Точка зору

У разі нестандартної ситуації будь-який канал збуту може стати неефективним

Ірина Кухтіна
президент асоціації «Ягідництво України»

Протягом вересня 2020 року Асоціацією «Ягідництво України» було проведене дослідження «Вплив COVID-19 на ринок фруктів та ягід у сезоні-2020/21». У ході дослідження ми опитали виробників плодово-ягідної продукції щодо наслідків пандемії для їхнього бізнесу.  

Виробники, навіть ті, що вже працювали з великими роздрібними мережами,  неодноразово заявляли, що в поточному році працювати із супермаркетами було як ніколи важко. По-перше, мережі посилили вимоги до якості продукції. По-друге, враховуючи, що протягом весни саме супермаркети виступали чи не єдиним безперебійно працюючим каналом збуту, то й конкуренція була доволі жорсткою. Як наслідок, мережі отримали змогу передивлятися цінову політику та умови сплати. Крім того, за словами виробників, помітно зріс відсоток повернень продукції. Тож не дивно, що навіть за умови, що мережі супермаркетів виступали найбільш надійним каналом збуту, виробники фруктів та ягід намагалися шукати альтернативні варіанти.

Так, вперше за декілька років зросла частка переробних підприємств в реалізації. При цьому здебільшого на такі кроки йшли саме виробники ягід (окрім виробників лохини), оскільки, на відміну від яблук, така продукція має доволі короткий термін зберігання. Цього року виробники доволі активно працювали з переробниками у двох форматах: продаж вирощеної продукції в якості сировини, а також переробні компанії надавали послуги із заморожування та зберігання готової продукції в себе на складах.

Доволі очікувано збільшилася частка малих торговельних мереж та невеликих магазинів. Зростання інтересу до таких магазинів зрозумілий, оскільки вони, як правило, працюють у форматі «біля дому». Позитивний вплив карантинних заходів було зафіксовано й у сегменті онлайн продажу, оскільки такий спосіб більш безпечний для кінцевих споживачів. Втім, найбільш популярним такий формат закупівель був саме в період суворого карантину.

Щодо прогнозів, то найбільшою загрозою для розвитку плодово-ягідного сегменту на внутрішньому ринку України може стати ще більше падіння купівельної спроможності населення. Однак у випадку ягід ситуацію може виправити більш активна стимуляція споживання. За приклад можна взяти цьогорічну ситуацію з лохиною. Хоча ціни на цю ягоду суттєво перевищували вартість суниці, малини та інших ягід, споживання всередині країни зросло мінімум на 25%, оскільки ягода вважається однією з найкорисніших через склад вітамінів та мінералів.

Як показав 2020 рік, будь-який канал збуту може стати неефективним у разі виникнення нестандартної ситуації у державі. Гарним прикладом можна вважати тимчасове закриття оптових ринків та доволі жорсткі вимоги до роботи малих мереж і крамничок. Тому не варто нехтувати жодним з можливих каналів збуту.

Кадрове питання з кожним роком стає все більш гострим. Та якщо в попередні роки це було здебільшого пов’язано з виїздом робочої сили за кордон, то у 2020 році головною проблемою, особливо на початку сезону польових робіт, стали карантинні вимоги щодо обмеження кількості одночасно працюючих робітників. Саме через такі ризики помітно зросла частка тих виробників, які планують автоматизувати частину процесів вирощування.

Девальвація національної валюти на фоні світової економічної кризи через пандемію може призвести до дорожчання виробництва фруктів та ягід. Крім того, у такому разі можливе зростання більш дешевого імпорту, що згубно вплине на темпи реалізації місцевої продукції.

Також непрогнозованою загрозою залишаються кліматичні зміни. Як показав поточний рік, вони можуть нанести значно більших збитків, аніж наявність пандемії в світі.Дослідження «Вплив COVID-19 на ринок фруктів та ягід у сезоні-2020/21» було проведене Асоціацією «Ягідництво України» у рамках ініціативи «VTrade Фрукти і Ягоди», що є частиною Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». 
Ознайомитися з ним можна за посиланням: https://uaberries.com/biblioteka/doslidzhennia