Агромаркет

Картопля буде в ціні

Картопля буде в ціні

Напередодні масового збору врожаю картоплі вартість «другого хліба» в 1,5–2 рази перевищує аналогічні показники минулого року. Проте чи втримає ціна свої позиції надалі? У приватному підприємстві «Імпак», одному з вітчизняних лідерів із виробництва картоплі з обсягом вирощування 23–25 тис. тонн картоплі на рік та добовою поставкою митої продукції на рівні 50–100 т, вважають, що цього року ціна на картоплю буде високою через недобір урожаю, проблеми з якістю бульб та перспективи експорту.

Дмитро Малиновський, комерційний директор ПП «Імпак»Дмитро Малиновський, комерційний директор ПП «Імпак» і директор ТОВ «Європлант Україна» в інтерв’ю газеті «АгроМаркет» розповів про фактори, що впливатимуть на вартість картоплі та овочів поточного маркетингового року, особливості роботи з роздрібними мережами та виправданість бізнес-напряму митої продукції.
Дмитре Сергійовичу, що сьогодні турбує овочівників України?
— Як і завжди, урожай і ціна. На жаль, ціна на картоплю в останні роки не тішила, цього року сподіваємося на її підвищення. Через збитковість виробництва протягом останніх двох років цього року фермери зменшили посадкові площі на 20–50%, а багато фермерських господарств відмовилися саджати картоплю взагалі. Особисті селянські господарства цьогоріч матимуть поганий врожай, на це вказують дані з нашої та сусідніх областей.
У господарствах, які професійно займаються картоплярством, урожай також очікується нижче середнього. Окрім того, промислові виробники митимуть проблеми з якістю, значної шкоди овочу завдали дротяник, совка, також товарна бульба вражена паршею та ризоктонією.
Таким чином, у зимній та весняний періоди виникнуть проблеми з постачанням на ринки України та супермаркети якісної картоплі, що зумовить зростання ціни.
Не останнім за важливістю фактором, що сприяє підтримці ціни на картоплю, є ймовірний дефіцит її виробництва в Росії. За очікуваннями окремих російських картоплярів через надмірну кількість весняних опадів урожай картоплі в Росії може знизитися на 30–40% порівняно з зібраними в РФ 29,5 млн тонн 2012 року. Проте про стабільні поставки в Росію української продукції можна буде говорити лише після нового року.

Який відсоток вирощеної картоплі експортує «Імпак»?
— Невеликий, попит на українську картоплю за кордоном спонтанний, а витрати на транспортування та розмитнення — високі. Свій урожай ми зберігатимемо у сховищах місткістю 17 тис. тонн, до появи прийнятних пропозицій по купівлі, як на зовнішньому, так і на внутрішньому ринках.

Яка ціна для вас є прийнятною?
— Для картопляра в нашій кліматичній зоні прийнятною є вартість картоплі 1,5–2 грн/кг. Така ціна дозволяє розвиватися. У минулі сезони вартість була меншою за гривню, працювати було дуже не просто. Ми робили суттєві капіталовкладення, проводили величезний обсяг робіт, але витрати не окуповувалися. Використовували й власні оборотні кошти, і кредитні ресурси.

Які у вас очікування щодо реалізації моркви та буряка?
— Моркви цього року очікується багато, проте з якісною морквою під миття, на мою думку, будуть проблеми, особливо гостро вони проявляться в другій половині зими. Думаю, в найближчі роки переважно вся вироблена морква перейде в розряд митої продукції, основним ринком реалізації якої будуть міста. По буряку дуже складно щось сказати — на ринку немає великих виробників цього овочу, вирощують кожен потроху. Найбільшу кількість столового буряку дає Волинь.

Якою є врожайність і собівартість вашої картоплі?
— Кожного року врожайність відрізняється. У середньому це 300–450 ц/га. Межі собівартості теж коливаються, середній показник — 1 грн/кг. Найближчим часом маємо намір розпочати масове зрошення полів, поки що маємо на поливі 50 га моркви, 20 га столового буряка та 20 га картоплі з відведеної під бульби площі 800 га. Овочівництво без зрошення стає складно контролювати, навіть на Поліссі. Складно забезпечити необхідну собівартість продукції. Зрошення підвищить не тільки урожайність, а й якість продукції, причому якість тут є найважливішою. Ми працюємо з митою та фасованою продукцією, тому чим більш стандартними та вирівняними будуть бульби, тим менше матимемо відходів.

Як ви відслідковуєте та прогнозуєте ціни?
— Прогнозувати ціни на овочі в Україні вкрай складно, надто неструктурованим є ринок. Багато подорожую країною, бачу, як розвиваються товарні та насіннєві посіви в різних господарствах, це дає уяву про очікувану врожайність. Слідкую за очікуваннями картоплярів й овочівників із Росії — експорт до нашого північного сусіда є для вітчизняних овочівників непоганою нішею. Ми маємо торгові представництва в Києві та регіонах, це також допомагає контролювати динаміку цін по всій Україні та вловлювати певні тенденції.

