Агромаркет

Купи слона, або Як стимулювати попит на техніку

Купи слона, або Як стимулювати попит на техніку

Низька рентабельність агропідприємств призвела до падіння попиту на основні засоби виробництва, зокрема техніку. Як працюватимуть дилери та виробники в умовах браку грошових ресурсів на оновлення машинно-тракторного парку та які інструменти зможуть запропонувати, щоб стимулювати продажі?

  

Агровиробники не поспішають продавати врожай через низькі ціни, зволікаючи тим самим у прийнятті рішень щодо купівлі матеріально-технічних ресурсів. Дистрибутори опинилися заручниками ситуації, що склалася. З одного боку, законтрактувати продукцію від них вимагають постачальники, з другого — клієнти, тобто агровиробники, не поспішають розраховуватися за вже надані ресурси, не кажучи про нові замовлення. Відбулося відтермінування старту сезону активних продажів, і тим самим зросла роль помилки, коли кілька місяців визначатимуть успішність роботи всього року.

 

Очікування

 

В агенції AgriSurvey, що провела опитування агровиробників у жовтні-листопаді минулого року, не надто оптимістично налаштовані щодо купівлі техніки під потреби 2014 року. «46% аграріїв не планують купувати техніку наступного року, мотивуючи це серйозним браком коштів, — зазначив Тарас Гагалюк, директор агенції на конференції «Ведення агробізнесу в Україні: перспективи 2014 року». — Минулого року ці цифри були на рівні 36–38%». Водночас попит на насіння та ЗЗР, за даними AgriSurvey, залишатиметься на рівні минулого року.

 

Деякі продавці техніки зізнаються в зниженні попиту на техніку й обладнання, хоча критично низьким таке зниження й не вважають. «Назвати активним початок сезону не можна. Осінні ціни на зерно були вкрай низькими, і хоча нині дещо зросли, люди все ще очікують і не поспішають продавати зерно», — повідомляє Андрій Воробйов, директор ТОВ «Грет Плеінс Україна» (українське представництво американської компанії — виробника посівної та ґрунтообробної техніки). Проте в компанії налаштовані оптимістично й вважають, що сезон продажів лише розпочинається: «Запити на техніку починають зростати з кінця січня та тривають аж до початку польових робіт, тому, імовірно, попит напередодні весняної посівної може бути не гіршим, ніж минулого сезону», — упевнений А. Воробйов.

 

Натомість інші знавці ринку вже коригують плани продажів у бік зменшення. «Попит на техніку буде в 1,5–2 рази менше порівняно з минулим роком, — вважає Олег Приходько, колишній директор підприємства — дилера техніки John Deere, а сьогодні директор ПСП «Слобожанщина Агро» (24 тис. га). — Із такою ціною на кукурудзу аграрії не матимуть грошей, адже більшість компаній робили ставки саме на кукурудзу. Якщо техніка купуватиметься, то не за рахунок отриманих прибутків, а за рахунок запозичень, з якими сьогодні є проблема». Олег Приходько не вважає кредити, що надають українські банки, ефективним фінансовим інструментом через високі відсоткові ставки. Цю думку підтверджують в агрохолдингу «Українські аграрні інвестиції» («УАІ»). «Відбувається здорожчання кредитів, треба шукати інші джерела фінансування», — зазначає Володимир Мельничук, заступник директора «УАІ».

 

«Порівняно з минулим і 2012 роками попит зменшився в рази, — на умовах анонімності ділиться враженнями директор одного з регіональних підприємств-постачальників широкого спектра сільгосптехніки та обладнання. — Починаючи з другої декади серпня 2013 року купівельна активність аграріїв украй слабка, люди посилаються на брак грошей через низькі ціни на зерно». У компанії не беруться прогнозувати подальший розвиток попиту, апелюючи до відсутності системного прогнозу цінових коливань ринку зернових.

 

Інструменти

 

Доступні фінансові інструменти здатні привабити покупців техніки. Як зазначають у «Грет Плеінс Україна», за повною передоплатою нині працюють небагато дилерів. Повна виплата відбувається після збирання врожаю або ж протягом року. Отже, з огляду на в’ялість попиту сьогодні, не виключено, що постачальники техніки пропонуватимуть низку привабливих фінансових інструментів, аби забезпечити виконання зобов’язань перед виробниками техніки.

