Точка зору

Ердоган та Ferrero визначають ціни на фундук

Євген Кузін
аналітик плодоовочевого ринку в проєкті EastFruit

Фундук у світовій торгівлі горіхами є п’ятою найбільшою категорією та займає частку приблизно у 7%, що є доволі серйозним показником. Далі йдуть тільки екзотичні види горіхів. За період з 2013 по 2021 рр. обсяги світової торгівлі фундуком зросли майже в півтора рази, але потім впали в доларовому вираженні. Головним чинником цього став високий урожай фундука в Туреччині, яка є головним гравцем на світовому ринку з частою у 70-75% у виробництві фундука та світової торгівлі ним. Приблизно третину турецького урожаю закуповує одна компанія – Ferrero. Решту обсягів закуповують інші менш серйозні світові трейдери або «Турецька зернова палата», причому ціни, по яких остання закуповує фундук, встановлює президент Туреччини.

Що це все означає для українських виробників, які хочуть зайти на ринок фундука? Що ціни на нього будуть залежати в основному від трьох вище названих категорій закупників.

Важливо також знати, що імпорт в Україну фундука за 2022-2023 роки знизився. Можна зробити припущення, що це відбулось через те, що активно почали виходити на ринок українські виробники фундуку, які активно закладали сади кілька років тому. А можливо, це лише відображення того, що за період війни впала українська промисловість, у тому числі кондитерська. Експорту фундука з України практично немає, і я думаю, що у найближчі два-три роки головним завданням фундукової галузі буде не експорт, а заміщення тих обсягів імпорту, які наразі все ще присутні в Україні. Другим завданням фундуківників є не повторення тих помилок, які робила галузь з вирощування волоських горіхів. Волоський горіх був найбільшою категорією українського плодового експорту, але в останні роки цей експорт знижувався через брак якісної продукції. В цей же час на світовому ринку з’являлися нові гравці, наприклад, Китай. У 2017 році Україна експортувала на світовий ринок вдвічі більше горіхів за Китай. У 2023-му – більш ніж у п’ять разів менше.