Агрономія

Компанія Bayer збільшила частку на ринку засобів захисту рослин і планує наростити обсяги...

Дорогою насіння

Компанія Bayer збільшила частку на ринку засобів захисту рослин і планує наростити обсяги вироблення насіння кукурудзи.

Франк Хатке

Україна є одним із лідерів серед світових експортерів кукурудзи. Близько 15% загального обсягу насіння культури, що висівають в Україні, виробляє компанія Bayer. «Наша основна культура — це кукурудза. Площі посівів в Україні під нею у 2019 році становили 5 млн гектарів. Завдяки зростанню площ компанія продала понад 1 млн посівних одиниць кукурудзи», — розповів керівник Crop Science компанії Bayer в Україні Франк Хатке під час прес-туру на виробничі потужності насіннєвого заводу в Почуйках (Житомирська обл.). 

Для вироблення насіння кукурудзи Вayer в Україні працює в партнерстві з трьома насіннєвими заводами компаній — LNZ Group, «Маїс» і «Земля і воля». Проте основний обсяг виробляють у Почуйках. Загалом разом із насіннєвими заводами партнерів компанія виробляє в Україні 80% насіння кукурудзи бренду DEKALB для своїх клієнтів. 

Наразі попит на насіння кукурудзи в Україні вищий, ніж може виробити завод. Тому всю вироблену продукцію підприємство реалізує на території країни. Паралельно компанія очікує дозволу для експорту української кукурудзи до країн Євросоюзу. В разі позитивного розвитку сценарію завод зможе розширити виробництво насіння на Житомирщині у 2,5 раза — для цього мають майданчик для встановлення додаткових сушарок і ліній. «Поки що Євросоюз не дозволяє експортувати насіння з України, хоча наше виробництво відповідає всім вимогам ЄС, — повідомив директор з виробництва насіння в Україні Ремі Дей-Тос. — За умови збільшення площі під посівами кукурудзи та можливості експортувати, ми наростимо виробництво насіння — це середньострокова стратегія компанії». 

Ремі Дей-Тос

Компанія відкрила завод із виробництва насіння кукурудзи у Почуйках півтора року тому, інвестувавши в його будівництво близько 200 млн доларів. Торік тут запустили повний цикл виробництва, відкривши другу сушарку, калібрувальну вежу та холодний склад площею 25 тис. квадратних метрів. Нещодавно на заводі виробили 500-тисячний мішок насіння. У новому сезоні компанія планує наростити обсяги виробництва насіння, а вже за два роки наблизитися до номінальної потужності підприємства. «У насіннєвій індустрії неможливо запустити насіннєвий завод одразу на повну потужність, — зазначив Ремі Дей-Тос. — Тому ми застосовуємо економний менеджмент і маємо час, щоб поступово наростити виробництво й підвищити професійність нашої команди». 

За даними компанії Pro-Consulting, у 2019 році, порівнюючи з 2018-м, площі посіву кукурудзи в Україні зросли на 8,6% — до 4,9 млн гектарів, або понад 17% посівних площ. Останні роки культура демонструє стійкі тенденції до збільшення площ, і 2020 рік не стане винятком. Поступова переорієнтація структури виробництва зернових культур на кукурудзу пов’язана, зокрема, з тим, що культура має високу врожайність, стійка до погодних умов і запитувана на міжнародних ринках. Нині в Україні на виробництво кукурудзи припадає понад 50% загального обсягу виробництва зерна. 

Щодо інших культур — лідерів із виробництва, то за прогнозами Франка Хатке, у цьому сезоні зменшаться площі під соєю, а під соняшником — збільшаться. Це пов’язано насамперед із теплою зимою, що призвела до високої перезимівлі ріпаку та покращення ситуації із зерновими. Втім, зміна клімату призвела до інших наслідків: на полях спостерігається розвиток хвороб і чимала кількість перезимованих шкідників. Тому фермери вже почали проводити операції в полі із захисту майбутнього врожаю. 

Захистити врожаї 

За підсумками 2019 року, Bayer на 1% збільшив частку на ринку засобів захисту рослин. Таке зростання зумовлено активними продажами для кінцевого споживача й зменшенням складських залишків. 

Зростання площ під кукурудзою позитивно вплинуло не лише на продажі насіння, а й сприяло успішному розвитку портфелю засобів захисту компанії Bayer на цій культурі та виведенню на ринок нового гербіциду Лаудіс®. 

Також компанія покращила свої позиції на ринку насіння ріпаку. «Ми порахували, що під ріпаком в Україні 1,3 млн гектарів. У насінні Bayer представила три нових гібриди ріпаку і збільшила завдяки цьому частку ринку на 2%, — зазначив Франк Хатке. — А щодо засобів захисту для ріпаку, то тут маємо багато інноваційних продуктів, препаратів». Зростання посівних площ під ріпаком сприяло ширшому використанню фунгіцидів Пропульс®, Тільмор® та Фолікур®. 

