Погляд на розвиток птахівничого ринку та про подальші плани ТзОВ «Укрполь-2005»
Краще та ефективніше
«Щоб бути конкурентоспроможним, треба крокувати в ногу з часом, впроваджувати передові технології», — вважає заступник директора з птахівництва ТзОВ «Укрполь-2005» Микола Гарбач
Сьогодні птахівнича галузь переживає складні часи. Суттєво погіршили ситуацію спалахи пташиного грипу, які фіксували в січні та грудні. Вони призвели до закриття деяких ключових зовнішніх ринків для вітчизняних виробників. Також негативно на стані речей позначилося впровадження карантинних обмежень, що зумовлено поширенням корона вірусу, та значне зростання собі вартості виробництва птахівничої продукції внаслідок подорожчання вартості комбікормів.
Про власний погляд на розвиток птахівничого ринку, про стан речей і подальші плани ТзОВ «Укрполь-2005» журналу «Наше Птахівництво» розповів заступник директора з птахівництва цього підприємства Микола Гарбач.
— Пане Миколо, яка ситуація складається нині на птахівничому ринку?
— Уважаю, що ситуація на птахівничому ринку нині неконтрольована і нестабільна. Складно сказати, що далі буде з ринком, як на ньому працювати найближчим часом, і чи має сенс розвиватися й розширювати потужності виробництва надалі. Звичайно, висока ціна на зернову сировину та комунальні тарифи відбилась на собівартості виробництва продукції. Може, холдинги не дуже гостро відчувають цінові коливання, а для деяких середніх підприємств погіршення ситуації на ринку призвело до закриття та припинення своєї діяльності.
Негативний вплив на економіку країни також завдала і пандемія коронавірусу, тим самим суттєво знизивши купівельну спроможність населення.
— Як ви думаєте, чого слід очікувати птахівникам: чи зміниться ситуація на ринку птахівництва найближчим часом?
— На мій погляд, ситуація на птахівничому ринку буде тільки погіршуватися. Думаю, що гравцями на ринку лишаться, ті підприємства, у яких є власні посівні площі із зерновими культурами та комбікормові заводи для виготовлення повнораціонних комбікормів для годівлі птиці. Звичайно, експортні поставки продукції птахівництва поступово відновляться, хоча найшвидше не в тих обсягах, що були раніше, і, можливо, в інші країни, ніж раніше. Цінова політика на продукцію птахівництва не буде дуже високою, виробництво буде з мінімальною маржинальністю, бо споживчий ринок найближчим часом лишатиметься з низькою платоспроможністю.
— Пане Миколо, чи залежить ваше господарство від імпорту?
— Уважаю, що сьогодні повністю будувати виробництво м’яса птиці на вітчизняних технологіях — поки що неможливо. Наприклад, імпортний крос птиці, який закуповуємо в племптахорепродуктора, по суті, генетичний фонд, привезений з-за кордону. Ми купуємо імпортну селекцію, бо для нас важливо, щоб курчата мали хорошу генетику, щоб у результаті вирощування отримати ніжне та якісне м’ясо, без жирових прошарків, яке б швидко готувалося. Раніше процес відгодівлі бройлерів тривав більше як 60 днів, а тушка виходила менша за кілограм, нині ж для її вирощування потрібно 39–42 дні. І все це завдяки генетиці та модернізації процесу вирощування. Устаткування в нашому господарстві теж імпортне, що, своєю чергою, дозволяє нам суттєво знижувати енерговитрати й контролювати продуктивність птиці. Ми тісно співпрацюємо з голландцями, італійцями, купуємо у них, зокрема, запчастини.
Наступний момент. Близько 70% собівартості виробництва продукції птахівництва — це корми. Таку рослинну сировину, як кукурудзу, пшеницю, соняшник, використовуємо з власних земель. А соєвий шрот — це основа для комбікорму, продукт імпортний, як і віта міни, мінерали, амінокислоти тощо.
