Техніка
Головне:
Техніка

Економіка прибутку

AgroTimes
Джерело:
AgroTimes
Поділитись:
Економіка прибутку

Використання бункера-перевантажувача John Greaves стане універсальним рішенням цілого комплексу виробничих і бізнесових завдань агропідприємства

Минулорічний сезон укотре показав українським фермерам, що зберегти маржинальність можна лише за рахунок системності виробничих процесів, скорочення собівартості і зменшення залежності від людського чинника. Одним із важливих аспектів поліпшення ефективності сільського господарства є оптимізація логістики. У цьому контексті дедалі більшої актуальності набуває використання бункерів­-перевантажувачів.

Системні виклики

У процесі збирання врожаю зазвичай залучено чимало людей і техніки. У кожного своє завдання, своя відповідальність і свої інтереси. Власник прагне досягнути максимальної рентабельності свого бізнесу, агроном — забезпечити прогнозований результат без втрат і шкоди для ґрунту, інженер — налагодити системність і безперервність процесів. Універсальним рішенням для всіх цих завдань є використання бункера-­перевантажувача.

Власник середньостатистичного господарства в гарячий збиральний сезон виганяє в поле увесь рухомий склад, спроможний перевозити зерно: ГАЗони, ЗІЛи, трактори зі старими ПТС­4 та інші раритетні «возики на коліщатах». Про що це свідчить? Передусім про те, що на пальне й зарплату під час збирання врожаю господар грошей не шкодує. І часто навіть не замислюється, що частина учасників процесу… зайва. Навіть приблизні розрахунки витрат пального (і часу водія) на місткість кузова ЗІЛа (а це 4–5 м3) свідчать, що така логістика надто дорога. Додаймо до цього витрати на роботу комбайна, щоб зібрати зерно в оптимальні терміни (10–20 днів залежно від культури і погодних умов).

Саме тут застосування бункера-­перевантажувача приносить власникові суттєву економію.

Скажімо, замість великого парку малої механізації можна використовувати один бункер­-перевантажувач, а також найняти кілька повноцінних зерновозів з кузовом на 50 м3. Витрати пального вантажного автопоїзда не перевищуватимуть 40 л/100 км, що аж ніяк не порівняти з витратами на десяток малих вантажівок або тракторів з причепами. Також зменшується фонд оплати праці і організаційне навантаження.

Виробничі аргументи

Переваги використання бункера-­перевантажувача в агровиробництві складно переоцінити. В останні роки небайдужі агрономи забороняють виїзд вантажних автомобілів на поле, оскільки тиск на ґрунт від автомобільної шини набагато більший, ніж від сільськогосподарської. Для порівняння: автомобілі тиснуть на ґрунт із зусиллям 9,3 кг/см2, а сільгосптехніка навіть за умови повністю накачаних шин створює значно менший тиск — усього 4,1 кг/см2. Відповідно, вантажівка у полі моментально створює додаткове ущільнення, яке є джерелом збитків. Нагадаємо, що вода практично не всмоктується у переущільнений ґрунт, відповідно, навіть за рясних опадів на переущільнених ділянках не створюється запас вологи. Крім того, для боротьби з ущільненням необхідно витратити додаткові кошти — запустити у поле трактор із глибокорозпушувачем. Тож, як кажуть, від вантажівок у полі один негатив.

Не менш актуальними є завдання, що постають у гарячий сезон перед інженерною службою агропідприємства. Найголовніше — забезпечити ефективне збирання врожаю (читай: комбайнів та рухомого складу, що доставлятиме збіжжя на тік). Та якщо логістику забезпечують лише старі ЗІЛи і ГАЗи, ефективність такого процесу навряд чи буде високою. Як показує практика, попри всі намагання підтримувати зношену застарілу машинерію в пристойному технічному стані, все одно траплятимуться поломки і ремонти безпосередньо у розпал сезону. Для головного інженера це означає, що необхідно терміново задіяти механізаторів і слюсарів, забезпечити їх запчастинами і постійно слідкувати за виконанням завдань.

Соціальна складова

Коли фермерам пропонують придбати бункер-­перевантажувач, деякі з них відмовляються, посилаючись на соціальну складову. Мовляв, зменшення потреби в працівниках автоматично означає їх звільнення, що може негативно позначитися на стосунках із місцевими орендодавцями.

Щоправда, як показують дослідження, соціальна відповідальність може базуватись не лише на утриманні великої кількості працівників і умисному зменшенні ефективності власного бізнесу.

Фінансового сприяння потребує відбудова сільських доріг та впорядкування придорожньої інфраструктури. Крім того, є ще соціальна сфера — дитячі майданчики, дитсадки і школи, які теж вимагають інвестицій з боку бізнесу. І за це жителі села будуть вдячні не менше, ніж за працевлаштування кількох осіб.

Можна, звісно, розглянути проблему під іншим кутом і створити додаткові робочі місця без збитків для підприємства. Наприклад, відкрити новий напрям діяльності, розширити підсобне господарство, зайнятись тваринництвом — головне, щоб усе це не приносило збитків і давало можливість утримувати людей, а з ними і землю.

Ефективні інвестиції

Європейські виробники стверджують, бункер-перевантажувач дозволяє заощаджувати на додаткових «рейсах» збиральної техніки на край поля, а також запобігає ущільненню від коліс вантажних автомобілів. В компанії John Greaves підрахували, що лише розвантаження на місці дає змогу економити 17,7% робочого часу комбайна. Фермери іноді заперечують і пропонують не чекати заповнення бункеру і розвантажуватись під час розворотів. Але вони забувають, що у цьому випадку комбайн робить більшу кількість зупинок, і теж втрачає час, хоч і менше — 12,5%. За 10 днів набігає зайвих півтора дня, а це теж гроші.

З кукурудзою ситуація дещо інша: за нормальної або високої врожайності бункер набирається дуже швидко, і в залежності від довжини поля комбайну може знадобитись вивантаження на протилежному кінці загінки. Як бути у цій ситуації?

У великих господарствах, де працює по 5–6 бункерів­-переватажувачів, порахували їх ефективність. Так от, вона становить 25%! Тобто збирання фактично пришвидшується на чверть, або іншими словами, кожен 4­й комбайн можна не випускати в поле і взагалі не купувати. Якщо в агропідприємстві є 3 комбайни, і власник має намір придбати 4­й, краще інвестувати в бункер-­перевантажувач. Результат буде той самий, а потреба в інвестиціях у 10 разів менша.

***

Нехай там як, сучасний агробізнес потребує зовсім іншого підходу до організації усіх технологічних процесів. Усе, що піддається розрахунку, необхідно розраховувати. Іноді доводиться збирати ці дані по крихтах. А втім, тільки ефективне підприємство здатне сьогодні витримувати конкуренцію, а сучасний аграрій має бути обізнаним у новітніх фахових підходах (інформації 20­літньої давності відверто недостатньо для успішного господарювання в умовах сьогодення).

Компанія John Greaves пропонує охочим свою допомогу у підготовці до триланкового способу збирання. Разом із професіоналами інжинірингу аграрії мають нагоду зробити найточніші розрахунки ефективності — залежно від культури, характеристик комбайна, відстані між полем і током, а також від характеристик транспортних засобів.

Владислав Олійник

газета AgroTimes, лютий 2021 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “AgroTimes” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

Інші статті в цьому журналі
Джерело:
AgroTimes