Техніка

Сезон збирання вимагає особливої уваги до стану коліс комбайнів

Хода комбайна

Хода комбайна

Сезон збирання вимагає особливої уваги до стану коліс комбайнів через їх високу вартість і економічні збитки внаслідок їх зупинки.

Огляд 

Щороку агрономи з механізаторами шукають рецепт ідеальних налаштувань комбайна, щоб зменшити втрати. Однак це можна зробити, не тільки змінивши робочі параметри жатки, систем обмолоту й сепарації. Колеса комбайна також мають значний потенціал економії або додаткових витрат — усе залежить від майстерності тих, що працює з технікою. 

Під час збирання затримка може надто дорого обійтися, тож варто заздалегідь подбати про надійну роботу шин. Для цього потрібно регулярно перевіряти їх на будь-які пошкодження: порізи, розриви або грижі. Хорошою практикою є періодична перевірка боковин і зони бортового кільця (біля диска). В цих місцях пошкодження можуть виникати в результаті роботи на схилах, і що важливо — такі пошкодження можуть бути критичними й не підлягати ремонту. 

Увага на задню вісь 

Зазвичай пильно оглядають тільки передні колеса комбайна, тому що на них припадає більше навантаження. Комбайнери чомусь упевнені, що задні колеса зайвий раз можна не оглядати — мабуть, через їх значно менший розмір. Однак перевіряти задні колеса слід так само ретельно, як і передні, бо проблеми з ними так само зупинять роботу комбайна, внаслідок чого господарство зазнає збитків. Крім того, під час вибору шин на задню вісь слід завжди пам’ятати про такі важливі речі, як ущільнення ґрунту і несну здатність. 

Комбайни збільшуються в розмірах, вазі та потужності, тому шини мають витримувати дедалі більші навантаження. На задню вісь із кожною новою моделлю припадає дедалі більша вага. Виробники техніки збільшують розміри комбайна, щоб досягти більшої продуктивності, але довжину колісної бази збільшувати не поспішають, щоб не погіршити маневровість. Також перерозподіл ваги на задню вісь дає змогу працювати з більш широкозахватними жатками. Тому задні колеса відіграють дедалі важливішу роль у переданні навантажень і створенні тягового зусилля. 

Неправильний тиск в шинах може призвести до буксування та неможливості працювати у вологих умовах

Відповідність навантаження й тиску 

Насамперед слід визначити максимальні навантаження й відповідно до них установити тиск у шинах. Для чого це потрібно? Надто високе значення тиску призведе до того, що шина менше деформуватиметься під навантаженням, і вага комбайна розподілятиметься на меншу площу (пляма контакту буде меншою). Тому для встановлення правильного тиску треба знати навантаження на передню й задню осі. 

От тут і починається найцікавіше: під час жнив навантаження може суттєво змінюватися, і передусім це стосується передньої осі. Щоразу комбайн обладнують різними жатками, що відрізняються за конструкцією й шириною захвату. Відповідно й вага їх різна. Насипна щільність зерна також далеко не однакова. Знаючи об’єм бункера можна легко обчислити вагу зерна. 

Виробник комбайна може надати інформацію про розподіл цієї ваги між осями у відсотках як для порожньої машини, так і для завантаженої, з різними жатками. Отже, коли вдасться приблизно підрахувати навантаження на кожне колесо, можна визначити, який тиск буде оптимальним на збиранні певної культури. 

Велика швидкість на дорогах із твердим покриттям призводить до швидкого зносу шин комбайна

Не варто забувати, що зазвичай виробники накачують колеса до максимально дозволеного тиску, щоб забезпечити стабільність комбайна під час перевезення до покупця. Зазвичай жоден комбайн не експлуатується з таким тиском у колесах, але дилери подекуди забувають довести цей параметр до потрібного рівня. В результаті фермери починають працювати й звертають увагу на проблему, що комбайн чомусь буксує в найменшій калюжі. Скільки до цього ущільнювалося поле — ніхто не скаже, так само як ніхто не скаже про потенційні збитки. 

У будь-якому разі за можливості слід обирати шини, що можуть працювати за мінімального тиску й витримуватимуть значні навантаження. Зазвичай це шини відомих світових брендів, і коштують вони чимало. Однак прихована користь від їх експлуатації досить вагома, і якщо проблема переущільнення є актуальною для господарства, інвестиції в новітні технології швидко повернуться. 

