Агромаркет

Коли ідея — на всі сто

Коли ідея — на всі сто

Для чого виробникові створювати власний бренд і як його захищати.

 

Де ми нині шукаємо нові ідеї? Дев’ятеро з десяти передусім звертаються по допомогу до Google. Власне, а чому б і ні? В інтернеті безліч креативних картинок, текстів, музики й відео. Проте всі вони «чиїсь», і що популярніший контент, то небезпечніше використовувати його без дозволу…

 

Сосиски «Капітошка» із зображенням на упаковці веселого мультяшного героя, певне, й справді мали неабиякий попит у покупців. Але виробник («М’ясний дар») не подбав про згоду власника авторських прав на однойменний літературний сюжет і, відповідно, бренд («Капітошка»). Це й стало підставою для судового позову, у якому постраждалий вимагав від порушника 120 000 грн компенсації (справа №161/11405/15-ц, Луцький міськрайонний суд Волинської області). Суд, зрозуміло, прийняв сторону позивача. Добре, що «М’ясний дар» і «Капітошка» врешті порозумілися й уклали письмову мирову угоду. Щоправда, таких історій — про порушення авторських прав — у реєстрі судових рішень вистачає. Прагнучи пришвидшити (чи, може, здешевити) етапи розробки своєї торгової марки та її упізнаваності, ці застереження дуже часто ігнорують. Як наслідок — судові витрати, штрафи й неабияка пляма на репутації…

 

З чого треба починати?

 

Почати треба з розробки власне зображення, тобто бренду, який використовуватиметься для позначення вашої продукції. Задоволення це не з дешевих і може обійтися від 100 до 5000 доларів залежно від рівня фахівців, з якими ви працюватимете.

 

Далі необхідно зареєструвати відповідну торгову марку. Її реєстрацію здійснює Державна служба інтелектуальної власності відповідно до Правил, затверджених наказом Державного патентного відомства України від 28 липня 1995 року №116. Для подачі заявки треба визначитися, для яких класів товарів і послуг ви плануєте використовувати ТМ, чи буде вона словесною, чи комбінованою, тобто в поєднанні із зображенням, і сплатити збір. Розмір збору залежить від кількості класів для товарів і послуг, у яких ви маєте намір використовувати ТМ (кожний клас — 1000 грн), кольору (кольорове зображення — плюс 500 грн). А якщо у вас раптом виникло бажання використати слово «Україна» у вашій ТМ, то доведеться заплатити ще 6000 грн. Зі всіма видами зборів, що можуть стягуватися в процесі реєстрації ТМ, можна ознайомитися у постанові КМУ від 23 грудня 2004 року №1716.

 

Далі заявка проходитиме дві експертизи — формальну та по суті заявленого знака. Саме тому, щоб зберегти час й уникнути надалі можливої відмови в реєстрації, перед подачею заявки доречно пошукати можливі збіги (виявити всі схожі або тотожні знаки) серед уже зареєстрованих схожих торгових марок. Офіційно такий пошук здійснює Державна служба інтелектуальної власності, а також будь-хто з патентних повірених (у них є власні бази даних). Вартість такої послуги — орієнтовно до 2000 грн за 5 класів для товарів і послуг. Зазвичай термін реєстрації ТМ в рамках стандартної процедури становить 12–18 місяців, за пришвидшеною — 8–9. Потребує захисту торгова марка й на зовнішніх ринках. Її передусім слід зареєструвати в тій юрисдикції, де плануєте реалізацію товару.

Така реєстрація можлива кількома шляхами:

 

• подача заявки на реєстрацію за національною процедурою, відповідно до національного законодавства іноземної країни;

 

• подача заявки за Мадридською угодою про міжнародну реєстрацію торгових марок або протоколом до неї.

 

Перевага першого варіанта полягає у відносній швидкості процедури та відсутності попередньої реєстрації ТМ в Україні. Тобто, якщо ви розумієте, що товари експортуватимуться тільки в Польщу, наприклад, то ТМ варто зареєструвати лише в Польщі за її національним законодавством. Надалі, якщо виникне потреба реалізовувати товар також в Україні, то у вас буде можливість скористатися 6-місячним пріоритетом за Паризькою конвенцією.

 

Якщо ж є необхідність зареєструвати ТМ у великій кількості країн, то найкраще скористатися другим варіантом — реєстрація за Мадридською конвенцією. За цією процедурою заявка, у якій вказуються одразу всі юрисдикції, в яких ви бажаєте отримати захист, розглядається Міжнародним Бюро Всесвітньої організації інтелектуальної власності. Недоліком такої реєстрації може бути лише те, що не всі країни є учасниками Мадридської конвенції, тому перед подачею заявки потрібно проконсультуватися із фахівцями.

 

Торгова марка — це не назавжди

 

Після реєстрації ТМ її власник отримує свідоцтво на знак для товарів і послуг, яке надає йому такі права:

 

• забороняти іншим особам використовувати знак (ТМ) без його згоди;

 

• передавати будь-якій особі право власності на знак повністю або відносно частини зазначених у свідоцтві товарів і послуг, на підставі договору;

 

• надавати будь-якій особі дозвіл (видати ліцензію) на використання знака на підставі ліцензійного договору;

 

• захищати свої права на знак для товарів і послуг як в судовому, так і в позасудовому порядку.

