Агромаркет

Новий етап бізнесу на пшениці

Новий етап бізнесу на пшениці

Компанія «Байєр» провела конференцію з нагоди започаткування в Україні нового бізнесу та виведення на ринок першого власного сорту озимої пшениці.

 

Створення нових сортів пшениці, більш високоврожайних, стійких до різноманітних стресових ситуацій, віднедавна є прерогативою не тількинаукових установ, але й компаній, що спеціалізуються на виробництві сільгосппродукції. Чітко вловивши світові тенденції до зростання кількості населення, а відтакі необхідності його забезпечення продуктами харчування, і, звісно, маючи в своєму арсеналі новітнє технічне обладнання тапотужні фінансові можливості, компанії-лідери активно продукують нові сорти сільгоспкультур, які відповідають цій меті. «Байєр», як науково-дослідницька компанія, у цьому відношенні має амбітні плани і, головне, активно втілює їх у життя. Лише на розробку агротехнічних рішень та проведення наукових досліджень компаніящороку інвестувала 720 млн євро, цього року компанія «Байєр» планує збільшити ці вкладення до 850 млн євро. Значні ресурси було спрямовано на створення глобальної мережі селекційних станцій по пшениці та  науково-дослідних центрів, розташованих у Канаді, США, Австралії, Франції, Бельгії, Німеччині та в Україні.

 

Нещодавно команда українських селекціонерів компанії «Байєр» представила свій перший продукт — спеціально виведений для центральних і західних регіонів нашої країни сорт озимої пшениці Ареал Ювілейний, який уже пройшов державнуреєстрацію та з 2015 року присутній на ринку України. Із цієї нагоди компанія організувала для сільгоспвиробників конференцію та провела екскурсію до ділянок первинного насінництва озимої пшениці в Насіннєвому центрі «Байєр» в Україні,розташованому в с. Центральне Миронівського району Київщини. Зазначимо: в найближчому майбутньому Насіннєвий центр стане не тільки осередком селекційної роботи компанії, який щороку продукуватиме нові сорти пшениці озимої, а й центром виробництва базовогонасіння.

 

Утім, для сільгоспвиробників конференція стала цікавою не лише з огляду на можливість дізнатися про новинки від світового виробника сільгосппродукції, а і як джерело інформації про світові тенденції у цій галузі, на які «Байєр» блискавичнореагує. Зважаючи на це, компанія «Байєр» в довгостроковій перспективі виділила такі головні завдання програми селекції пшениці, як якість зерна, групова стійкість до хвороб і стійкість до стресових чинників.

 

«Пшениця — основна культура, з якої випікають хліб (для корму тваринам можна застосувати інші культури), тому селекціонери нині активно працюють над створенням сортів із вищими хлібопекарськимиякостями — цільних сортів пшениці, — пояснив керівник напряму селекції зернових ТОВ «Байєр» Микола Чебаков. — Водночас пшениця має бути стійкою не до однієї, а до кількох хвороб. Продукувати сорт, стійкий тільки до певної хвороби, нераціонально, адже виробничник повинензаздалегідь прорахувати кошти, які витрачаються на всю технологію вирощування. Окрім того, сорти мають вирізнятися підвищеною зимо-, жаро-, посухостійкістюй мати інші стресостійкі характеристики. Адже нині клімат швидко змінюється, і Україна також відчуває вплив цих змін повною мірою».

 

Одним із найбільш глобальних завдань світової селекції є створення гібридів пшениці. Адже гібрид зазвичай вирощуютьв першому поколінні, тому природно, що він дає більшу віддачу, ніж сорт — завдяки більшій врожайності, стійкості до хвороб тощо.

 

«Якщо гібрид буде на 15–20% давати вищий урожай проти сорту, кінцеві споживачі купуватимуть гібриди, — переконаний Микола Чебаков. — Однак це в майбутньому, а поки що ми орієнтовані на сорт, оскільки у світі селекція гібридів пшениці перебуває ще на початкових стадіях. Досить успішні кроки в селекції гібридів пшениці робить Франція, ми ж в Україні теж починаємо цю роботу. Адже в цьому майбутнє рослинництва».

 

 

До речі, «Байєр» вже наближає це майбутнє, заклавши перші польові досліди гібридів. За словами керівника глобальної програми селекції пшениці компанії «Байєр» Eдварда Сузи, в середині 2020-х рр.в Україні з’являться перші гібриди пшениці від «Байєр», зокрема й посухостійкі.

