Ринок харчового яйця
Про дефіцит курячого харчового яйця в Україні, а також основні тенденції 2022 року на ринку розповів Євген Хайлов, начальник продажів ТОВ «Інкуба»
— Євгене, розкажіть, чому в Україні нині утворився дефіцит харчового яйця й відбулося суттєве здорожчання цього продукту?
— Основне, що вплинуло на економічне та суспільне життя в Україні, зокрема на ринок харчового яйця, це війна.
З початком війни ринок продукції птахівництва зазнав суттєвих змін, його стан погіршився. Через блокування Росією морських портів повністю зупинився експорт м’яса та яйця. Оскільки поставляти продукцію наземним транспортом занадто дорого і невигідно, закордонні постачання припинилися. Накопичення великої кількості продукції призвело до того, що склади були переповнені, деякі виробники курячого м’яса та харчового яйця змушені були віддавати продукцію, щоб не утилізувати її. На виникнення профіциту на ринку вплинуло переміщення населення, яке виїхало з країни, а також зниження купівельної спроможності.
У цей час ціни на продукцію птахівництва, а особливо вартість харчового яйця, знизилися нижче собівартості. У такій ситуації навесні більшість птахогосподарств яєчного напряму виробництва почала зменшувати поголів’я курей-несучок. Далі на ринок яйця почали впливати безпосередньо бойові дії. Так, деякі птахофабрики опинилися в зоні бойових дій або поблизу й зазнали руйнувань різного ступеня. Це призвело до втрат поголів’я кількістю близько 7‒8 млн голів.
Тож абсолютна більшість гравців ринку (за винятком деяких) не провела посадку ремонтного молодняку птиці. Внаслідок чого в осінній період поточного року утворився дефіцит харчового яйця, чому ще посприяло часткове відновлення експорту харчового яйця через країни ЄС.
Найбільші гравці яєчного ринку пропустили посадки ремонтного молодняку у весняно-літній період року (а це приблизно 40‒50% поголів’я), навіть попри соціальні чинники ринку споживання харчових продуктів. Це призвело до виникнення дефіциту харчового яйця на ринку і, як наслідок, зростання ціни. До речі, у країнах ЄС ціни на харчове яйце ще раніше почали зростати (на що вплинули війна, блокування експорту з України харчових продуктів, зерна, продуктів птахівництва). Зростанню ціни на харчове яйце сприяла ще й сезонність.
— Наскільки суттєво підтримало виробників курячого яйця зменшення ціни на рослинну сировину для комбікормів? Чи дозволило це зменшити собівартість виробництва курячого яйця?
— Відсутність експорту зернових та олійних культур зменшила збитковість на ринку продуктів птахівництва. Це дало змогу птаховиробникам суттєво зменшити собівартість виробництва продукції і тим самим трохи поправити матеріальний стан. На сьогодні ринок зернових дещо стабілізувався (у зв’язку з частковим відновленням експорту зернових).
Сьогодні ми вже бачимо, що виникають певні проблеми зі збиранням пізніх зернових та олійних культур, які пов’язані з погодними умовами. Тож, швидше за все, аграріїв чекають певні проблеми з цьогорічним врожаєм, зокрема з якістю кукурудзи, соняшнику та сої, що погіршилася внаслідок тривалих дощів. Це в недалекому майбутньому призведе до виникнення мікотоксикозів, що спричинять певні проблеми зі здоров’ям птиці й погіршать якість кінцевої продукції.
— Як впливає на виробників курячого яйця нинішня ситуація на енергетичному ринку в Україні?
— Коли ворог щодня завдає масованих ударів по енергетичній інфраструктурі, виробники продукції птахівництва стикнулися з небаченим донині енергетичним дефіцитом. Деякі виробники не на жарт заговорили про зупинення виробництва, бо наявні компенсаційні потужності не здатні витримати навантаження. Тому спрогнозувати цей надто впливовий чинник наразі не вдається. Лишається вірити в ЗСУ та сподіватися, що дуже швидко (завдяки союзникам) знайдуться засоби протистоянні цій агресії і наша країна зможе зберегти потужності виробництва харчових продуктів.
— Сьогодні, коли ціна на куряче яйце збільшується і попит поки що перевищує пропозицію, відбуватиметься збільшення поголів’я курей-несучок на внутрішньому ринку?
— Так, звичайно. Нині ситуація така, що абсолютно всі гравці ринку (зокрема, дрібні виробники та господарства населення), почали терміново нарощувати поголів’я несучок, починаючи з осені. Це призведе до збільшення кількості харчового яйця на ринку в кінці зимового на початку весняного періоду. Тому, за прогнозами, збільшення пропозицій на ринку яйця призведе до його накопичення і, як наслідок, зниження ціни на цю продукцію на внутрішньому ринку. Також до перерахованих причин додасться сезонне зниження ціни на харчове яйце після Нового року та Великодня.
Тому поки є високий попит на харчове яйце і, відповідно, висока ціна, це дасть змогу вітчизняним виробникам хоч трохи компенсувати багаторічні збитки в цій галузі, а також деякою мірою допоможе зміцнити позиції на ринку перед настанням важкої зими під час війни.
— Які прогнози експорту курячого яйця?
— Зараз є певний експорт харчового яйця, але цей показник стримується логістичними проблемами, а також дефіцитом яйця на внутрішньому ринку. Надалі зі збільшенням обсягів виробництва та зменшенням ринкової ціни виробники харчового яйця будуть змушені активізувати свої зусилля зі збільшення обсягів експорту вже на початку наступного року.