Точка зору

Не чекаємо високих цін на овочі борщового набору, а розвиваємо доробку та освоюємо нові ніші на ринку

Віталій Штанько
директор ТОВ «Полтава-Сад»

У 2020 році, розширюючи асортимент продукції, наша компанія започаткувала одразу кілька нових напрямів. Перспективним на сьогодні вважаємо виробництво фасованої, митої дрібної картоплі для швидкого приготування під торговою маркою Baby Lou. І це не перший наш досвід з вирощування й просування бебі-овочів. 

Уже кілька років вирощуємо, миємо, шліфуємо та фасуємо спеціальну дрібну, так звану бебі-моркву, яку продаємо під торговою маркою «Моркішка». З таким самим настроєм взялися й за виробництво бебі-картоплі. Це не відходи від виробництва, а спеціально вирощена дрібна картопля смачних сортів, дороблена й пофасована для зручного споживання. Її можна запікати, варити, смажити, використовувати у різних стравах. Для приготування більшості страв таку картоплю не чистять, адже шкірка в неї тоненька, як у молодої картоплі, та й на смак вони теж схожі. 

Свого часу нам довелося витратити багато зусиль, щоб споживачі звикли до «Моркішки» й оцінили її переваги. Тепер аналогічну роботу треба проводити, щоб вивести на ринок Baby Lou. За нинішньої ситуації робити це доволі непросто, адже в умовах карантину складно домовлятися з торговими мережами, вкрай мало можливостей для особистих зустрічей та демонстрації переваг продукту. Однак будемо рухатися далі, щоб наша бебі-картопля Baby Lou була представлена в усіх мережах і знайшла своїх споживачів. 

На полицях деяких супермаркетів бебі-картоплю можна було знайти й раніше, але це товар іноземного походження, який може коштувати 100 грн за кілограм і більше. Ми ж пропонуємо доступну ціну за чудову якість. 

Baby Lou для нас — це передусім можливість розширити асортиментну лінійку, оптимізувати логістику. Ідея виникла давно, але реалізували її лише торік. Сподіваємося, бебі-картопля стане доповненням до «Моркішки» й разом із нею постачатиметься до супермаркетів по всій Україні. Можливо, згодом доповнимо лінійку бебі-бурячками. 

У 2020 році картоплю для продажу під маркою Baby Lou ми посадили на невеликій площі. Посадковий матеріал завезли з-за кордону. Освоюємо технологію вирощування, хоча принципово від вирощування картоплі інших напрямів вона не відрізняється, хіба що доволі вимоглива до зволоження. Baby Lou — середньоранній сорт, картопля тривалого зберігання, високоврожайний (30–50 бульб із куща). Для доробки й фасування бебі-картоплі встановили окрему лінію: випускаємо продукт у фасовці 1,8 та 1 кг. 

Крім того, почали вирощувати чипсову картоплю на доволі значній площі — до 100 га. До цього нас спонукав попит: кілька переробників, що працюють у чипсовому сегменті, запропонували стати їхніми постачальниками. Висновки поки не робимо. На мою думку, щоб оцінити перспективність і рентабельність справи, треба відпрацювати хоча б 4–5 сезонів, адже ситуація на ринку нестабільна, ціни коливаються, погодні умови теж різняться. Хочемо відпрацювати технологію, адаптувати до нашого господарства. Подивимося, як картопля почуватиметься в нашій сівозміні й на наших ґрунтах. 

Щодо флагманського продукту ТОВ «Полтава-сад» — снеку «Моркішка» — то обсяги його продажу щороку потроху збільшуються. Нині продавати його в рази легше, аніж п’ять років тому, на старті проєкту. У 2020 році ми зробили часткову реконструкцію на підприємстві, провели поточний ремонт. 

Загалом наше господарство обробляє понад 4 тис. гектарів землі. Крім овочевої групи, маємо в сівозміні зернові й технічні культури, на які цього року доволі непогана ціна: зернову кукурудзу, сою, кондитерський соняшник (500 га), коріандр (1000 га), кмин. Раніше мали в сівозміні також білу гірчицю, яку продавали виробникам соусів, але від неї відмовилися через посилення конкуренції з боку країн-сусідів. 

Отже, низькі ціни на овочі борщового набору компенсуємо шляхом власної переробки й створення доданої вартості, а також завдяки диверсифікації ризиків і включенню в сівозміну культур із високою потенційною маржинальністю.