 

Про плани насінництва компанії «Байєр» на ринку України The Ukrainian Farmer розповів керівник напряму насіння «Байєр КропСайєнс» Максим Рябушев: «Ринок озимої пшениці в Україні надзвичайно цікавий, адже пшениця — одна з провідних культур для вітчизняного сільського господарства. Компанія «Байєр» — новачокна цьому ринку. Враховуючи те, що потреба в продуктах харчування постійно зростає, а пшениця є одним із найголовніших компонентів щоденного раціону людей по всій планеті, ми вважаємо цей ринок дуже перспективним як у глобальному масштабі, так і в Україні зокрема. З другого боку, площі під сільгоспкультурами у світі постійноскорочуються. Тому єдиний вихід для вирішення глобального завдання, щоб нагодувати населення планети — збільшуватипродуктивність сільгоспкультур. Це можна зробити як шляхом агрономічних практик, оптимізацією технологічних прийомів, так і завдяки виведенню нових продуктивних сортів. В усьому світі науковці в державних і приватних закладах працюють надтим, щоб підвищити продуктивність сільгоспкультур, зокрема й пшениці. Однак пшениця має дуже складний геном, тому закріплення цінних господарчих ознак — надзвичайно складне завдання, для вирішення якого потрібні великі ресурси. Ми для своєї компанії бачимо дуже великі перспективи входження у цей ринок. Нашаідея полягає в тому, щоб повторити історію з кукурудзою: донедавна її традиційні сорти домінували на ринку, але в них була своя межа продуктивності. І тільки завдяки сучасним методам селекції вдалося за рахунок гібридизації підвищити продуктивність і стійкість кукурудзи до стресових чинників. Тому ми в рамках проекту насінняпшениці прагнемо використати весь генетичний потенціал пшениці, щоб виробляти набагато якісніше зерно в більших обсягах.

 

Увесь проект «Насінництво» є глобальним — у ньому задіяні наші насіннєві центри в Україні, США, Канаді, Австралії, Франції, Німеччині. Проте комерційну частину цього бізнесу ми розпочинаємо саме з України,адже саме в Україні компанії «Байєр» за порівняно короткий час вдалося досягти значного прогресу в селекції та насінництві пшениці. Ми вже зареєстрували для вирощування в Україні два сорти пшениці озимої Ареал Ювілейний і Банкір, останній плануємо виводити на український ринок також у найближчі роки. Далі піде наступне покоління сортів — так ми поступовонарощуватимемо обсяги виробництва. Утім кінцева мета нашої діяльності — створення саме гібридів пшениці. Перші гібриди ми плануємо вивести на ринок у 2020-х рр., залежно від того, як розвиватиметься наша програма селекції.

 

Наша селекційна команда працює в Миронівському районі Київської області (с. Центральне). Нині там триває реконструкція виробничого приміщення, яке буде задіяне в наступному етапі нашої селекційної програми, також ми маємо там дослідні площі, на яких ведемо селекційний процес. Цей район для наших досліджень обрано невипадково. Відомо, щовимоги селекційного процесу дуже високі до родючості ґрунту, натомість у Миронівському районі дуже добрі ґрунти — саме тому наша селекційна команда дислокується тут.

 

На сьогодні ринок насіння озимої пшениці дуже фрагментарний. На ньому присутні всі можливі генерації — від розплідників розмноження до насіння першої-третьої репродукції. Тобто на відміну від багатьох країн в Україні сільгоспвиробникам доступне насіння найрізноманітніших категорій. Я думаю, що в найближчому майбутньому на ринку встановиться порядок відповідно до технологічних особливостей і загальноприйнятих правил поводження з насінням, зокрема сортозаміни, сортооновлення. Більшість операторів на ринку працюватимуть із першою репродукцією. У цьому разі дуже важливим є етап насінництва, зокрема забезпечення високих стандартів якості насіннєвого матеріалу.

 

Ми, як науково-дослідницька компанія, фокусуємося на тому, щоб створити сорт із заданими характеристиками. На сьогодні в насінництві ми маємо стратегічного партнера — компанію «ЕРІДОН», що взяла на себе зобов’язання, за умови збереження всіх властивостей і якості насіннєвого матеріалу, отримавши від «Байєр» базове насіння, вивести на ринок першу репродукцію, де основною метою є забезпечення достатніх обсягів насіння для задоволенняпотреб ринку. Першою ластівкою в започаткуванні насіннєвого бізнесу пшениці якраз і є сорт Ареал Ювілейний.

 

 

Людмила Морозова

журнал “The Ukrainian Farmer”, серпень 2015 року

  

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “The Ukrainian Farmer” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа». 
 

 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