Інтерв'ю

Будемо рости!

В’ячеслав Бараненко
керівник «Адванта Сідз Україна»

ТОВ «АДВАНТА СІДЗ УКРАЇНА» виводить на ринок нові високопродуктивні гібриди соняшнику та насіння відмінної якості.

З 2017 року ADVANTA SEEDS розвиває свій бізнес в Україні, зареєструвавши дочірню компанію ТОВ «Адванта Сідз Україна». Один із головних напрямів роботи — селекція, тестування, реєстрація та вирощування гібридів соняшнику. Для цього в Дніпрі створили селекційну станцію, налагодили партнерські відносини з насіннєвими господарствами та заводами. У результаті лінійка гібридів соняшнику бренду Alta Seeds та обсяги продажу посівного матеріалу в Україні суттєво зросли.

Про перспективи розвитку насіннєвого бізнесу в Україні та нові селекційні напрацювання компанії розповів керівник «Адванта Сідз Україна» В’ячеслав Бараненко.

Пане В’ячеславе, соняшник стабільно є однією з найбільш маржинальних культур на ринку, відтак аграрії особливо ретельно добирають гібриди. У чому переваги генетики ADVANTA?

— ADVANTA є однією з найдосвідченіших селекційних компаній у світі, яка працює на ринку десятки років. Сьогодні ADVANTA провадить селекційну роботу з різними культурами на 18 дослідних станціях і комерційну діяльність у понад 60 країнах світу практично на всіх континентах. Порівняно недавно ми повернулися у Європу і знову почали освоювати цей ринок.

На відміну від інших компаній генетика, яку ADVANTA пропонує клієнтам, здебільшого власна — йдеться насамперед про соняшник і сорго, наші основні польові культури. Ми пишаємося, що маємо унікальні пропозиції для клієнтів. Наприклад, щодо якості олії — нині в процесі реєстрації в Україні та Європі перебувають гібриди з підвищеним умістом олеїнової кислоти (понад 90%), які ми називаємо ультрависокоолеїнові. У роботі матеріал із підвищеним умістом стеаринової кислоти — нішевий сегмент для специфічної індустрії. «Адванта» — перша у світі компанія, яка вивела гібриди сорго, стійкі до імідазолінонів. Також маємо високопродуктивні гібриди сорго, генетично стійкі до певного виду попелиць, що для цієї культури досить важливо. Вивели гібриди кормового сорго підвищеної поживності й із покращеною перетравлюваністю. У процесі реєстрації в Україні перші два гібриди озимого ріпаку, тестуємо гібриди кукурудзи для передачі у реєстрацію. Тобто у нас є багато розробок, які ми адаптуємо для українського та європейського ринків.

В Україні маємо повноцінну селекційну програму із соняшнику — від створення нового селекційного матеріалу до випуску комерційного продукту на ринок. Програма орієнтована насамперед на вітчизняний ринок, адже він — найбільший, але ми тестуємо та реєструємо гібриди й у Європі. Від Тернополя до Дніпра, де розташована наша R&D-станція, маємо широку мережу локацій для випробування нового генетичного матеріалу. Також замовляємо послуги з тестування гібридів у дослідницьких організацій, після первинного відбору тестуємо з нашими партнерами на демоділянках, у виробничих посівах. Це клопіткий процес, але в результаті отримуємо адаптовані до конкретних умов гібриди. Окрім того, фермери й дистриб’ютори можуть безпосередньо в полі побачити продукт навіть до того, як він потрапить у комерційний портфель.

Які агрономічні характеристики соняшнику поліпшуєте у своїй селекційній роботі? Які запити аграріїв нині найбільш запитувані?

— Робота кожної насіннєвої компанії спрямована на підвищення врожайності. Це основний показник, закладений у гібриді його генетичним потенціалом. Окрім того, додають урожайності певні генетичні механізми, які забезпечують стійкість до несприятливих чинників — дефіциту вологи, низьких температур на початку вегетації, збудників хвороб тощо.

Взагалі для українського ринку селекціонерам цікаво працювати — він дуже розмаїтий: тут мають попит як класичні, так і гібриди, стійкі до післясходових гербіцидів. Є над чим працювати. Але в певні періоди переважають певні тренди. Так, нині дуже популярним стає напрям гібридів, стійких до сульфонілсечовин.

Утім, передусім орієнтуємося на стабільність урожаю. Тобто питання сталого та відповідального виробництва з категорії глобальних проблем ООН перейшло в наше буденне життя (до речі, «Адванта» на глобальному рівні бере активну участь у досягненні цілей сталого розвитку ООН, як от подолання голоду на планеті). Бо всі відчули вплив кліматичних змін, тож аграрії хочуть бути впевненими, що соняшник за будь-яких умов даватиме стабільний урожай. А в селекції це — найскладніше завдання: набагато складніше, ніж додати певну ознаку, наприклад, стійкість до певних гербіцидів. Висока врожайність — це те, що вирізняє якісну генетику на ринку. ADVANTA має такі гібриди — з дуже високим потенціалом і пластичністю.

