Експертка назвала найефективніші канали збуту фруктів та ягід
За словами Ірини Кухтіної, президентки асоціації «Ягідництво України», 2020 рік показав, будь-який канал збуту може стати неефективним у разі виникнення нестандартної ситуації у державі. Гарним прикладом можна вважати тимчасове закриття оптових ринків та доволі жорсткі вимоги до роботи малих мереж і крамничок. Тому не варто нехтувати жодним з можливих каналів збуту.
Про це вона написала у своїй колонці на AgroTimes.
У вересні 2020 року асоціація «Ягідництво України» провела дослідження «Вплив COVID-19 на ринок фруктів та ягід у сезоні-2020/21». Для цього опитали виробників плодово-ягідної продукції щодо наслідків пандемії для їхнього бізнесу.
«Виробники, навіть ті, що вже працювали з великими роздрібними мережами, неодноразово заявляли, що в поточному році працювати із супермаркетами було як ніколи важко, – зазначила авторка. – По-перше, мережі посилили вимоги до якості продукції. По-друге, враховуючи, що протягом весни саме супермаркети виступали чи не єдиним безперебійно працюючим каналом збуту, то й конкуренція була доволі жорсткою. Як наслідок, мережі отримали змогу передивлятися цінову політику та умови сплати. Крім того, за словами виробників, помітно зріс відсоток повернень продукції. Тож не дивно, що навіть за умови, що мережі супермаркетів виступали найбільш надійним каналом збуту, виробники фруктів та ягід намагалися шукати альтернативні варіанти».
Ірина Кухтіна зазначає, що вперше за декілька років зросла частка переробних підприємств в реалізації. При цьому здебільшого на такі кроки йшли саме виробники ягід (окрім виробників лохини), оскільки, на відміну від яблук, така продукція має доволі короткий термін зберігання.
«Доволі очікувано збільшилася частка малих торговельних мереж та невеликих магазинів. Зростання інтересу до таких магазинів зрозумілий, оскільки вони, як правило, працюють у форматі «біля дому».
Позитивний вплив карантинних заходів було зафіксовано й у сегменті онлайн продажу, оскільки такий спосіб більш безпечний для кінцевих споживачів. Втім, найбільш популярним такий формат закупівель був саме в період суворого карантину», – зауважує експертка.
Ірина Кухтіна прогнозує, що найбільшою загрозою для розвитку плодово-ягідного сегменту на внутрішньому ринку України може стати ще більше падіння купівельної спроможності населення.
«Однак у випадку ягід ситуацію може виправити більш активна стимуляція споживання, – зауважила вона. – За приклад можна взяти цьогорічну ситуацію з лохиною. Хоча ціни на цю ягоду суттєво перевищували вартість суниці, малини та інших ягід, споживання всередині країни зросло мінімум на 25%, оскільки ягода вважається однією з найкорисніших через склад вітамінів та мінералів».
Читайте також: Виробники лохини майже не заробили цього сезону, – експерт