Точка зору

Дефіциту курятини українці не відчують, але ціни зростатимуть

Дмитро Добкін
власник групи компаній «Володимир-Волинська птахофабрика»

Останнім часом у ЗМІ активно обговорювали інформацію про, те що ряд виробників може розпочати скорочувати виробництво, або й взагалі опинився на грані закриття. Ситуація була пов’язана насамперед із різким зростанням вартості газу, на якому зациклені практично всі процеси виробництва – від підтримання температурного режиму в пташниках до фасування готової продукції. Стабілізували ситуацію наказом Кабміну, в якому надали пільги на купівлю газу для представників харчової промисловості.

Водночас українці менше купують курятину, яка за вартістю наближається до свинини. Це може спричинити скорочення посадок птиці на виробництві або збільшення експорту продукції. Звичайно, кращий варіант – другий, який має перспективу для вітчизняної промисловості.

Для скорочення посадок птиці може бути декілька причин: висока собівартість продукту, який не зможуть реалізувати на ринку України; відсутність або наповненість складів із замороженою продукцією; неможливість експортувати продукцію; відсутність власного батьківського стада і подорожчання закупівлі молодняку для птахофабрики. Це – досить складний крок, адже, крім зменшення обсягу продукції для реалізації, виробник не може знайти канали збуту.

Експортні ж поставки дозволять виробникам працювати в межах своїх потужностей, залишати робочі місця для українців, сплачувати зарплатню робітникам та податки державі. До прикладу, Володимир-Волинська птахофабрика у 2021 році розпочала експорт курятини до Кот-д’Івуару, Коморських островів, Гамбії. Ми відкрили для торговельних відносин та найближчим часом плануємо розпочати постачання продукції до Ефіопії, Танзанії та Гани.

При цьому українські виробники зацікавлені саме у вітчизняному ринку. Зокрема, наше підприємство орієнтоване на те, щоб українці отримували якісну курятину. Торік Володимир-Волинська птахофабрика виробила понад 48,4 тис. тонн курятини, і 96% реалізувала на внутрішньому ринку, а 4% експортувала.

Якщо ж говорити про скорочення посадок птиці, на нашому підприємстві відбувається зміна технологічного процесу вирощування, що жодним чином не пов’язано зі зменшенням попиту на курятину. За підсумками наступного року такі зміни дадуть загальне скорочення поголів’я в розмірі 1,1 млн голів птиці. Збільшення потужностей нашої птахофабрики стане можливим із запуском нового Переробного комплексу, який плануємо, за сприятливих загальнодержавних умов, на 2024 рік, та з побудовою нових пташників.

Для того, щоб задовольнити потреби українського споживача, ми реагуємо на їхні запити. Так, за зростання попиту на фасовану продукцію зменшуємо обсяги нефасованої або експортної.

Якщо ж говорити про загальнонаціональну ситуацію, то інші великі підприємства нарощують обсяги, тому у 2022 році дефіцит курятини, який виник торік через банкрутство «Комплексу Агромарс» та припинення випуску продукції, має зникнути. Однак залишається проблема з високою собівартістю кінцевої продукції для споживача, і вирішити її досить складно, адже якісна сировина для кормів, затрати на енергоресурси й інші чинники не дозволять виробникам знижувати ціни.

У 2021 році собівартість курятини на нашій птахофабриці в середньому зросла на 19,6%, тому ми спостерігаємо ситуацію, коли споживачі віддають перевагу продуктам першої необхідності, які теж дорожчають, та частіше відмовляються від м’яса або ж купують курятину рідше. Тому птахівники зацікавлені в тому, щоб зростав достаток українців, бо тоді зросте й купівельна спроможність.