Ринок курячого яйця в Україні переживає не найкращі свої часи...
З надією на краще
«Ринок курячого яйця в Україні переживає не найкращі свої часи, важко щось нині прогнозувати й будувати далекоглядні плани», —
вважає директор ТОВ «Слов’янська хохлушка» Ігор Зінковський.
Підприємство «Слов’янська хохлушка» (с. Маяки Слов’янського р-ну) створено у серпні 2016 року на базі колишнього тваринницького відгодівельного комплексу Шахти ім. Засядька. Основним видом діяльності підприємства є виробництво курячого яйця. Продукція птахофабрики продається під торговельною маркою «ФЕНІКС» і добре відома на споживчих ринках не лише Донецької, а й прилеглих областей.
На сьогодні в господарстві повністю реконструйовано виробничі приміщення, збудовано та введено в експлуатацію 10 пташників із сучасним німецьким обладнанням фірми Вig Dutchman, також завершено будівництво ще одного складу готової продукції. Вирощують птицю кросів Lomann і Dekalb. Обрали саме їх багато років тому, бо вважають ці кроси стійкішим до стресових ситуацій (холодовий і тепловий стрес, транспортування тощо). В процесі вирощування повністю дотримуються рекомендацій постачальника кросу щодо питань утримання, зоогігієнічних показників і годівлі.
Про досвід роботи на українському ринку харчового яйця, оптимізацію витрат на виробництво та плани щодо розвитку господарства журналу «Наше Птахівництво» розповів директор ТОВ «Слов’янська хохлушка» Ігор Зінковський. Він працює на цьому підприємстві з перших днів його існування, починав його розвиток і сприяв становленню.
– Пане Ігорю, розкажіть, що відбувається на ринку. У яких умовах працюють нині виробники курячого яйця?
– Відверто кажучи, досить важко працювати в теперішній час. На мою думку, більшість виробників курячих яєць також погодяться зі мною. Якщо в минулі роки більш-менш можна було прогнозувати ціну на куряче яйце хоча б на ринку України й таким чином хоч приблизно передбачати ситуацію, то сьогодні прогнози робити взагалі дуже складно.
Ціна на харчове яйце влітку падає нижче за собівартість продукції, що змушує підприємство працювати собі в збиток. В осінньо-зимовий період ціна на нього зростає, бо скорочуються обсяги виробництва яєць у домогосподарствах — у цей час кури менше несуться, а частину поголів’я вирізають.
Впливає на вартість кінцевого продукту також коливання курсу валют, ціни на ветеринарні препарати, корми, опалення тощо постійно збільшуються. Немає стабільності й, відповідно, можливості більш-менш точного прогнозування, але все одно ми сподіваємося, що український ринок курячого яйця стане стабільнішим.
– За такої ситуації як вдається оптимізувати й знижувати собівартість виробництва продукції? Можливо, доводиться коригувати склад раціону комбікормів?
– Заощаджувати треба вміти, бо можна отримати не вигоду, а проблеми. Звичайно, як і всі виробники, ми постійно шукаємо різні варіанти зменшення витрат, що впливають на собівартість продукції. Більшою мірою собівартість харчового яйця залежить від ціни на корми. Далі вже на вартість впливають витрати на енергоносії, опалення, утеплення приміщень тощо.
Щодо останніх статей витрат ми всіляко намагаємося їх зменшити, оптимізуємо їх. Наприклад, щоб зменшити витрати на електроенергію, всі лампи в пташниках замінили на світлодіодні. У вирощуванні курей-несучок застосовуємо переривчасте освітлення, а не цілодобове, вимикаємо світло на 6–8 годин, що дозволяє нам економити як електроенергію, так і споживання корму. Також використовуємо у своєму виробництві енергоощадні котли, що дозволяє суттєво оптимізувати й знизити собівартість продукції.
Щоб працювати рентабельно, намагаємося заощаджувати й оптимізувати будь-які наші витрати. Постійно проводимо моніторинг ветеринарних препаратів, шукаючи дієві й не дорогі. Нині на ринку представлено багато дезінфекційних засобів, проте ми у своєму господарстві надаємо перевагу набагато дешевшим і дієвішим засобам, які ще застосовували в радянські часи. Не дарма ж люди кажуть, що нове — то забуте старе.
– Чи не плануєте налагодити замкнутий цикл виробництва?
– Поки що ні. Звісно, добре було б мати повний цикл виробництва на підприємстві, але на цьому етапі розвитку це не на часі. Поки що птиця у нас вирощується до 560 діб із подальшою здачею її на м’ясокомбінат.
– Які нині існують особливості реалізації яйця на внутрішньому ринку? Що є вигіднішим: співпрацювати з торговою мережею, мати власну мережу чи франчайзинг?
– Знайти однозначну відповідь у цьому питанні дуже важко. Якщо раніше ми реалізовували наше яйце на ринках і місцевим підприємцям, то нині співпрацюємо в основному із супермаркетами, такими як «АТБ», «РОСТ» і деякими гуртовими компаніями. Надалі плануємо розширяти співпрацю з торговельними мережами й збільшувати географію поставок.
– У яких регіонах нині реалізуєте вироблене яйце?
– Наразі наша продукція під ТМ «ФЕНІКС» постачається в основному в Харківську, Донецьку та Дніпропетровську області.
– На Вашу думку, експорт до яких країн найбільше цікавить вітчизняних виробників курячого яйця?
– Власного досвіду щодо експорту продукції ми не маємо, але думаємо про це. Взагалі напрям експорту дуже цікавий. Після збільшення обсягу виробництва нашої продукції ми теж, безумовно, орієнтуватимемося на експортний ринок, ретельніше виконуючи вимоги іноземних споживачів. Сьогодні вже на нашому підприємстві впроваджуються міжнародні системи якості й безпечності контролю НАССР й ISO, що також допоможе нам розширити ринки збуту.
– Як плануєте надалі розвиватися, яким бачите майбутнє вашого підприємства?
– Нині господарство розвивається відповідно до чинного бізнес-плану. Ми вже повністю реконструювали виробничі приміщення. В десяти корпусах встановили нове кліткове обладнання, де вже вирощуємо птицю.
Найближчим часом запланували збільшити обсяги виробництва курячого яйця. Для цього запланували будівництво ще кількох пташників із метою збільшення поголів’я.
Також найближчим часом почнемо будівництво комбікормового цеху із сучасним обладнанням для виготовлення комбікормів, призначених для різновікових груп птиці й частково для продажу населенню.
Плануємо налагодити експортні поставки курячого яйця. Ми бачимо, що є непоганий попит на цю продукцію у таких країн, як Ірак, Іран, ОАЕ. Налагоджуватимемо експортні поставки за європейськими вимогами.
Розмовляла Наталія Жейнова
журнал «Наше птахівництво», вересень 2019 року
Усі авторські права на інформацію, розміщену у журналі “Наше птахівництво” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/, належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій згідно із Законом України «Про авторське право та суміжні права».
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».