Овочі-Ягоди-Сад
Головне:
Овочі-Ягоди-Сад

Чого чекати виробникам ягід у поточному та в наступних ягідних сезонах?

Чого чекати від ягідного сезону?

Чого чекати від ягідного сезону?

Коронавірус не зупинив розвиток українського ягідництва, воно й надалі розвивається активними темпами. За даними статистики, а також інформацією, отриманою від компаній, що постачають посадковий матеріал, можна помітити зростання інтересу до лохини і збільшення площ насаджень під нею. Традиційно зберігається інтерес до суниць садових, малини та чорної смородини. Проте це далеко не всі особливості, які чекатимуть виробників у поточному та в наступних ягідних сезонах. До чого слід готуватися? 

ЛОХИНА — ЗРОСТАННЯ, МАЛИНА — СКОРОЧЕННЯ 

Як розповідає керівник проєкту «АПК-Інформ: овочі і фрукти» Олександр Хорєв, цікава ситуація із пропозицією на ринку склалася минулого сезону майже по всіх культурах. Вона впливатиме на перебіг подій і поточного року. Приміром, уже минулого року площі під лохиною в Україні мали сягнути 8000 га і призвести до надлишкової пропозиції ягоди на ринку, що неминуче б означало падіння ціни на ягоду. Проте відбулося не так, як очікувалося: погода внесла свої корективи, і всі ягідні культури, а особливо лохина, постраждали від заморозків. 

«Урожай лохини в середньому був на 50% нижчим від запланованих показників, це позначилося і на експорті ягід. Зниження пропозиції дозволило зберегти на внутрішньому ринку високий рівень цін на ягоду протягом сезону. Плюс це підігріває інтерес до збільшення насаджень надалі», — коментує він. 

Виробники засвідчують свою готовність збільшувати площі в сезоні 2021, проте робитимуть це більш стримано. Більшість із тих, хто розпочав нещодавно чи розпочинає бізнес у поточному сезоні, висаджують експорторієнтовані сорти лохини, уже зі старту облаштовують охолодження, сортування та пакування ягід. 

Згідно з опитуванням, проведеним «АПК-Інформ: овочі та фрукти», тільки по малині у виробників спостерігалися наміри щодо зменшення промислових насаджень у перспективі, але воно навряд чи буде більшим за 10%. Проте це чудово демонструє той факт, що ті, хто почав займатися малиною, за останні 5 років перелаштувалися на стабільний бізнес і бачать у цьому виді ягоди перспективи. 

Якщо проаналізувати ситуацію із суницями садовими та лохиною, то в поточному сезоні й у більш віддаленій перспективі тут планується приріст площ. Він буде пов’язаний із достатньо високими цінами на ці ягоди, які не знижувалися протягом минулого сезону. Враховуючи збільшення площ, якщо погодні умови поточного року будуть сприятливими, то можна майже по всіх ягідних культурах очікувати невеликого просідання ціни. 

ПЕРЕРОБНИКИ В ОЧІКУВАННІ 

Що стосується замороженої продукції, то тут також фіксується просідання. Так, за словами Олександра Хорєва, багато переробників не змогли придбати ягоди за сприятливими цінами, тож змушені були відмовлятися від заморожування. Хіба що по малині вдалося зберегти сприятливу динаміку заморожування й експорту. Тут на допомогу прийшли ремонтантні сорти, які цвітуть і плодоносять пізніше, тож вони не потрапили під весняні заморозки. У цьому році представники галузі заморожування очікують більш доступної ціни на суниці садові, лохину, дикорослу чорницю тощо. Тож з боку представників бізнесу із заморожування плодоягідної продукції до виробників буде підвищений інтерес. 

БОРОТЬБА ЗАГОСТРИТЬСЯ 

Найімовірніше, гравців галузі ягідництва очікує доволі складний сезон 2021. Якщо в минулому сезоні проблем як із ціною, так і зі збутом не було (була проблема з врожайністю), то цього року за умови пристойного врожаю слід буде очікувати на справжню війну за експортні ринки, а Україна навіть у нашому регіоні — далеко не єдиний постачальник ягідних культур, зокрема й лохини. 