Тому нам постійно доводиться стежити за курсом валют. По можливості намагаємося проводити оплату за придбану продукцію тоді, коли курсова різниця менша.
Тобто в підсумку виходить так: продукт ми виробляємо вітчизняний, але частка імпорту в його виробництві досить велика.
— Чи вдається стримати ціни на вироблену продукцію ув цій ситуації та як?
— Ріст цін на продукцію птахівництва стримує купівельна спроможність населення, яке все ще біднішає. Дорожчають не лише харчові продукти, а й електроенергія, послуги тощо. Середню ціну на нашу продукцію ми намагаємося особливо не змінювати, тому нині наше основне завдання — зниження собівартості продукції.
— Де ви реалізуєте вироблену продукцію?
— Близько 60% нашої продукції реалізується через супермаркети України, а 40% — торгові точки на ринках. Відпускні ціни для гуртових покупців і мереж особливо не відрізняються й залежать від умов договору та кіль кості придбаної продукції. Перспективною ми вважаємо роботу саме з мережами. Незважаючи на відстрочення платежу щонайменше на місяць, працювати з ними дуже зручно, особливо влітку, коли строк збереження продукції невеликий через високу температуру навколишнього середовища.
— Як плануєте надалі розвиватись, яким бачите майбутнє вашого підприємства?
— Планів у нас багато, але із теперішньою ситуацією в країні важко щось прогнозувати.
По-перше, в рамках оптимізації та реалізації пріоритетних напрямів виробництва повністю модернізуємо виробництво, оснастимо птахокомплекси сучасним автоматизованим обладнанням і реконструюємо старі корпуси, що дозволить покращити технологічні показники, а також збільшити обсяг виробництва м’яса птиці. По-друге, думаємо налагодити експортні поставки, бо тільки постійне освоєння нових ринків збуту дасть нам можливість для успішного розвитку як нашого господарства, так і птахівництва України загалом.
У 2014 році протоколом загальних зборів було затверджено стратегічний план розвитку підприємства ТзОВ «Укрполь-2005», що передбачає розширення вертикально інтегрованої складової виробничого циклу замкнутого типу. Тобто налагодити процес — від виробництва комбі кормів до постачання м’ясної продукції на ринок і її реалізації. Вертикальна інтеграція дозволить підприємству ефективно розвивати агропромислове виробництво й по мінімуму залежати від ринкової кон’юнктури.
Згідно з цим планом на підприємстві постійно ведеться реконструкція птахокомплексів, реалізуються великі інвестпроєкти. Ми активно працюємо над будівництвом забійного цеху та реалізацією проєктів м’ясопереробних підприємств, реорганізовуємо вже наявні виробничі потужності, набуваємо нових активів і збільшуємо частки ринку по всіх напрямах діяльності компанії.
Уважаю, що скорочення виробництва — це шлях у нікуди, тому модернізація найближчим часом тільки триватиме.
ІНФОРМАЦІЯ ПРО КОМПАНІЮ
ТзОВ «Укрполь-2005» — агропромислова компанія, до складу якої входять три спеціалізованих птахокомплекси з вирощування бройлерів кросу Рос 308 — Метенів, Славна та Футори.
Птахокомплекси оснащено автоматизованою системою подачі корму, вентиляцією, регуляцією температурного режиму та системою відеонагляду.
Основну роль у процесі виробництва продукції відведено технологічному відділу, що контролює весь цикл вирощування промислового бройлера від посадки до забою. Основною кормовою базою служить спеціалізований комбікормовий завод із виготовлення різнотипного корму — «від старту до фінішу».
Земельний банк підприємства — 750 га. Основна частина земель — під посівами кукурудзи, пшениці та сої. На сьогодні триває активна робота аграрного відділу в напрямі збільшення посівних площ, бо цього вимагають виробничі потужності.
Стратегічною метою ТОВ «Укрполь-2005» є досягнення без застережного лідерства серед провідних українських агропромислових об’єднань.