Через відключення електроенергії активізувався збут заморожених ягід
Наразі всі виробники заморожених ягід особливо опікуються тим, як зберегти товар в умовах енергетичного колапсу, оскільки для замороженої продукції це критичний момент.
Частина компаній перевезла залишки товару до Польщі або розподілила по різних регіонах України, щоб диверсифікувати ризики, пов’язані з відключеннями електроенергії. Практично всі підприємства додали генераторів, але для таких енергоємних бізнесів, як заморожування ягід, це лише підстрахування на короткий час.
Важливо, щоб українські виробники самі собі не наробили шкоди, бо частина підприємств, особливо невеликих, після початку віялових відключень електроенергії стала активно збувати товар за зниженими цінами. Хоча коливання ціни на заморожені ягоди на світовому ринку із ситуацію в Україні жодним чином не пов’язані.
Якщо говорити в цілому про ситуацію на світовому ягідному ринку, то врожайність була доволі непоганою майже по всіх культурах, хоча рік доволі складний передусім через істотні коливання ціни. На всі ягоди на початку сезону ціна була значно вищою. Наразі байєри всі злі, оскільки обов’язкові обсяги товару вони законтрактували за дуже високими цінами й чекають на їх подальше зниження.
Причина в тому, що станом на початок сезону ціни на заморожену малину й суниці садові була завищеною. Минулого року малина заморожена коштувала 5 та більше євро за кілограм – це майже вдвічі дорожче, ніж у попередні роки, коли аналогічний товар коштував 2,5-3 євро за кіло.
За рік багато підприємств харчопрому, які мали у складі своїх рецептур малину, переорієнтувалися на інші ягоди або принаймні зменшили обсяги її використання. Але за умови зниження ціни на малину вони можуть швидко повернутися до попередніх рецептур. Відтак на початку сезону попиту на дорогу малину було замало, а пропозицій — достатньо багато.
Крім того, через погодні особливості року, зокрема дощі, значна частина малини замороженої продається в дробі (а не цілими ягодами). Такої малини багато на складах як в Україні, так і в Польщі.
В Україні цього року на внутрішньому ринку спостерігалося істотне підвищення собівартості вирощування всіх ягід. Це пов’язано зі здороженням усіх складових вирощування, особливо паливно-мастильних матеріалів і добрив, та логістики.
У підсумку, майже жоден виробник не називає сезон поганим: про нього частіше говорять як про складний. Хтось встиг спіймати хорошу ціну, а хтось вирішив притримати товар і програв.
За припущеннями, які більше базуються на комунікації з учасниками ринку, а не на конкретних цифрах, обсяги експорту нинішнього року у фізичному вимірі будуть на 30% меншими. У валюті обсяги будуть ще меншими, адже минулого року ціни на заморожені ягоди були значно вищими. Точні цифри ми побачимо ближче до кінця року, коли буде доступна статистика.
Однозначно на зниження обсягів експорту ягід з України вплинула значна курсова різниця, коли продати валюту можна задешево, а купити — задорого. Це сильно б’є по прибутковості бізнесу експортерів. Тому ті компанії, які могли продати на зовнішні ринки більше, подекуди не зробили цього навмисне.