Наскільки прибутковим є вирощування та продаж насіннєвої картоплі?
Зменшення посадкових площ, нижчий, ніж торік урожай із проблеми з якістю сприятимуть зростанню цін на картоплю— Останні два роки з насіннєвим бізнесом дуже складно. Багато фермерів не отримують достатньо прибутків від продажів товарної картоплі, відповідно не можуть собі дозволити купівлю якісного насіння, навіть за ціни 6–7 грн за еліту та 4–5 грн за першу репродукцію.
Собівартість насіннєвої картоплі в рази дорожча, ніж товарної — 5–6 грн/кг елітного насіння та 3–4 грн/кг першої репродукції. І ми, і виробники, які займаються вирощуванням насіння, застосовуємо потужний хімічний захист, сорто- та фітопрополювання, дотримуємося режиму внесення добрив, адже недостатньо виростити насіння стандартної форми, необхідно, щоб воно несло в собі весь потенціал сорту. Гонитва фермерів за дешевим насінням призвела до появи неякісного, несертифікованого насіннєвого матеріалу, потік якого в Україну дуже великий. Якщо господарство хоче виростити гарний врожай, рекомендую звертатися за посадковим матеріалом до професійних і перевірених виробників.

Які, на вашу думку, є перспективні сорти картоплі?
— Для нашої ґрунтово-кліматичної зони це Фінка — найбільш ранньостиглий сорт з усіх відомих на сьогодні; Аннушка — ранній сорт, гарний для миття. Перспективними є дуже смачні та високоврожайні сорти Вінета та середньостиглий сорт Джеллі, який без зрошення дає 50 т урожаю. Звичайно, не можна не згадати про сорт Беллароза, який є найпопулярнішим в Україні.

Як завоювати прихильність роздрібних мереж?
— О, це важка праця. Універсального рецепта немає, розуміння, що потрібно для роботи з роздрібними мережами, приходить із досвідом. Із рітейлом ми працюємо вже 7 років, найважливішими критеріями тут є стабільність поставки продукції, протягом не менше 80–90% календарного року, відповідність продукту певним стандартам, якість упаковки, можливість пелетування оптових партій у сітках, температура зберігання. Ми подолали багато перешкод, і тепер працюємо з торговими мережами Metro Cash & Carry, Fozzy, «Таврія В», «Фуршет», Auchan, «Велика Кишеня», АТБ. За добу відвантажуємо по 50–100 т митої продукції. У період активного збору врожаю, а це середина серпня – кінець жовтня, фасуємо та продаємо 100–200 т немитої фасованої продукції на день.

Наскільки фасування продукції допомагає покращити економіку вирощування картоплі та овочів?
— Підприємство «Імпак» одним із перших в Україні почало серйозно займатися напрямом фасованої продукції. Було вкладено багато коштів і праці — ми не можемо так раптово покинути цей напрям, навіть якби він приносив збитки. В якийсь період співпраця з роздрібними мережами давала непоганий прибуток, але нині ми робимо переоцінку: наскільки цей напрям виправдовує себе, чи варто вкладати в нього в подальшому. У роки, коли картопля має нижчу ціну, прибуток від продажу фасованої продукції вищий, і навпаки, гірший результат отримуємо за високих закупівельних цін на немиту картоплю. Також прибуток дуже залежить від якості одержаної картоплі, стандартизованості бульб. Критичною є межа, коли відходи становлять 20–30% і більше, тоді партію вигідніше продати немитою.

Що вам дало впровадження власного бренду «Овочиста»?
— Серйозний бізнес неможливо вести без власної торгової марки. Торговій марці «Овочиста» вже 5 років, вона робить наші овочі впізнаваними. Упаковка, в яку фасується продукція, має бути брендованою. Тоді продукт легко ідентифікувати серед десятків подібних, покупець може дізнатися про виробника, умови вирощування та зберігання овочів. Усе це підвищує нашу конкурентоспроможність як перед кінцевим покупцем, так і перед роздрібними мережами. Це природно — віддати перевагу чистому пакету перед сіткою з немитою картоплею.
 

Андрій Федорчук

газета “АгроМаркет” вересень, 2013 року

  

    

 

Усі авторські права на інформацію розміщену в журналі “АгроМаркет” та інтернет сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/magazines належать виключно видавничому дому АГП Медіа та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.

При використання інформації з подальшим будь-яким відтворенням, републікацією, поширенням, переробкою, перекладом, включенням її частин до інших творів обов’язкове посиланняна журнал “АгроМаркет” з гіперлінком https://agrotimes.ua/magazines. Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому “АГП Медіа” .

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