Вступне слово головного редактора
Зоряна Гошовська, головний редактор журналу «Рейтинг Аграрних Підприємств України»
Цьогорічний випуск журналу «Аграрна Еліта України» — ювілейний, уже п’ятий за ліком. Тож ми вирішили трохи відкрити завісу його «внутрішньої кухні» та більше розповісти про те, як створюється цей проект.
Робота розпочинається за півроку до презентації зі складання редакційного списку компаній-кандидатур. Увесь цей час наші редактори з усіх п’яти профільних аграрних видань видавництва «АГП Медіа» під час підготовки своїх матеріалів спілкуються з постачальниками ресурсів, аграрними виробниками, приїздять до них на виробництво. На цих спостереженнях створюється список претендентів. Далі до цього списку додаються нові компанії, чиї імена актуалізувалися лише поточного року. Свої списки подають редактори всіх журналів, оскільки ми претендуємо на повноту бачення всіх секторів галузі. На часті запитання від гравців ринку про те, за скільки ми можемо включити ту чи іншу компанію в рейтинг, відповідь завжди одна — ні за скільки.
На наступному етапі визначати найкращих нам допомагають найдосвідченіші експерти галузі, які добре знають гравців ринку й чия думка для нас є авторитетною. Попередній список, складений редакцією, надається їм для ранжирування. Зі свого боку, експерти мають право доповнити його своїми кандидатурами або вмотивовано рекомендувати когось видалити. Після цього в результаті спільного редакційного й експертного обговорення залишається 100 компаній. Ми не виставляємо бали й не підраховуємо очки. Список — це консенсусне, хоча й суб’єктивне бачення редакцією найкращих компаній.
Після того як рейтинг складено, починається найскладніша та найцікавіша частина роботи — спілкування з компаніями. Для нас рейтинг — це не таблиця з порядковими номерами, а насамперед можливість розповісти про те, як компанії прожили минулий рік, як змінюється, трансформується аграрна галузь.
Адже коли читаєш про результати їх діяльності та плани, розумієш, у яких напрямах і з якою динамікою розвивається галузь. За п’ять років існування нашого проекту близько 40% компаній першого випуску зникли з ринку. Вони або розпалися, або були поглинуті іншими, успішнішими конкурентами. Це свідчить про швидку динаміку змін у галузі, високу конкуренцію, що в підсумку призводить до розвитку. Один іноземець якось сказав під час нашої розмови: не перестаю дивуватися найголовнішій рисі ваших аграріїв — умінню підлаштовуватися під обставини. Це дозволяє вам виживати. Трансформації компаній — це відповідь на виклики, що постають перед українськими агровиробниками — умови ведення бізнесу змушують швидко ухвалювати рішення, ризикувати, шукати ефективніші технології, на відміну від інших галузей, де нічого не змінюється протягом десятиліть, а на ринку панують одні й ті самі.
Більшість компаній, що потрапили цього року до списку найкращих, могли б претендувати на нагородження в таких номінаціях: розвиток інфраструктури, стабільне зростання, модернізація підприємства, енергоефективність, нарощення експорту. Обрати у цих категоріях — було найважчим. Це означає те, що українські аграрії в попередні роки отримали щеплення проти будь-яких криз і вкладають інвестиції в проекти, важливі для їх розвитку, не зважаючи на негативні зовнішні обставини. Компанії хоча й живуть сьогоденням і кажуть, що нині горизонт ухвалення рішень — три місяці, більше уваги приділяють стратегічному плануванню, хеджуванню ризиків і майже всі мають наміри нарощувати частку експорту в структурі збуту своєї продукції.