Агромаркет

Навчалися ефективності у французів

Навчалися ефективності у французів

Схоже, успішний зерновий агробізнес на невеликій площі — це таки реально. У цьому мали змогу переконатися десятеро учасників тренінгового проекту ФАО-ЄБРР. На стажуванні у Франції вони відвідали фермерські господарства, ознайомилися з ринком і тамтешніми кооперативами.

 

У спеціалізованій навчальній програмі взяли участь фермери, що успішно працюють на відносно невеликих для України площах — від 220 до 800 га. Як розповідає керівник ФГ «Журавель» Олександр Журавель, зазвичай французи обробляють власну землю (від 50 до 75%площі, на якій господарюють), решта — орендована (ціна оренди — від 150–180 євро/га/рік). Кількість працівників у господарстві також невелика — передусім це власники, а також 1–5 найманих працівників (від робітника до технолога, залежно від типу виробництва) та до десятка сезонних. До праці активно залучають практикантів і студентів. Сам власник одночасно є і механізатором, і агрономом, і фахівцем із тваринництва. А всі дотації, що їх отримує фермер, фактично повертаються назад в держбюджет через податки. Найтяжчий — податок на спадщину. Отож частину землі, отриманої у спадок, багатьом доводиться продавати, щоб сплатити податки, а потім півжиття працювати, щоб хоч трохи розширитися.

 

Попри все, невеликі розміри господарств компенсуються їх ефективністю: наприклад, тваринницька ферма, що спеціалізується на вирощуванні телят на відгодівлю, має показник рентабельності у 20% (відгодівля та переробка). Ефективність досягається через технології, диверсифікацію виробництва та ресурсне забезпечення: зазвичай навіть найменші виробники мають (або беруть у лізинг) всю необхідну лінійку техніки, сортувальні та пакувальні лінії, овочесховища тощо (правда, розфасований товар обкладається повним податком, а це не завжди вигідно). Дбають тамтешні виробники й про ефективний маркетинг і реалізацію своєї продукції. Скажімо, середня за розміром ферма (270 га) в Шампані на Півночі Франції експортує свою картоплю та цибулю в Іспанію, Італію, Румунію, Чехію та Польщу. А маркетингом особисто займається дружина фермера, що володіє англійською. Загалом більшість тамтешніх господарств, що спеціалізуються на рослинництві, отримують основний дохід від так званих диверсифікаційних культур із додатковою вартістю: овочів, фруктів або продуктів переробки.

 

Потужним інструментом збуту для фермерів є також кооперативи — чимало виробників реалізують продукцію саме через їх мережу. «Французькі фермери об’єднуються та створюють кооперативи задля ефективного маркетингу продукції, і завдяки спільним зусиллям покупці отримують продукт класу екстра», — наголошує Лариса Калачевська, начальник відділу міжнародних зв’язків Сумського НАУ та керівник тренінгового проекту від ФАО/ЄБРР.

 

На прикладі наукового міжнародного центру сільського господарства, продовольства та навколишнього середовища Agropolis International учасники туру побачили, якою ефективною може бути платформа для спілкування бізнесу, науки та виробництва. Також вони мали нагоду ознайомитися з діяльністю французьких аграрних палат. У місцевих і національних органах влади ці держустанови представляють інтереси фермерів і лісників, крім того, надають їм широкий спектр послуг. Вони мають право на збір земельного податку й можуть оштрафувати за певні порушення, а членство — добровільно-обов’язкове. Палати керують роботою (або беруть у ній участь) близько 50 дослідних станцій по всій Франції, а ще — здійснюють численні випробування та демонстрації на фермах разом із групами виробників. Роль експертної бази та мережі для координації на національному та європейському рівнях відіграє постійна асамблея палат сільського господарства Франції.

 

 

За матеріалами ФАО підготувала Уляна Косовська

газета “АгроМаркет”, червень 2016 року

 

 

Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».
  

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