Мораторій на перевірки скасовано: війна війною, а державний бюджет треба наповнювати
Кінець атракціону щедрості
Мораторій на перевірки скасовано: війна війною, а державний бюджет треба наповнювати.
Шостого вересня 2023 року у Верховній Раді України зареєстровано законопроєкт №10016 про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок, яким пропонується з 1 жовтня 2023 року відновити планові податкові перевірки. У пояснювальній записці метою ухвалення проєкту визначено виконання Україною в повному обсязі зобов’язань у рамках Меморандуму про економічну та фінансову політику від 8 грудня 2022 року в частині обмеження дії мораторію на проведення податкових перевірок.
Деталі пропонованих змін Законопроєктом №10016
1. Законопроєкт спрямовано на виконання Україною в повному обсязі зобов’язань у рамках Меморандуму про економічну та фінансову політику від 8 грудня 2022 року в частині обмеження дії мораторію на проведення податкових перевірок.
2. Проєктом закону передбачено внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», якими пропонується відновити проведення документальних (планових і позапланових) перевірок, проведення яких було заборонено до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України. Перевірки під час дії воєнного стану проводитимуться за наявності безпечних умов для їх проведення, передбачених пп. 69.2-1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі — ПКУ, Кодекс).
Базові норми ПКУ щодо податкових перевірок
Відповідно до норм п. 75.1 ст. 75 ПКУ, контрольні органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки контрольні органи проводять у межах їх повноважень тільки у випадках і в порядку, встановленими цим Кодексом, а фактичні перевірки — цим Кодексом й іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контрольні органи.
Відповідно до п. 77.1 ст. 77 ПКУ, документальна планова перевірка має бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.
Результати перевірок оформлюють у формі акта або довідки, які підписують посадові особи контрольного органу та платники податків або їх законні представники (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, або особами, уповноваженими на це у встановленому порядку, у строки, визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов’язаний його підписати.
Акт перевірки — документ, що складається у передбачених цим Кодексом випадках, підтверджує факт проведення перевірки й відображає її результати.
Часткове скасування мораторію на перевірки
Як ми розглядали раніше, Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (далі — Закон №3219) частково вже скасував мораторій на податкові перевірки. Зокрема, новацією цього законодавчого акта стало те, що планові податкові перевірки для великої часини платників податків лишаються під забороною.
Натомість нормами Закону №3219 установлено, що тимчасово на період із 01.08.2023 до припинення або скасування воєнного стану на території України (пп. 69.35 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):
1) вводяться щомісячні планові графіки перевірок із відповідними змінами, які оприлюднюються на сайті ДПСУ без урахування п. 77.2 ПКУ та не пізніше останнього числа місяця, в якому було затверджено такий оновлений планграфік;
2) внесення змін до плану-графіка може здійснюватися щомісяця з урахуванням форс-мажорних обставин, обставин непереборної сили, наявності/відсутності без печних умов для проведення перевірок, які визначено пп. 69.2-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ;
3) до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть бути включені:
• платники податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/ або реалізації підакцизної продукції;
• платники податків, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
• платники податків, які надають фінансові, платіжні послуги;
4) документальні планові перевірки таких платників податків можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка, та за умови надіслання (вручення) таким платникам (їх представникам) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки копії наказу та письмового повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Для всіх інших платників податків мораторій на проведення планових перевірок з 01.08.2023 триває й далі.
Скільки такий куций мораторій триватиме?
Щодо чинного мораторію на планові перевірки, то наразі його тривання передбачено до припинення або скасування воєнного стану на території України. Але на сьогодні вже є законодавча воля до його скасування — про що свідчить коментований законопроєкт №10016.
З тим сам п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ пропонують лишити. Тобто на період до припинення або скасування воєнного стану на території України справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Водночас законопроєктом №10016 пропонується скоротити строк мораторію на позапланові та планові перевірки й відновити їх у повному обсязі з 01.10.2023. А саме:
• документальні позапланові перевірки з підстав, вказаних у п. 69.2-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, тобто за чинним планом-графіком перевірок, пропонується проводити лише у періоді з 1 серпня 2023 року до 1 жовтня 2023 року;
• тому в періоді з 1 серпня 2023 року до 1 жовтня 2023 року (запропонована редакція п. 69.35 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ), до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть додати тільки:
– платників податків, що здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції,
– платників податків, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес),
– платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги.
Що ж після 1 жовтня?
А далі в разі ухвалення на основі коментованого законопроєкту відповідних змін до ПКУ планові документальні перевірки повернуть без жодних обмежень щодо категорій платників податків або платників ЄСВ.
Однак наразі питання ухвалення таких законодавчих змін — під питанням, тривають обговорення. Будемо стежити за розвитком подій.
А тим часом…
ДПСУ знову оновила план-графік перевірок на 2023 рік — 5 вересня на сайті ДПС розміщено оновлення плану-графіка перевірок ДПС на 2023 рік.
Зміни внесено тільки в розд. I «Документальні планові перевірки платників податків — юридичних осіб» та розд. II «Документальні планові перевірки фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів» (завантажити). За ним у 2023 році планують провести 1080 перевірок (у первинному було 2225 податкових перевірок). Інші два розділи лишилися без змін (станом на 07.08.2023). Загалом за оновленим планом-графіком у 2023 році податківці планують провести 1365 планових перевірок.
Якщо платник не згоден з результатами перевірки?
Як визначено у п. 86.1 ст. 86 ПКУ, у разі незгоди платника податків із висновками акта (довідки) такий платник зобов’язаний підписати такий акт (довідку) перевірки із запереченнями, які він має право надати разом із підписаним примірником акта (довідки) або окремо.
У разі незгоди платника податків або його представників із висновками перевірки чи фактами й даними, викладеними в акті перевірки, вони мають право подати свої заперечення й додаткові документи та пояснення до контрольного органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів із дня наступного за днем отримання акта перевірки.
Акт перевірки, заперечення до акта перевірки та/або додаткові документи й пояснення розглядає комісія такого контрольного органу з питань розглядання заперечень і пояснень до актів перевірок.
Розглядає матеріали перевірки комісія з питань розглядання заперечень контрольного органу протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів і пояснень, та платнику податків надсилається відповідь.
У разі отримання від платника податків заперечень до акта перевірки та/ або додаткових документів і пояснень, контрольний орган зобов’язаний повідомити платника податків про місце і час розглядання матеріалів перевірки. Таке повідомлення надсилають платнику податків протягом двох робочих днів із дня отримання від нього заперечень та/або додаткових документів і пояснень, але не пізніше ніж за чотири робочі дні до дня їх розглядання.
Платник податків має право брати участь у процесі розглядання матеріалів перевірки особисто або через свого представника. Безпосередньо під час розглядання матеріалів перевірки платник податку має право надавати письмові та/ або усні пояснення щодо предмета розглядання.
Податкове повідомлення-рішення ухвалює керівник (його заступник або уповноважена особа) контрольного органу на підставі висновку комісії контрольного органу з питань розглядання заперечень протягом 5 робочих днів, наступних за днем ухвалення такого висновку комісією й надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.