Інтерв'ю

Про ринок добових курчат та непросту роботу незалежних інкубаторів в Україні

Інкуба в дії

Владислав Панасюк
директор ТОВ «ІНКУБА»
Інкуба в дії
Владислав Панасюк

Про ринок добових курчат та непросту роботу незалежних інкубаторів в Україні розповів директор ТОВ «ІНКУБА» пан Владислав Панасюк 

Пане Владиславе Миколайовичу, як змінилася ситуація на ринку добових курчат несучок протягом останнього року? 

— Цей ринок став дуже непередбачуваним. Раніше ми велику кількість яєць закладали на інкубацію без передзамовлень. Потім просто знаходили клієнтів на добовий молодняк і працювали завжди без залишків. Або ж просто телефонували клієнти і просили терміново «на завтра» партію добових курчат. Тому я міг спокійно 80–100 тис. яєць проінкубувати про запас. А от останні пару років ми вже не можемо собі цього дозволити, бо передбачити попит неможливо. У 2020 році ми так зробили закладку про запас, а потім не знали куди отриманий добовий молодняк подіти. Тому наразі працюємо з компаніями тільки за передоплатою. 

Чи зменшилися у вас обсяги виробництва протягом останнього року. Адже виробники курячого яйця весь цей час були у доволі скрутному становищі й скорочували посадку птиці. 

— Ні, ми не зменшили обсяги виробництва. В Україну в цей період зменшився імпорт добового молодняку несучки. В основному через несприятливу епізоотичну ситуацію у Європі, зокрема через спалахи пташиного грипу. До того ж «Агрохолдинг „Авангард”» також зменшив свої потужності виробництва, що не могло не позначитися на ринку. Тому, попри погіршення ситуації на ринку курячого яйця, ми продаємо приблизно таку саму кількість добового молодняку, як і раніше. Цього року значно більше курчат почав закуповувати приватний сектор — щонайменше удвічі більше, ніж торік. У сезон вони купують близько 20% виробленої нами продукції (добового молодняку). Також ми купуємо та інкубуємо невелику кількість яєць бройлерів. Однак цього року добових курчат-бройлерів купують значно менше. 

Ви реалізовуєте тільки власний добовий молодняк чи також надаєте послуги з інкубації за замовленнями інших компаній? 

— Так, окрім інкубації яєць власного виробництва ми також за замовленням робимо закладку інкубаційних яєць інших компаній. Надаємо послуги з інкубації таким компаніям, як: ТОВ«Агро-Рось», ТОВ «ПК Нова». Одна з цих компаній має власне батьківське стадо, інша завозить інкубаційне яйце з Болгарії. 

Який загалом відсоток проінкубованих на вашому виробництві яєць інших компаній? 

— У середньому виходить 50 : 50. 

Чи є змога у виробників добових курчат впроваджувати якісь енергоощадні технології, щоб зменшити собівартість виробництва своєї продукції? Чи вдається вам на чомусь економити? 

— Ні, ми не маємо такої можливості. Основні статті наших витрат — це електроенергія та заробітні плати. Вартість електроенергії постійно зростає, витрати на пальне також. Мало хто з наших клієнтів забирає курчат самовивозом, в основному ми все доставляємо на спеціально обладнаному для цього транспорті. 

Заробітну плату ми також можемо тільки збільшувати, оскільки ринок трудових відносин змінився, плюс інфляція, людям потрібно за щось жити. 

На скільки зросла у вас собівартість виробництва добових курчат? Чи підвищували ви ціну на них протягом останнього року? 

— Собівартість виробництва добових курчат у нас зросла щонайменше на 20%. Відповідно, за останні роки заробітки наші суттєво зменшилися. Ціну на продукцію за останні чотири роки ми жодного разу не підвищували. При цьому ми продаємо повністю вакцинованих за схемою курчат (робимо підшкірну ін’єкцію від хвороби Марека і методом спрею вакцинуємо від хвороби Ньюкасла та інфекційного бронхіту). Клієнти можуть зазначати в договорі будь-яку вакцину, щоб ми її застосували, залежно від епізоотичної ситуації, що склалась у них на підприємстві. 

Розкажіть про умови співпраці з вашими клієнтами. Чи надаєте ви якийсь відсоток безплатно курчат, щоб компенсувати майбутній падіж. 

