Як підвищити продуктивність збирання врожаю до 29%
Об’єктивні переваги
Як підвищити продуктивність збирання врожаю до 29%.
Агровиробники купують дорогі сучасні комбайни, використовують широкозахватні жатки, а також витрачають кошти на придбання автотранспорту для вивезення зерна з поля. Тобто здійснюють солідні інвестиції для того, щоб підвищити продуктивність збирання врожаю і звести до мінімуму відсоток втрат. Однак і досі є об’єктивні чинники, що вповільнюють цей процес та підвищують ризики. З цією метою компанія John Greaves, провідний вітчизняний виробник жаток для збирання зерна і спецтехніки, створила і вивела на ринок України гостро затребуваний нині вид продукції — бункери-перевантажувачі для зерна місткістю від 16 до 40 м³ . Про особливості застосування цієї техніки ми поговорили з керівником відділу маркетингу компанії John Greaves Вадимом Клименком.
Резерви для ефективності
Команда John Greaves провела спеціальне широкомасштабне тестування новинок у реальних виробничих умовах, щоб отримати об’єктивні показники ефективності їх використання.
Як відомо, оптимальні терміни збирання пшениці становлять всього-на-всього 10 днів. Впродовж ще декількох днів зерно ще можна збирати більш-менш нормально, а після того зерно починає осипатися і втрати можуть сягати до 2 ц/га за день. Не менш важливо вчасно зібрати кукурудзу, яка у листопаді стрімко набирає вологість. При цьому погодні умови не завжди дають змогу щодня планомірно заходити комбайнами в поле. Тому вимоги до продуктивності та якості збирання врожаю зростають із кожним роком.
У яких моментах традиційної технології збирання врожаю криються резерви економії робочого часу? Передусім це процедура вивантаження бункерів комбайнів, про що, зокрема, засвідчили результати випробувань нових бункерів-перевантажувачів John Greaves.
У більшості випадків під час збирання врожаю комбайни із заповненим бункером виїздять із загінки й прямують до краю поля, де їх очікує автомобіль-зерновоз чи декілька малотоннажних машин. Вивантаживши зерно, комбайни повертаються на поле, а автотранспорт чимдуж поспішає на тік, аби встигнути назад на поле прийняти черговий бункер зерна. Звісно, що встигають не завжди…
Перевірено на практиці
Оскільки в спеціалізованих медіа часто згадують про 25% економії часу роботи комбайна завдяки використанню бункера-перевантажувача, інженери John Greaves вирішили ретельно перевірити цю інформацію на практиці. За основу розрахунків було взято показники врожайності 35 ц/га пшениці та 80 ц/га кукурудзи.
Виявилося, що тільки на те, щоб просто доїхати до краю поля і повернутися назад комбайн витрачає понад 7 хв. При цьому йдеться про оптимальні умови. Втім, не завжди на краю поля чекає порожній зерновоз. То й витрати часу зростають. У результаті, так би мовити, на рівному місці — навіть за умови використання сучасної збиральної і транспортної техніки, а також належної організації процесу — така технологія спричинила істотне зниження продуктивності роботи.
Натомість, коли як проміжна ланка поміж комбайном та зерновозами було включено бункери-накопичувачі обсягом 40 м3, згаданий вище часовий простій вдалося ліквідувати. Трактор із бункером під’їжджали безпосередньо до комбайнів і спустошували свої бункери, не виходячи із загінки.
У результаті випробувань було отримано об’єктивні показники: від 22 до 29% підвищення продуктивності роботи комбайнів, тобто усереднено це якраз становить ті самі 25%. Так було доведено, що твердження, що один бункер-накопичувач замінює кожен четвертий комбайн, відповідає дійсності.
Заощаджуючи ресурси й витрати
Переваги застосування бункерів-накопичувачів зерна не обмежуються підвищенням продуктивності роботи, адже в 40-кубовий бункер вміщується 5 бункерів зерна комбайнів середньої потужності.
Для того, щоби вчасно все це вивезти на тік, у багатьох господарствах залучають із десяток малотоннажних вантажівок типу «ЗІЛ» чи «ГАЗ». Це означає підвищену потребу в кадрах, а також відповідні витрати на заробітну платню. До того ж це застарілі фізично й морально машини, котрі можуть вийти з ладу в будь-який момент. Натомість, використовуючи один великий бункер-перевантажувач і один великий автомобіль-зерновоз, господарство може звести ризики до мінімуму і заощадити на оплаті праці в 7–10 разів.
Разом із тим щонайменше удвічі знижуються й витрати пального, оскільки один сучасний зерновоз споживає 18–20 л дизпалива на 100 км, тоді як 7–8 радянських вантажівок разом спалять не менш аніж 40 л бензину. В такому разі спарка «бункер+зерновоз» цілковито забезпечать вивезення зерна за умови активного збирання врожаю чотирма середніми комбайнами.
Звісно, що теоретично автомобіль-зерновоз може напряму заїздити в поле, але у багатьох господарствах діє заборона на заїзд важкими зерновозами на поле до комбайна, оскільки це додатково ущільнює ґрунт. Особливо ж тоді, коли застосовується мінімальна технологія обробітку ґрунту, а також ноу-тілл та стриптілл. Окрім цього, навантажений 40-кубовий автомобіль не завжди може виїхати з поля, що має нерівний рельєф. Тим більш на перезволоженому ґрунті, тому іноді його доводиться витягувати з поля трактором.
Підвищення продуктивності збирання врожаю та зниження експлуатаційних витрат — це очевидні переваги технології використання бункерів-накопичувачів зерна. Та не менш важливими є такі чинники, як зниження логістичних ризиків, а також той простий факт, що наявність у полі пересувного сховища для зерна місткістю декілька десятків кубометрів, — це дуже зручно. Втім, буває всіляке: десь затримається зерновоз, вийде з ладу якась вантажівка чи підведе водій — комбайни все одно працюватимуть, висипаючи зерно в бункер, а за цей час можна буде дати раду проблемі.
Наголосимо на тому, що провідному українському виробникові сільгосптехніки вдалося вкотре зробити справжній подарунок для фермера. Адже бункер-накопичувач сам по собі агрегат конструктивно не настільки складний, щоб за нього правити такі гроші, які просять за бункери закордонного виробництва. Головне — використати якісний метал та комплектуючі, забезпечивши високу надійність агрегата. З цим завданням компанія John Greaves традиційно впоралася на відмінно, запропонувавши на ринку надійний агрегат за доступною ціною.
Бункери-перевантажувачі John Greaves
Бункери-перевантажувачі зерна John Greaves агрегатуються з тракторами потужністю від 120 до 300 к. с. і працюють від ВВП 540 або 1000 об/хв. При цьому швидкість вивантаження зерна зі шнека може сягати до 11 т/хв. Конструктори John Greaves створили по-справжньому надійний і зручний агрегат із посиленою рамою, виготовленими із суцільної труби шнеками для мінімального транспортування зерна і міцним шасі. Тут встановлені осі й маточини спільного українсько-турецького виробництва, австрійський причіпний пристрій, шведські підшипники, італійська система зважування, тобто всі вузли виготовлені максимально якісно.
Лінійка бункерів-накопичувачів John Greaves включає моделі місткістю від 16 до 40 м³ . При цьому простота конструкції та висока надійність агрегатів поєднується з опційним застосуванням таких рішень, як динамічна система зважування чи використання відеокамер для стеження за процесом завантаження/вивантаження зерна.
газета “АгроМаркет”, лютий 2020 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті
“АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою
https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та
авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та
суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».