Захист у міжсезоння 

Якщо комбайн деякий час не використовується через технологічні перерви або в міжсезоння, слід забезпечити захист шин від потрапляння прямих сонячних променів. Особливо це стосується комбайнів у невеликих господарствах, де річний наробіток незначний і строк експлуатації одного комплекту шин може становити до 10 років і більше. За цей час матеріал шин під дією ультрафіолету й погодних чинників може втратити свої властивості, в результаті чого не зношені шини доведеться міняти. 

Технологічні паузи й зупинки в міжсезоння можуть призводити до суттєвого зменшення тиску в шинах до рівня, який набагато нижчий від потрібного. Якщо перед виходом у поле не перевірити тиск, проблема може бути поміченою аж після завантаження бункера, коли додаткові 8–10 т придавлять передню вісь. Ще однією проблемою після довгого стояння може буде деформація шин у нижній частині колеса. Відомо, що шини деформуються під дією ваги комбайна, і з початком нового сезону ця деформація не зникає. В результаті комбайн їде на «квадратних» колесах, й виправити таку ситуацію буває неможливо. Тому в міжсезоння комбайн ставлять на колодки, щоб шини не деформувалися. В період технологічних пауз між збиранням різних культур шини не встигають «запам’ятати» неправильну форму. Потрібно тільки час від часу трохи зміщувати комбайн назад або вперед, щоб колеса провертались на 90–180°. Комбайн краще поставити на сонце, щоб шини нагрілись, і деформація швидше зникла. Щоб запобігти таким проблемам, можна збільшити тиск у шинах на період простою. 

Завдяки сучасним технологіям у шинах комбайна можна підтримувати низький тиск і у такий спосіб суттєво збільшувати площу плями контакту

Технології допомагають 

Під час вибору нових шин або обговоренні комплектації нового комбайна слід приділити увагу їх технічним характеристикам. Від цього залежатиме робота комбайна в несприятливих умовах, на схилах, як він рухатиметься дорогами загального призначення. На сьогодні виробники пропонують шини з технологіями, що зменшують ущільнення й зрив верхнього шару ґрунту, забезпечуючи високий рівень комфорту, маневровості й вантажності. 

Наприклад, якщо комбайн багато рухається дорогами загального призначення, важливо зменшити його транспортну ширину. Це досягається насамперед установленням вужчих коліс. До того ж негативним наслідком є збільшення питомого навантаження на ґрунт, що небажано. Однак деякі провідні виробники вже пропонують шини, що здатні бути альтернативою ширшим. Наприклад, шини Michelin 900/60 R32 можна замінити на Michelin IF 800/70 R32 — слід стає більшим на 15%, а комбайн стає вужчим на 200 мм. 

Майстерність оператора 

Узагалі на комбайнера покладено багато функцій, і насамперед він має стежити за процесом збирання. Сподіватися на те, що він приділятиме увагу стану коліс — не варто. Добре, якщо він простежить за основними системами — двигуном, молотаркою, решетами, перевірить відсоток втрат і за потреби змінить налаштування. За окисами він стежитиме в останню чергу. Тому слід забезпечити комбайн такими шинами, щоб, незважаючи на мінливі умови, вони працювали ефективно. Для цього як мінімум не слід купувати найдешевші шини, що є на ринку. 

Окрім контролю оператор може суттєво впливати на зношення шин та їх строк експлуатації стилем водіння. Наприклад, під час руху дорогами загального призначення не слід різко пришвидшуватись або гальмувати — шини більше призначені для роботи в полі на невеликій швидкості. На твердому покритті їх зношення чи не в десятки разів інтенсивніше, тому кожний різкий рух призводить до стирання ґрунтозачепів. В умовах України комбайни змушені рухатися місцевими дорогами з поганою якістю покриття, що має додаткові ризики. Вибоїни та ями створюють динамічні навантаження на конструкцію шин, і з часом це може стати причиною їх виходу з ладу. 

Володимир Огійчук

журнал The Ukrainian Farmer, липень 2020 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі The Ukrainian Farmer та інтернетсторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону УкраїниПро авторське право та суміжні права”.
Використання
інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