 

Прикладом одного з таких інструментів є програма придбання нової техніки в кредит або лізинг від Європейського банку реконструкції та розвитку, ТОВ «Джон Дір Україна» та ПАТ «Райффайзен Банк Аваль». Як розповіли в ТОВ «Механі К» (дилер техніки John Deere в західному регіоні України), програма має популярність. «Уже багато агропідприємств користуються програмами, що є в банківському секторі. І це є тенденцією останніх місяців, — зазначає Сергій Щетінін, заступник директора ТОВ «Механі К». — Майже весь фінансовий ресурс, що був виділений на програму, вичерпано». Нагадаємо, під дію програми було виділено 50 млн дол. на 2013–2014 рр. У «Джон Дір Україна» цю інформацію підтверджують, зазначаючи, що освоєння коштів протягом 2013 року перевищило очікування на 60–70%. До того ж попит на кредитні та лізингові схеми у валюті був вищим, аніж у гривні, через порівняно низькі відсоткові ставки (1–8% у доларах США та 13,95–19,85% у гривнях).

 

У представництві компанії Claas в Україні зазначають, що для підвищення купівельної спроможності аграріїв пропонують дуже широкий спектр фінансових послуг включно з іноземними фінансовими продуктами. «Платоспроможність аграріїв коливається завжди з року в рік та від сезону до сезону. Відповідно, ми так само завжди пропонуємо різні варіанти розрахунку за техніку», — каже Іван Паламар, директор представництва Claas в Україні. — Інструменти від Claas — це лізингова схема, виплата з відтермінуванням платежу та банківське кредитування. Також пропонуємо програми фінансування у євро з німецькими фінансовими установами під гарантії німецької страхової агенції Germes. Є багато деталей, що роблять ту чи іншу схему фінансування найвигіднішою. Не було жодного року, коли б програмою з іноземними фінустановами не скористалися», — зазначає І. Паламар.

 

Водночас у Claas не вважають, що сезон-2014 буде особливим з боку попиту. «Не можна сказати, що щось особливо зміниться. В один рік купують більше, в інший — менше, з різних причин», — дипломатично коментує І. Паламар питання щодо ймовірного погіршення попиту на техніку.

 

Дещо іншої думки Вадим Андрущак, директор ТОВ «Пьоттінгер Украна»: «Буму попиту ми не очікуємо. Розуміємо, що 2013 рік був непростий і треба буде боротися за кожного клієнта». Попри це, якихось нових фінансових інструментів порівняно з минулим сезоном компанія наразі не пропонує. «Напевне, усі розуміють, що ми торгуємо технікою, а не відтермінуванням платежу чи знижками. — зазначає В. Андрущак. — Можливості є, але не для всіх і більше за індивідуальною домовленістю». «Пьоттінгер Україна» працює з основними банками, які кредитують аграрний сектор, компанія частково може впливати на величину відсотків, а також, за потреби, залучати власні інструменти, зокрема відтермінування платежу.

 

Серед усіх опитаних нами компаній найбільш оптимістично на прийдешній сезон налаштовані у ТОВ «Агробудівельний альянс «Астра». «Урожай 2013 року був найкращий, тому аграрний сектор нині інвестиційно привабливий», — зазначає Володимир Замай, керівник відділу фінансів АБА «Астра». У компанії не очікують росту зниження попиту на техніку. Відповідно, компанія не розглядає можливостей впровадження нових, порівняно з минулим роком, фінансових програм. Принаймні, поки що.

 

  

Андрій Федорчук

 

Усі авторські права на інформацію розміщену в газеті АгроМаркет та інтернет сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.

При використання інформації з подальшим будь-яким відтворенням, републікацією, поширенням, переробкою, перекладом, включенням її частин до інших творів обов’язкове посилання на газету АгроМаркет  з гіперлінком https://agrotimes.ua/journals.

Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

 

 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