 

Власнику ТМ слід пам’ятати, що після отримання свідоцтва треба його використовувати в господарській діяльності, тобто маркувати товари, що виробляються та реалізуються. Якщо ТМ не використовується протягом 3 років, то, відповідно до українського законодавства, будь-хто може звернутися до суду із заявою про дострокове припинення дії свідоцтва на ТМ повністю або частково (Постанова Пленуму Вищого Господарського Суду України «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов’язаних із захистом прав інтелектуальної власності» від 17 жовтня 2012 року №12).

 

 

Плюси та мінуси реєстрації

 

Беззаперечною перевагою можна вважати ексклюзивність у використанні певної ТМ. Тобто більше ні в кого не буде такого логотипу, фірмового значка чи девізу на гербі корпорації. Це репутаційна перевага. Крім того, якщо ви раптом передумали випускати товари самостійно, ТМ можна передати в ліцензію та заробляти на цьому гроші.

Серед мінусів реєстрації ТМ можна виділити такі: висока вартість процедури — починаючи від розробки ТМ та закінчуючи реєстрацією, необхідність постійно використовувати зображення в господарській діяльності, що певним чином підвищує собівартість продукції.

 

На жаль, реєстрація ТМ в установленому законом порядку не убезпечує від можливих посягань на неї третіми особами, зокрема незаконне маркування вашою ТМ інших товарів. Що ж робити у такому випадку? В першу чергу треба мати докази порушення ваших прав. Тобто можна придбати декілька примірників продукції, яка, на вашу думку, порушує ваші права інтелектуальної власності. Потім необхідно перевірити, чи справді було використано вашу ТМ, чи, можливо, іншу, але досить схожу. Від цього залежатиме подальша стратегія захисту.

 

Якщо було використано саме вашу ТМ, то можна подавати позов до суду й просити суд:

 

• зупинити пропуск через митний кордон України товарів, імпорт чи експорт яких порушує ваші права;

 

• вилучити із цивільного обороту товари, що порушують ваші права інтелектуальної власності, та знищити такі товари;

 

• відшкодувати збитки, заподіяні вам унаслідок порушення ваших прав.

 

Якщо ж було використано майже аналогічну ТМ, яка може ввести в оману споживача щодо ваших товарів й інших товарів, що продаються, то можна розглянути такі варіанти:

 

• подача позову до суду про скасування свідоцтва на ТМ, під якою продаються інші товари. Підставою для позову буде схожість вашої ТМ й іншої ТМ, що може ввести в оману споживача щодо виробника товару. У цьому разі важливою є дата реєстрації ТМ, тобто ваша ТМ має бути зареєстрована раніше, ніж ТМ конкурента;

 

• подача заяви в Анти моно польний комітет України про неправомірне використання позначення на підставі ст. 4 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції». Враховуючи розміри штрафів, які може накласти АМКУ, зазначений варіант є навіть більш дієвим, ніж подача позову до суду.

 

Як виникають прецеденти

 

Якщо ваші права порушують, їх треба захищати. Розповіді про те, що в судах неможливо добитися справедливості, не відповідають дійсності — все залежить від позиції у справі та професіоналізму ваших юристів.

 

Як приклад можна привести справу, в якій за незаконне використання ТМ з порушника було стягнуто майже 1,4 млн грн (Ухвала Апеляційного суду Київської області у справі №369/9557/15 від 14 червня 2016 року). Суть справи полягала в тому, що відповідачі, з порушенням прав на персонаж, протягом декількох років виробляли та реалізовували товари «Вєркін квас класичний» та «Вєркін квас похмільний», на етикетці якого міститься зображення позивача — автора персонажу «Вєрка Сердючка» у сценічному образі.

 

Фактично на етикетці квасу було відтворено реальне фото «Вєрки Сердючки» (чи то пак, зодягненого й загримованого в цьому образі її автора). Втім, у позові йшлося про захист саме його права на персонаж. Зважаючи на доведеність фактів порушень авторських прав позивача, підтвердження митними та податковими органами значного обсягу цих порушень, а саме реалізації на суму понад 15 млн грн в Україні та за її межами, суд, ураховуючи вимоги розумності й обґрунтованості, призначив компенсацію в розмірі 1000 заробітних плат, що становить 1 378 000 (один мільйон триста сімдесят вісім тисяч) грн. Також суд задовольнив позовні вимоги в частині вилучення із цивільного обороту шляхом конфіскації контрафактного товару для подальшого його знищення.

 

Які висновки можна зробити із цієї справи?

 

По-перше: перед використанням будь-якої торгової марки варто перевірити, а чи не порушуєте ви права інших осіб, щоб потім не платити величезні штрафи; по-друге: свій бренд потрібно оформити належним чином, щоб мати можливість його захищати від неправомірних посягань; по-третє: у разі порушення ваших прав інтелектуальної власності їх треба захищати, зокрема в судовому порядку.

 

 

Ірина Кальницька,

адвокат, керівник практики бізнес-консультування ЮФ GOLAW

газета “АгроМаркет”, січень 2017 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».
 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