як деякі компанії простоюють — нині понад 3 млн т потужностей ОЕЗів не працює.

Із фермерами ми співпрацюємо по кількох напрямах. Основна наша конкурентна перевага — ми підлаштовуємося під постачальників та їх потреби. Наша компанія має великий парк автомобілів, і ми намагаємося надати сервіс агровиробникам, якого вони потребують, робимо передоплату, застосовуємо схеми з різними контрактами переоцінки соняшнику. Також у нас великий штат співробітників, які займаються закупівлями, маємо регіональні представництва у 8-ми регіонах України. В основному ми робимо спотові закупівлі, форвардні контракти не перевищують 10—15% у загальному портфелі.

Про логістику

Мати свій термінал у порту було б логічним й потенційно дуже цікавим для такого експортера, як ми. Наша компанія розглядає можливості цього будівництва. Але це не означає, що найближчим часом почнемо реалізовувати цей проект. Думаю, протягом двох-трьох років ми зможемо підійти до цього питання, але тільки підійти. Це не означатиме, що завтра почнемо будувати. Ситуація із землею в портах нині дуже складна.

Про сільськогосподарський напрям

Сільськогосподарський напрям у групі займає близько 10%, тому ми розглядаємо його поки як допоміжний бізнес. Хоча результати він показує дуже хороші — середня маржа по цьому бізнесу перебуває в районі 30%, і ми плануємо його розвивати.

 

 

Зоряна Гошовська

газета “АгроМаркет” червень, 2013 року

     

 

Усі авторські права на інформацію розміщену в журналі “АгроМаркет” та інтернет сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/magazines належать виключно видавничому дому АГП Медіа та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.

При використання інформації з подальшим будь-яким відтворенням, републікацією, поширенням, переробкою, перекладом, включенням її частин до інших творів обов’язкове посилання на журнал “АгроМаркет” з гіперлінком https://agrotimes.ua/magazines . Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому “АГП Медіа” .

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