Точка зору

Конкурувати на світовому ягідному ринку треба якістю

Ірина Кухтіна
Президентка Асоціації «Ягідництво України»

Якщо порівнювати цьогорічну виставку Fruit Logistica, яка відбулася 8-10 лютого в Берліні, з минулорічною, яка пройшла у квітні 2022 року, то цьогоріч захід був для компаній-виробників більш активним і результативним.

Оцінюючи виставку, треба врахувати кілька важливих факторів. По-перше, минулорічна виставка була перенесена на квітень через ковід, тобто проходила в нетиповий час. По-друге, це була перша виставка для виробників фруктів та овочів від початку повномасштабного вторгнення росії в Україну. Тоді настрій на українському стенді був доволі напружений. Нині ми трохи звикли жити в умовах зміненої реальності, тож атмосфера була зовсім іншою, більш позитивною.

Спочатку Асоціація планувала мати на виставці окремий стенд для своїх учасників, ми навіть забронювали для нього місце. Однак не змогли зібрати достатню кількість експонентів. У підсумку національний стенд України був організований за підтримки проекту ITС та уряду Швеції, і зокрема на ньому виставлялися члени нашої Асоціації. 

Деякі компанії цього року брали участь у виставці лише як візитери, а не експоненти. Тут можна говорити не лише про бажання виробників зекономити бюджети, але й про невпевненість у результатах майбутнього сезону, адже є нюанси із електрозабезпеченням, тривають воєнні дії, тож питань насправді багато. Виробники працюють обережно.

Учасники Асоціації представляли на стенді свіжу лохину («Фемілі Гарден» – органічну, «Блу Беррі» – конвенційну), ще кілька виробників, зокрема «Артберрі», працювали на виставці як візитери. Асоціація також виставляла на стенді заморожені ягоди від компаній ТОВ «Сав Агро Пртнер» та ТОВ «Торріс», однак особливого інтересу до цього виду продукції не було, оскільки на виставці аудиторія більше орієнтована на свіжий ринок.

Тенденція до здорового харчування і, відповідно, до попиту на ягоди у світі не змінилася. Попит зростає, але разом з тим зростає і конкуренція. Активно розвивається логістика свіжих ягід, розширюється лінійка обладнання для їх доробки, сортування і калібрування. Це дуже інтелектуальний ринок, зі значною часткою Smart-рішень. 

Конкурувати на свіжому ринку ягід треба лише якістю, не варто йти в демпінг. По-перше, низька ціна ніколи не буде сталою перевагою, по-друге, ця перевага дуже швидко перетвориться на слабкість, бо з урахуванням ситуації в Україні собівартість вирощування ягідної продукції в перспективі лише зростатиме. З 2019 року, відколи Асоціація бере участь у виставці Fruit Logistica, ми позиціонуємо українські ягоди як якісний товар за справедливою ціною. 

З українських ягід найбільші перспективи експорту на свіжий ринок має лохина. Вона вже продається у Великобританії, Нідерландах, Німеччині, Польщі. До початку повномасштабного вторгнення виробники робили спроби відправляти свіжі суниці садові до країн Середнього Сходу, зокрема Арабських Еміратів, але це були незначні партії, до 500 кг. Для експорту свіжих суниць у країни ЄС нам треба здолати надто велику відстань, плюс є ризики затримки на кордоні, тож це більш складно, ніж прибутково.

Щодо експорту лохини, то зведених даних від міністерства за 2022 рік ще немає. Однак, за відгуками виробників, експорт свіжої лохини у 2022 р. за обсягами перевищував 2021 р. Причина проста: у 2021-му ціна на лохину на внутрішньому ринку була вищою за ціну на ринку зовнішньому. На жаль, платоспроможність українців зменшується. Відповідно, виробникам вигідніше переорієнтовуватися на закордонні поставки. Крім того, валовий збір лохини в Україні буде зростати від року до року з тієї простої причини, що це багаторічні насадження, які з віком даватимуть більший урожай. Обсяги будуть більшими, а на внутрішньому ринку населення стало істотно менше. Тож починати пошук платоспроможних покупців треба вже сьогодні.

Минулого року врожай лохини був добрим у плані обсягу, тож виробники змогли компенсувати відносно невисоку ціну за рахунок великих об’ємів. У підсумку більшість українських ягідників задоволена минулорічним сезоном лохини.

Говорити про ціну на наступний сезон поки зарано, бо ціна передусім залежить від кількості ягоди. А кількість, своєю чергою, залежить від погодних факторів. Щоб робити прогнози, треба розуміти, в якому стані рослини вийдуть із перезимівлі. У квітні на ринок свіжої лохини вийде Іспанія зі своїми тепличними ягодами, тож побачимо, який старт вони зададуть поточному сезону.