Агромаркет

Що потрібно знати про дозволені контролювальним органам податкові перевірки під час війни 

Прийдуть і знайдуть

Прийдуть і знайдуть

 Що потрібно знати про дозволені контролювальним органам податкові перевірки під час війни 

Нові правила проведення податкових перевірок було встановлено змінами до Податкового кодексу України (пп. 69.2 п. 60 підрозд. 10 «Інші перехідні положення» розд. ХХ). І хоча на час воєнного стану зупинено всі розпочаті податкові перевірки, однак здійснювати камеральні, окремі документальні позапланові та фактичні Закон України № 2260 дозволяє. Проаналізуємо деталі, щоб запобігти прикрим несподіванкам. 

Камеральні перевірки 

Здійснюються в приміщенні контролювального органу тільки на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, і даних системи електронного адміністрування ПДВ, а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних і даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО. Предметом такої перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків корегування до них у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків корегування до них у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/ або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов’язання тільки на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах. 

Рахуємо дні: камеральні податкові перевірки податкових декларацій із ПДВ та уточнювальних розрахунків до них за лютий, березень, квітень, травень 2022 року розпочалися на наступний день після 20 липня 2022-го та завершуються не пізніше як 20 вересня 2022-го; за червень, липень 2022 року — на наступний день після 20 серпня 2022-го та завершуються не пізніше як 20 жовтня 2022 року. 

Подані уточнювальні розрахунки до податкових декларацій із ПДВ за звітні податкові періоди до лютого 2022 року перевіряють у зазначений вище строк для звітного періоду, на який припадає день подання такого розрахунку. 

Документальні позапланові перевірки 

Під час війни дозволеними є три підстави їх проведення: 

1 — звернення платників податків; 

2 — обставини, визначені у ст. 78 ПКУ: 

• у поданій платником декларації заявлено до відшкодування з бюджету ПДВ, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V ПКУ, та/або з від’ємним значенням з ПДВ, що становить понад 100 тис. гривень, 

• розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності ФОП, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом або ж подано заяву про зняття з обліку платника податків;

 3 — якщо отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства щодо дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями. 

На проведення документальної позапланової перевірки з підстав, визначених пп. 78.1.8 (бюджетне відшкодування), на основі декларацій або уточнювальних розрахунків (у разі їх подання) та заяви про повернення суми бюджетного відшкодування, відведено 60 календарних днів після закінчення граничного терміну проведення камеральної перевірки відповідної декларації або уточнювального розрахунку. 

Документальні позапланові перевірки під час дії воєнного стану проводять за наявності безпечного: 

• доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовують для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовують для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування такими платниками податків; 

• доступу, допуску до документів, довідок про господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків й іншої інформації, пов’язаної з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролювальні органи, а також фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом; 

• проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки. 

Фактичні перевірки 

Здійснюються без попередження платника податків (особи). Підстави для фактичних перевірок перелічено в пп. 80.2.1– 80.2.7 ПКУ. Податкова служба має право перевіряти дотримання законодавства з питань: 

• регулювання обігу готівки; 

• порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій. З 17.03.2022 здійснюється перевірка можливості проведення розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів (ЕПЗ). Тобто під час фактичних перевірок будуть перевіряти й порядок використання суб’єктами господарювання POS-терміналів; 

• ведення касових операцій; 

• наявності ліцензій, свідоцтв, зокрема про виробництво й обіг підакцизних товарів. 

Разом із тим у період дії воєнного стану контролювальний орган не може проводити: 

• планові документальні перевірки; 

• позапланові документальні перевірки з інших (не вказаних у законі № 2260) підстав; 

• документальні перевірки щодо нарахування, обчислення та сплати ЄСВ. 

Які строки змінили, а які ні 

На час дії воєнного та надзвичайного станів подовжено строки позовної давності, визначені Цивільним кодексом України. 

Для платників податків і контролювальних органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролювальні органи (пп. 69.9 підрозд.10 розд. ХХ ПКУ). Це не стосується: 

• дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків корегування до них у Єдиному реєстрі податкових накладних; 

• подання звітності, зокрема звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 цього Кодексу; 

• сплати податків і зборів платниками податків; 

• строків проведення камеральних перевірок, 

• складення актів; 

• подання та розгляду заперечень; 

• визначення грошових зобов’язань; 

• прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок; 

• нарахування пені. 

На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану зупинено строки розгляду комісією регіонального рівня повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника. 

Якщо закінчення терміну 365 календарних днів, установленого для подання платником податків повідомлення про надання пояснення в разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування до податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних, припадає на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, то такий перебіг строку зупиняється. 

У разі форс-мажору 

Якщо платник податків не має можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання звітності, а саме: звітності (п. 46.2 ст. 46 ПКУ), реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків корегування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального й обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. 

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків згаданих обов’язків і перелік документів на підтвердження затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. 

Інші статті в цьому журналі
The Ukrainian Farmer
The Ukrainian Farmer
The Ukrainian Farmer
10
Статті з журналу:

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