— Так, нашим клієнтам даємо 2% курчат безкоштовно. Також гарантуємо повернення коштів, якщо падіж за перший тиждень вирощування у них перевищить 2%. Це вважається інкубаційним браком. Наприклад, якщо падіж курчат становитиме 3%, то за 1% ми кошти повернемо. Для цього клієнт має лабораторно підтвердити якість кормів, води та підстилки при посадці молодняку. Ми перед інкубацією здаємо інкубаційне яйце до лабораторії на дослідження, під час інкубації на 18-ту добу беремо ембріони й досліджуємо їх на наявність найрозповсюдженіших інфекційних захворювань птиці (сальмонельоз, аспергільоз тощо). І у день виводу досліджуємо безпосередньо добових курчат, проводимо ряд аналізів у лабораторії. Так само і ми очікуємо від клієнта, що заявляє про інкубаційний брак, наявність підтверджувальних досліджень. З молодняком несучки таке стається не часто, оскільки у нас власне велике стадо курей батьківського стада в Словаччині, а з покупним яйцем іноді таке трапляється. 

Зазвичай до, після, а також під час посадки ми відвідуємо наших клієнтів, консультуємо їх у разі потреби. Якщо під час вирощування курчат виникають якісь проблеми, то у господарство виїжджає наш спеціаліст. 

Чи не плануєте почати утримувати батьківські стада на території України, щоб отримувати інкубаційне яйце на місці, не завозячи його з-за кордону? 

— Колись були такі думки, але поки що ми не плануємо утримання батьківських стад. Це потребує дуже великих фінансових затрат. 

Сьогодні 70% ринку молодняку несучок належить потужним виробникам, решту 30% ринку ми ділимо з «Полтавською птахофабрикою». Великі гравці утримують власні батьківські стада, мають інкубатори й товарні стада. 

Як змінились вподобання українців щодо кольору курячого яйця протягом останніх років? 

— У 2020 році й у першій половині 2021 року був справжній ажіотаж на куряче яйце кремового кольору. Воно коштувало дорожче білого та коричневого яйця. Ми завозимо невелику кількість інкубаційних яєць птиці кросу «Ломан Сенді», що дає кремове яйце. Все-таки основний і стабільний попит у нас традиційно на коричневе яйце. 

Як ви плануєте надалі розвиватися? Чи будете модернізувати обладнання або нарощувати виробництво добового молодняку? 

— Розширятися ми не плануємо, оскільки не працюємо на повну потужність, тому у будь-який момент за наявності попиту можемо збільшити виробництво добового молодняку в середньому на 25%. Щодо модернізації нашого обладнання — такі плани в нас є. 

Сьогодні дуже важко щось прогнозувати, тому що ринок добового молодняку птиці занадто непередбачуваний.  

ІНФОРМАЦІЯ ПРО КОМПАНІЮ 

ТОВ «ІНКУБА» засновано 2009 року. Це дочірнє підприємство чеської компанії «Текро», яка спеціалізується на виробництві комбікормів, кормових добавок, продукії тваринництва та птахівництва, консультаційній діяльності у сфері технологій відгодівлі і збільшення продуктивності усіх видів сільськогосподарських тварин. Батьківські стада іншої дочірньої компанії «Текро» — «Liaharensky podnik Nitra» розташовано у Словаччині, вони займаються виробництвом інкубаційних яєць, інкубацією яєць та реалізацією добових курчат-несучок по всьому Євросоюзу. Звідти ТОВ «ІНКУБА» отримує інкубаційні яйця. Реалізовують молодняк птиці кросу «Ломан»: «Ломан браун класік», «Ломан браун екстра», «Ломан Сенді», «Ломан ЛСЛ-класік». Майже 70% інкубують «Ломан браун класік». У господарстві встановлено інкубаційні та вивідні шафи ChikMaster. Добових курчат доставляють клієнтам на спеціальних автомобілях, яких мають на підприємстві п’ять: чотири по 70 тис. голів, один на 100 тис. голів. 

Потужності виробництва підприємства — 32 млн яєць у рік, що становить приблизно 24 млн курчат у рік. Це максимальна потужність. У середньому підприємство завантажено на 75%.