Чому горять трактори та комбайни
Названо основні причини, що призводять до виникнення пожеж на сільгосптехніці.
Збирання врожаю сільгоспкультур у розпалі, тисячі одиниць техніки працюють на межі своїх можливостей. І хоча всі знають і безліч разів проходили різні інструктивні навчання, перевіряють машини мало не щодня, але кількість пожеж не зменшується. Навіть нові сучасні трактори та комбайни провідних світових брендів, що насичені електронікою та різними контролерами, в українських господарствах не мають гарантії від загоряння. Чому так відбувається і як цього уникнути?
Електропроводка
Найчастіше загоряння сільгоспмашин відбувається внаслідок замикання джгута електропроводки біля двигуна, джгута зарядки акумуляторних батарей або проводу стартера на «масу». У цьому разі стрімко збільшується струм в провіднику та спостерігається іскріння, миттєвий перегрів проводів і наступне спалахування ізоляції та пожнивних решток, змащених потьоками оливи в підкапотному просторі. Частим є проплавлення ізоляції проводів, що проходять поблизу випускної системи (турбокомпресор, колектор йінші), та тих, контактують з деталями гідросистеми (металеві трубопроводи, корпуси насосів, з’єднання гумових трубопроводів).
Для уникнення пожежі перевіряють трасування джгута проводів, що проходять повз дизеля, особливо у двигунів, що мають два вихлопних колектори. Джгут має проходити вздовж рами внутрішніми сторонами швелера від генератора тастартера до кабіни. Розводку проводів роблять на відстані 40–50 см від елементів випускної системи дизеля та кріплять їх пластмасовими хомутами або ущільнювачам із еластичною прокладкою. В разі переходів від одного агрегата до другого провідник не має бути натягнутим та ов’язково мати компенсаційне провисання.
Слід уникати контактування провідників (особливо відкритих без гофротруб) із трубопроводами та не закріплювати джгути безпосередньо за трубопроводи, які у процесі роботи мають високу температуру й вібрацію, а також постійно очищати джгут проводів від налипання пилу та технологічного продукту. Статистика свідчить, що через 5–7 днів роботи машин у полі внаслідок теплових і механічних пошкоджень ізоляція від торкання провідника до нагнітального трубопроводу гідросистеми темніє, твердне й тріскається. Якщо ж перегрівається олива гідросистем,то ізоляція оплавляється. Потрапляння вологи та пилу призводить до замикання на трубопровід, і, як наслідок — загоряння.
Не слід застосовувати для захисту електричних ланцюгів запобіжники великих номіналів, які не передбачені конструкцією, або дріт. Якщо в ланцюзі встановлено плавкий запобіжник із підручних матеріалів (дроту), то за короткого замикання пожежі не уникнути. Плавкий запобіжник, наприклад, зарядки комбайна, розрахований на струм близько 60А. Під час замикань проводки час перегоряння запобіжника близько 0,5 сек, при цьому струм короткого замикання досягає 160А, що спричиняє великий розкид іскор і пошкодження ізоляції. Далі може загорятися солом’яна маса або інші скупчення технологічного продукту, просочені оливою. А якщо запобіжник установлено з товстого дроту «із запасом», то тут вже біди не уникнути.
Трапляється також замикання проводки ланцюга ввімкнення допоміжного обладнання, наприклад, муфти кондиціонера, через пошкодження ізоляції. Цей ланцюг зазвичай захищений плавким запобіжником на 13А. Практика свідчить, що в разі короткого замикання у цьому ланцюзі дуговий розряд за перегоряння запобіжника підтримує в ланцюзі струм короткого замикання протягом 3 сек. За цей час провідники нагріваються до небезпечної температури, їх ізоляція пошкоджується й відбувається загоряння технологічного продукту й ізоляції проводів.
