Овочі - Ягоди - Сад
Головне:
Під час карантину важливо зберегти логістичні потоки для забезпечення аграріїв насінням, - думка За два місяці Україна закупила за кордоном 6 тис. тонн сиру У Канаді послугами агроавіації користується кожен четвертий-п’ятий фермер У групі компаній «Олстас» знайшли спосіб уникнути промивання ґрунтових гербіцидів Зорянський елеватор на Рівненщині завершує відвантаження зерна Компанія FMC розпочала реєстрацію препаратів для захисту томатів від південноамериканської томатної молі Вітчизняні борошномели закликають владу тимчасово обмежити експорт зерна, аби запобігти здорожчанню хліба АМКУ призупинив впровадження «Укрзалізницею» нового договору про надання послуг На термінал Neptune зайшов під завантаження найбільший балкер Про нові органічні малинники площею 40–50 га на кілька років можна забути, – експерт
Точка зору

Важливо зберегти у фруктах і овочах воду

Сергій Довбня
Експерт зі зберігання
Поділитись:

Експортувати можна будь-які свіжі ягоди, якщо правильно їх охолодити. Утім, охолодження потрібне не лише для експортних ягід, а й у разі продажу всередині країни.

Не важливо, про що саме йдеться: малину, лохину, часник, цибулю чи яблука. Щоб зберегти тургор свіжих овочів, фруктів чи ягід, треба уповільнити їхнє дихання й мінімізувати випаровування вологи. Іншими словами, треба зберегти воду в товарі. Виключно цьому завданню слугують сучасні сховища і холодильники.

Як правило, у свіжих фруктах і овочах міститься від 60 до 88% вологи. Її втрата одразу позначається на товарному вигляді продукції. Особливо це стосується ягід, адже в них миттєво починається відмирання волокон і гниття. Полуниці й малина за температури 30 °С упродовж 6 годин втрачають до 50% товарного вигляду, тож охолодження ягід слід починати вже через 15–30 хвилин після збирання. З цієї причини відстань від поля до холодильника має бути мінімальною.

Мало ягоду виростити. Ще на стадії планування посадок бажано визначитися, в якому вигляді продавати продукцію: свіжому, замороженому, сушеному чи сублімованому. Від цього залежить обсяг вкладень та кінцевий прибуток.

Багато виробників, які вирішили продавати свіжі ягоди, звертаються до фахівців холодильного обладнання: мовляв, очікую на такий-то врожай, порахуйте й намалюйте, яким має бути холодильне приміщення –– сам холодильник, плюс сховище для зберігання охолодженої продукції до моменту її відправлення покупцю.

Краще не покладатися цілком на таких фахівців, бо їхнє завдання –– продати обладнання, а не дбати про організацію зберігання, зручність переміщення й відвантаження продукції, заощадження коштів. Ці речі вкрай важливі лише для господаря, бо інакше йому немає сенсу вирощувати ягоди. До фахівців треба дослухатися, але виробник має й сам усе прораховувати.

Почати треба з оцінки врожайності посадок. Далі для визначення потоків і піків навантаження треба розуміти, скільки доведеться охолодити щодня й щогодини. Маючи на увазі пікові навантаження, площа приміщень має розраховуватися на певну пропускну здатність.

Немає універсального проєкту будівлі складу для роботи зі свіжою продукцією. Кожен виробник будує приміщення під свої потреби. Площа може бути будь-якою, проте економити на цьому не варто, як і будувати зайве, бо це витрати на будматеріали й електроенергію.

Визначивши площу, зробивши ескіз і попередні прорахунки, які матеріали і в якій кількості знадобляться для будівництва, надсилайте запити всім постачальникам: сендвіч-панелей, холодильного обладнання, металу тощо та збирайте комерційні пропозиції. Прайси, які ви отримаєте, допоможуть скласти бюджет.

Якщо взяти ягідне господарство, в якому вирощують малину на площі 26 га, то для нього можна запропонувати такі параметри складу: загальна площа складу –– 274 кв. м, приміщення для формування палет –– 93 кв. м (потрібен простір для маневрування вантажного візка), камера охолодження –– 21 кв. м (6015 × 3500 мм), камера зберігання –– 73 кв. м, офісно-господарчий блок –– 87 кв. м. Загалом проєкт такого холодильника може коштувати до 5,8 млн грн, або 216 тис. доларів. Треба порахувати, як швидко вони повернуться. Не виключені додаткові витрати на персонал, благоустрій території, електроенергію тощо.

Поділитись: