Точка зору

Експорт яблук під час війни: нам казали, що це безглуздя

Володимир Гуржій
керівник USPA Fruit

Наша компанія є трендсеттером та лідером експорту яблук до багатьох країн. Сьогодні у нас є привід згадати події річної давності, щоб зрозуміти, куди рухатись далі.

24 лютого минулого року у нас близько 20 фур стояли на кордоні республіки Білорусь або рухались до нього, ще 8 контейнерів чекали у порту на судовиходи. Це був звичайний тижневий обсяг експорту для нашої компанії. Ми відразу зрозуміли, що треба розвертати машини з товаром та повернули більшість фур, які прямували до Білорусі, їх виробникам. Частина виробників не погодилась їх прийняти назад, і ми вирішили віддати таке яблуко на потреби ЗСУ. З контейнерами у порту була ситуація дещо тяжча, тому що їх військова адміністрація вилучила для потреб ЗСУ. Ми, як і інші, очікуємо компенсацію їхньої вартості після війни. Враховуючи, що ми є великим експортером, у нас накопичилася значна сума для відшкодування ПДВ, яку заморозили на певний період. Також одна з білоруських мереж нам заборгувала значну суму за товар – на сьогоднішній момент це ще й досі понад 1 млн грн.

Ці всі фактори зрозуміло досить серйозно вплинули на економіку підприємства, і я думаю, що це стандартна ситуація для всіх, хто займається нетто-експортом та у кого не було чим «схлопувати» суму ПДВ, тобто не було витрат з ПДВ.

Перший місяць з початку війни ми, як і всі решта, не експортували – займались безпекою команди та близьких людей. За цей час всі ланцюги поставок були зруйновані, порти заблоковані. Нам разом з топовими українськими логістичними компаніями знадобився місяць, щоб розробити тестові маршрути. Там було багато проблем: морські лінії не давали контейнери, перетарка ще не була готова як проект (це коли яблука вантажаться на виробництві у звичайний транспорт та прямують до європейського порту, де перевантажуються у морський контейнер).

Не зважаючи на купу невідомих, ми ризикували та почали експортувати яблука. Нам казали, що це безглуздя, але коли ти експортуєш, то не можеш випадати з ринку. Ми зробили занадто багато для українського експорту, щоб потім його втратити. Ми такого шансу просто не мали, бо якщо ти навіть тимчасово випадаєш з цього дуже щільного ринку, то просто втрачаєш свої позиції.

Отже минулий сезон ми закінчили з впевненістю, що експорт в умовах цієї війни можливий та буде продовжуватись наступного сезону, тобто й у 2023 році. Не дивлячись на те, що ситуація була дуже кризова для галузі, як і для всій економіки країни, ми все ж таки змогли якимось чином проштовхнути цей експорт. Без експорту сьогодні, як ми бачимо, дуже тяжко виживати українському виробникові яблук.