Овочі-Ягоди-Сад

Як організувати сімейний ягідник

Як організувати сімейний ягідник
Олександр Ярещенко

З усього різноманіття напрямів сільського господарства для сімейної ферми чи не найбільше підходить ягідництво. Заступник директора Інституту садівництва НААН України Олександр Ярещенко під час конференції «Мільйон з гектара» розповів про ключові моменти створення невеликого ягідного господарства.  

 

Спеціалізація господарства 

 

Інститут садівництва провів опитування 10 сімей, які займаються ягідництвом. Половина з них вважає, що оптимальна площа сімейного ягідника становить 0,5–2 га, решта опитаних назвали цифру від 2 до 5 га. У другому випадку вже не обійтися без інвестицій в сільськогосподарську техніку та найману працю. Культура номер один для такого бізнесу — це полуниці червневих сортів, які стабільно продаються і мають попит. Також це малина, сорти ранні й пізні для свіжого ринку, які дають непогані прибутки. Її посадили сім із десяти опитаних сімей, тоді як полуниці — дев’ять із десяти. Лохину посадили шість учасників із десяти. Нікого з опитаних не лякають великі інвестиції в закладання ягідника. Небагато сімей готові ризикувати з нішевими культурами, такими як порічки або жимолость. Лише троє з десяти зробили на цьому акцент. 

 

З чого почати 

 

Земельна ділянка в приватній власності дає впевненість у завтрашньому дні. Перед початком бізнесу важливо моніторити ринки збуту вирощеної продукції. Спочатку слід визначитися, куди буде продаватися продукція, який сорт має попит у регіоні. 

 

Потім варто проконсультуватися з експертами та фахівцями. Наступний крок — спланувати бюджет, підібрати технології та сорти, підготувати ґрунт. Важливо вибрати надійних постачальників садивного матеріалу. Постане питання малої механізації, техніки, засобів захисту рослин, добрив, постачання упаковки. 

 

Якщо вирощувати органічну продукцію, варто подумати про сертифікацію та кооперацію з іншими виробниками для експорту. 

 

Полуниці 

 

Насадження створюються з міжряддями від 70 см до 1 м. Така технологія дозволяє не наймати грядоутворювач, а обійтися мотоблоком і ручною працею. Обов’язковим є зрошення: крапельне або дощування. Міжряддя мульчують соломою. 

 

За технології більш інтенсивного вирощування полуниці висаджують двома стрічками на грядах. За невеликої площі плантації важливо використовувати її максимально ефективно. Витрати на розсаду будуть вищими, але продуктивність з одиниці площі буде більшою. Збирають урожай на другий рік після закладання ягідника. Ідеально мати власну торгову марку, яка робить упізнаваним виробника. 

 
 

 Малина  

 

Бажано закладати плантацію касетною розсадою високоякісних сортів червневого плодоношення, яка дає найвищий результат. Можна висаджувати у звичних схемах і більш ущільнено: з міжряддями 2–2,5 м та відстанню між кущами в ряду 0,5 м. Найдоступнішим є мульчування соломою, на полі прокладають крапельне зрошення. Для отримання преміальної ягоди найкращою є однорядна шпалера. На кожному кущі залишають три-чотири пагони, отримуючи менше ягід, але високої якості. На  шпалері з поперечними рейками врожайність буде більшою, але якість — гіршою. Такі шпалери використовують для ремонтантних сортів. Експлуатують плантації від 6 до 10 років залежно від якості догляду. 

 

Лохина 

 

Слід обирати ранні та середньостиглі сорти: Дюк, Река, Спартан, Патріот. Розсаду в контейнерах висаджують навесні або восени. Ширина міжрядь на нових сортах має становити 2 м. Субстрат може бути різним: торф, тирса хвойних порід або їхнє співвідношення 1:1. На його кількості не варто економити, має бути 80 л на одну рослину, або один кубометр на 10–12 кущів. Мульчують ягідник соломою або агротканиною. Обов’язковим є крапельне зрошення, дві трубки на ряд. Термін збирання першого врожаю залежатиме від віку рослин. Трирічні саджанці можуть заплодоносити на наступний рік. Плантації лохини використовують тривалий час, не менше 25–30 років за умови правильного догляду. Плантація площею 1–2 га може обійтися без засобів механізації. 

 

Жимолость 

 

Слід підбирати сучасні сорти української, російської або голландської селекції. Кращий садивний матеріал — рослини в контейнерах обсягом не менше 0,5 л. Висаджувати їх можна восени, за ущільненою схемою, з міжряддями 2,5 м, відстанню між рослинами в ряду не менше 1 м. Мульчують насадження агротканиною. Обов’язковим є крапельне зрошення. Використовують плантації жимолості кілька десятків років. Важливо висаджувати кущі так, щоб була можливість перехресного запилення. 

 

Ожина 

 

Ця культура теж виборола своє місце у форматі ягідних сімейних ферм. Із сортів можна рекомендувати ранньостиглий сорт Карака Блек, який має гарну товарну якість, із пізніших сортів рекомендовані Лох Тей, Чачанська Бестрна, Натчез. Найкраще висаджувати саджанці з контейнерів. Обов’язково слід подбати про організацію шпалери, стаціонарної або поворотної. Культура потребує укриття на зиму. Як і для інших ягід, потрібне крапельне зрошення та мульчування. 

 

Червоні порічки 

 

Рекомендовані сорти: Йонкер ван Тетс, Святомихайлівська. Закладання плантації краще проводити восени або ранньої весни, саджанці можна використовувати контейнерні або з відкритою кореневою системою. Формування практикують кущове або шпалерне. Остання технологія найбільш ефективна: вона дозволяє отримати максимально великі ягоди, які легко збирати. 

 

Збут 

 

Оптовики — це традиційний канал збуту для тих, хто не дуже хоче думати, як продати продукцію дорожче. До того ж цей канал непрогнозований. 

 

Інтернет, соцмережі — флагман стратегії продажу для дрібного фермера. Можна орієнтуватися на продаж із власної бази або пряму доставку клієнтам. У такому разі важливо мало не особисто знати всіх своїх клієнтів. Це забирає багато часу, але приносить дивіденди у вигляді довіри клієнтів та лояльності. Менш ефективно працювати через компанії, що спеціалізуються на доставках. 

 

Співпраця з магазинами. За умови позиціонування продукту як крафтового, органічного, такого, що має високу якість, він може розміщуватися у фермерських куточках магазинів. Приблизно так само можна співпрацювати з кафе та ресторанами. 

 

Власний фермерський магазин. Це додатковий канал продажу, який не буде дорого обходитися господарю, але виглядатиме солідніше і привабливіше для споживачів, ніж просто продаж із поля. 

 

 

Геннадій Гнип

журнал “Плантатор”, листопад 2018 року

   

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “Плантатор” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа». 
 

 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