Однак стале виробництво неможливе, коли соняшнику загрожуватимуть, наприклад, хвороби, що з новою силою розвиваються через нехтування сіво­зміною. Які загрози для соняшнику ви бачите сьогодні?

— Так, ваша правда. Особливо ситуація погіршилася під час повномасштабної війни, насамперед щодо вовчку, який складно контролювати агротехнічними, хімічними методами, окрім ІМІ-технології. Загалом контролювати вовчок можна генетичними механізмами. У нашій лінійці є гібриди, стійкі до вовчку рас A–G для різних зон: Хайсан 232 ІТХО, Хайсан 180 ІТ, Хайсан 195 ІТ,  Хайсан 228 Хайсан 238 ІТ, Хайсан 254 (G+), Хайсан 298, Хайсан 280 (G+). Кілька продуктів зі стійкістю до нових рас вовчку нині на стадії реєстрації.

Щодо хвороб, то за теперішніх умов гібрид обов’язково має бути стійким до деяких із них, наприклад, до пероноспорозу. До початку повномасштабної війни це питання не так гостро стояло, бо всі хвороби на соняшнику можна контро­лювати фунгіцидами. Але нині, з огляду на економічну ситуацію, багато фермерів зменшують витрати на технології. Тому питання генетичної стійкості є особливо актуальним. Утім, я спокійний за нашу генетику — всі гібриди ADVANTA стійкі до пероноспорозу, іржі, фомопсису, тобто до найшкідливіших хвороб.

Експерти прогнозують збільшення в Україні площ під соняшником цього року. Ви готові задовольнити потреби аграріїв у якісному насінні? 

— Справді, багато сільгоспвиробників вирішили більше сіяти соняшнику, адже рентабельність цієї культури — одна з найвищих. Але є інший бік медалі: багато хто буде зменшувати витрати на технологію і, ймовірно, шукатиме насіння не дуже дороге. Ми це теж розуміємо і намагаємося тримати ціни на доступному рівні, насамперед завдяки виробництву насіння в Україні — торік ми заклали багато насінницьких посівів, це — наша гордість. Адже змогли не лише збалансувати ціни для кінцевого споживача, а й суттєво змінили підходи до виробництва насіння, покращили його якість, зокрема добилися великої маси тисячі насінин та високої чистоти, калібруємо насіння на 3–4 фракції, щоб досягти високої вирівняності, все насіння обов’язково проходить багатоступеневе очищення, фотосепарацію, контролюємо генетичну чистоту в українських та європейських лабораторіях, поліпшили рецептуру протруєння із застосуванням найновіших і найефективніших протруйників від провідних виробників, покращили дизайн мішків. Нині ми завершили сертифікацію насіння, посівні якості якого часто перевершують державний стандарт — внутрішні стандарти «Адванта» в частині якості насіння суттєво перевищують вимоги чинного ДСТУ. Посівний матеріал після доробки на вітчизняних насіннєвих заводах уже на складах дистриб’юторів. 

— Якими новинками порадуєте українських фермерів цього сезону?

— Цього року суттєво покращили лінійку гібридів соняшнику. Пропонуємо лінолевий сульфо-гібрид із високим умістом олії (до 52%) Хайсан 310 СУ, лінолевий ІМІ-гібрид Хайсан 195 ІТ з коротшим періодом вегетації, середньоранній лінолевий гібрид із широкою адаптивністю Хайсан 280. Усі вони стійкі до вовчку соняшникового рас A–G та вище.

Крім соняшнику ми просуваємо наше зернове та кормове сорго. Особливо виробники цікавляться червоним високоврожайним ІМІ-гібридом з максимальною пластичністю Сентінел ІГ.

Які очікування маєте від сезону­2024?

— Насамперед хочу подякувати нашим партнерам, клієнтам, які скористалися продуктами ADVANTA SEEDS минулого сезону — завдяки їм наша команда в Україні спрацювала добре. Ми успішно закрили сезон, що дало змогу планувати подальший розвиток. На жаль, в умовах війни немає гарантії, що бізнес розвиватиметься так, як плануєш. Але ми розробляємо стратегії, маємо сильну мотивацію розвивати нашу компанію в Україні, тримати лідерство у європейській групі ADVANTA. Україна — потужний ринок, і ми раді констатувати, що материнська компанія теж це усвідомлює і покладає на бізнес в Україні великі надії. Тож будемо рости.

Наша робота ніколи не зупиняється, навіть узимку, нині працюємо з партнерами, регіональними представниками — проводимо навчання, ділимося інформацією з наших тестових ділянок, щоб менеджери могли правильно просувати наші продукти, допомагати фермерами, проводячи агрономічний супровід. Упевнені, що сільське господарство в Україні розвиватиметься, і ми працюємо над тим, щоб наші продукти мали попит.

Людмила Морозова