«Сусідні Сербія та Польща доволі активні. Якщо подивитися на ціни минулих сезонів, то ті ж поляки можуть декларувати суттєво нижчі ціни на ягоди, ніж у нас. Тож за ринки цього року доведеться поборотися», — прогнозує керівник проекту «АПК-Інформ: овочі і фрукти». 

Згоден із думкою Олександра Хорєва й економіст інвестиційного центру ФАО Андрій Ярмак. Він розповів, що в України в ягідному секторі (зокрема, у виробництві лохини, на яку зараз роблять ставку багато підприємців), немає великих переваг порівняно з іншими країнами. Україна не має кліматичних плюсів, а потенціал продуктивності в нас навіть менший, ніж у країнах ЄС. Певною перевагою можна вважати хіба що дешеву вартість робочої сили, але із самими працівниками і в нас, і в інших країн зараз великі проблеми. 

Цікаво, що зараз на карті постачальників лохини до ЄС почали періодично з’являтися нові гравці. 

«Яскравий приклад — країни Субсахарської Африки, і це цілком закономірно, адже клімат там для лохини ідеальний: майже для кожного тамтешнього регіону можна знайти свій сорт ягоди. Оскільки тут є велика кількість молодого населення та дешевої робочої сили, вони цілком можуть зайняти провідне місце в поставках до Близького Сходу та країн Азії. І це буде коштувати в рази дешевше, ніж зараз пропонують теперішні монополісти — країни Латинської Америки. Планують комерційно вирощувати лохину навіть в ОАЕ, у тепличних умовах. Тобто ця ягода настільки пластична, що можна підібрати відповідний сорт і вирощувати майже повсюдно. Питання лише в комерційній доцільності проєкту», — вважає Андрій Ярмак. 

Утім, щодо потенціалу таких традиційних ягід, як суниці садові та малина, його прогнози втішні. «Було б непогано, якби з’явились іще й десертні солодкі сорти чорної смородини. Це може стати «фішкою» для країни», — поділився спостереженнями Ярмак. 

ЗБІЛЬШЕННЯ ВИМОГ 

Як би не склалася ситуація, виробники ягід у поточному сезоні мають максимально точно прораховувати свій збут як за межі країни, так і на внутрішньому ринку. Тим більше, що ситуація з пандемією коронавірусу підштовхнула українських фермерів до активної роботи із супермаркетами. І навіть тим, хто раніше із ними не працював, довелося шукати діалог із ритейлом. Адже по суті це був чи не єдиний варіант збуту ягоди. 

«Супермаркети поступово вчаться працювати із таким делікатним товаром, як ягоди. Те, що велика частина збуту ягід тепер відбувається саме через супермаркети, можна назвати позитивним чинником. Така продукція має продаватись у призначених для цього умовах, і це починають розуміти навіть виробники-початківці», — коментує Олександр Хорєв. Надалі це означатиме більші вимоги до якості та лежкості продукту, а також до сорту. 

Не менш важливим за процес вирощування, селекції чи експорту є доступ до фінансування. Андрій Ярмак вважає: якщо фермер планує використовувати гроші інвестора, то частково втрачає контроль над бізнесом і отримує ще одну людину, з якою потрібно радитися. Швидкість ухвалення рішень пропорційно падає, що може негативно позначитися на бізнесі, особливо якщо людина прийшла з іншої сфери і мало що розуміє в сільському господарстві. 

«Якщо ви реінвестуєте власні кошти або приваблюєте інвесторів із більшим досвідом, ніж у вас, ви отримуєте і гроші, і досвід, і покращуєте якість прийнятих рішень. Що стосується кредитних грошей, то це хороший варіант, аби розвиватися швидше і не втрачати контроль над бізнесом, плюс реінвестувати власні знання у бізнес. Але за стандартом для отримання кредиту підприємство повинно мати мінімум три роки аудитної історії успішного ведення бізнесу», — зазначив експерт. 

Інформацію озвучено під час онлайн-семінару «Ягідний прогноз-2021. Новий сезон — нові проблеми?» 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ

Журнали