Однією з найбільш небезпечних причин виникнення пожежі є механічні пошкодження ізоляції на шляху від акумуляторного ящика до стартера та замикання в стартері. Ланцюг стартера через значну величину струму (понад 700А) не має захисту. За короткого замикання струм досягає максимуму й миттєво спалахує ізоляція та горючі предмети й рослинні рештки, що контактують із провідником.
Трасування провідника проводять з урахуванням можливості зміни його довжини. За недостатньої довжини провідника його замінюють, а за великої — надмірну петлю формують у місцях, де немає приводів, істежать, щоб провідник постійно був закріплений притискачами до нерухомих елементів. Під притиск установлюють еластичну прокладку.
У процесі роботи трактора чи комбайна відбувається усадка (деформація) панелей, що може привести до руйнування ізоляції провідника, тому періодично перевіряють місця проходження провідника через стінку акумуляторного ящика та підрамник двигуна, і якщо відсутні гумові ущільнювачі, то їх установлюють уцих місцях для виключення підрізання ізоляції.
Трапляються випадки виникнення пожежі внаслідок замикання діодного моста генератора, розплавлення алюмінієвих деталей і запалювання пожнивних решток. Тому перед початком експлуатації техніки перевіряють і за потреби підтягують гайки стяжних болтів генератора, переконуючись у справності підшипника ротора, та перевіряють натягнення пасу привода генератора.
Механічне тертя
Для комбайнів причиною пожежі може бути також запалювання технологічної маси від сухого тертя внаслідок намотувань технологічного продукту на деталях, що обертаються: валів підбирача, валів шнека жатки, валів мотовила, осях граблин мотовила, валів транспортера похилої камери, валів контрприводов, валів соломонабивачів, валів половонабивача, валів шнеків молотарки. Ступінь нагріву мало залежить від швидкості обертання, а більше від сили тиску намотування на нерухому деталь, тобто від кількості намотування технологічного продукту. Тому під час збирання засмічених бур’янами полів, довгосолом’яних культур і сіменників трав оглядають вали не менше як 2–3 рази за зміну й постійно контролюють їх оберти. Позмінно оглядають місця можливих намотувань, очищають вали та механізми спеціальним чистиком або ножем. Також потрібносвоєчасно змащувати маточини запобіжних муфт, не допускати затягування запобіжних муфт вище за рекомендований момент.
Пожежі на комбайнах виникають також унаслідок сухого тертя деталей комбайна:
• барабана об панель молотарки;
• клавіш соломотряса між собою та об панель;
• шнека-підбирача і жатки об боковину;
• пасів об захисні кожухи;
• шківів, зірочок по деталях огородження та об каркас молотарки;
• ланцюгів і пасів по деталях огородження й елементах електрообладнання (особливо в передачах із довгими пасами: привод соломонабивача, подрібнювача, задній контрпривод).
На усі ці вузли й агрегати потрібно звертати увагу, періодично перевіряючи їх стан.
Підшипники
Непоодинокі випадки виникнення пожежі внаслідок перегріву підшипників. Найчастіше — руйнування деталей підшипника через неякісне виготовлення, недостатню кількість або відсутність мастила в них або порушення правил складання. Важливо своєчасно (згідно з таблицею) проводити мащення підшипників, один раз на сезон замінювати мастило в корпусах з обов’язковим промиванням.
Надмірне затягування конусних закріпних втулок підшипників також приводить до їх перегріву. Затягування гайок закріпних втулок виконують спеціальним динамометричним ключем, щоб контролювати момент затягування відповідно до технічних вимог.
Причиною перегріву, а згодом і пожежі, може бути руйнування підшипників унаслідок деформації валів у місці встановлення підшипників. Або руйнування підшипників валів робочих органів унаслідок пошкодження ущільнення технологічною масою (зернового шнека, колосового шнека, розподільного шнека, валів механізму домолочу вального пристрою, завантажувального шнека бункера).
Микола Макаренко, доцент
Харківський національний технічний університет сільського господарства ім. Петра Василенка
журнал “The Ukrainian Farmer”, серпень 2015 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “The Ukrainian Farmer” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».