Щодо інших тенденцій, то компанія продала в минулому році більше фунгіцидів для зернових культур, — особливо у тих регіонах, де були дощі. На посівах зернових аграрії проводили фунгіцидні обробки препаратами Авіатор® та Солігор®, на ріпаку значно збільшилося використання інсектициду Біскайя®. Сегмент інсектицидів стабільно зростає і минулого року поширення лускокрилих зумовило активне застосування інсектициду Белт®.  

А от для сої та цукрових буряків, під якими зменшилися площі, засобів захисту рослин продали менше. 

Розповідаючи про нові продукти у цьому сезоні, керівник департаменту маркетингу Аграрного підрозділу Bayer в Україні Андрій Перчиць зазначив, що у новому сезоні через високий рівень ураженості зернових у зв’язку з теплою зимою на полях вже спостерігається значний розвиток хвороб. Щоб їх подолати, виробник пропонує аграріям застосувати новий фунгіцид Аскра®Xpro, а також до сезону посівної Баритон Супер® — новий фунгіцидний протруйник, який забезпечує максимальний захист зернових; Аспект Про® — базовий партнер для основних гербіцидів на кукурудзі та соняшнику. 

Інновації в продукти та рішення 

Провідним сегментом для Bayer є інвестиції в сучасні технології, а саме продукти й цифрові рішення. Але в компанії зазначають, що доступ до інновацій отримувати досить непросто. Наприклад, щодо виробництва насіннєвого матеріалу: виробник має доступ до нових гібридів і можливість виводити їх на ринок кукурудзи та ріпаку. А от щодо засобів захисту рослин, то тут виникають труднощі у виведенні інноваційних продуктів на ринку. «У нас відповідно до чинного законодавства немає можливості імпортувати інноваційні зразки, які ще не зареєстровані в країні походження, для досліджень виробником в Україні, — розповідає Франк Хатке. — Хоча раніше Україна була однією з перших, де представляли нові продукти». 

У сфері цифрової трансформації Bayer має що запропонувати аграріям. Компанія й далі розвиває цифрову платформу Climate FieldView™. Зокрема, цьогоріч до функціонала платформи додаються три нових функції. Перша — аграрії отримають можливість застосовувати автоматичне завдання висіву зі змінною нормою ексклюзивно для гібридів DEKALB. Друга — можна буде здійснювати обмін даними між технікою бренду CLAAS і системою FieldView через прикладний програмний інтерфейс. Третя — буде запущено низку фунгіцидних проєктів для зернових культур з інноваційними господарствами по всій Україні, щоб наочно продемонструвати переваги застосування фунгіцидів Bayer і програмного забезпечення платформи Climate FieldView™. 

Важливий елемент 

Утім, виконувати й перевиконувати плани компанії вдається не лише завдяки сучасним технологіям на виробництві, а й роботі з людьми. Під час екскурсії підприємством директор заводу Володимир Оніщенко розповів, як формували ядро колективу, мотивують постійних і сезонних працівників. За його словами, підприємство має переваги завдяки різноманітному досвіду колег, адже більшість працювали в різних міжнародних компаніях. Це усвідомлений вибір, адже отримані раніше знання й навички, досвід, допомагають дотримуватися в колективі балансу компетенцій і максимально використовувати «колективний розум». 

Володимир Оніщенко
Володимир Оніщенко

Щодо працівників безпосередньо виробництва, то на думку директора заводу, можна взяти менш кваліфікованого працівника, але такого, що зможе працювати у створеній виробничій культурі. «На заводі встановлено обладнання з високим рівнем автоматизації, тож навчити працювати з ним нескладно — наприклад, підготувати оператора можна за три тижні, — зазначає Володимир Онищенко. — І це часто простіше, ніж адаптувати до нової виробничої культури». 

Наприклад, у компанії немає компромісів у питаннях культури охорони праці, вони стосуються всіх — від робітника до директора. Правила та вимоги щодо цього озвучують ще на співбесідах, і, як показує досвід, не всі після цього погоджуються працювати на заводі. Коли виникає небезпечна ситуація для працівників, вимагають зупинити технологічний процес, але переконатися, що люди в безпеці. Для цього на початку зміни проводять тренування: всіх працівників просять натиснути на аварійні кнопки, щоби ті не боялися цього зробити навіть за помилкової тривоги.

«Процес виготовлення насіння — тривалий і трудомісткий. Робота починається з приймання качанів кукурудзи з поля, далі — на вагову, розвантаження, зняття обгортки з качанів, сортування, сушіння, обмолот. Після цього насіння спрямовують для зберігання в бункерний склад — на доопрацювання, в калібрувальній вежі відбувається очищення та калібрування, доочищення й протруювання, — розповідає пан Володимир. — Постійно на заводі працює до ста працівників, а у сезон набираємо ще п’ятдесят». 

У компанії пропонують офіційне працевлаштування, «білу» зарплату, компенсацію понаднормових і нічних робіт, медичне страхування та страхування життя. Загалом намагаються створити максимально комфортні умови праці: пропонують безкоштовне харчування для всіх працівників, розвозку з найближчих населених пунктів, облаштували кімнати для відпочинку, де можна пограти в настільний теніс, робочі місця, роздягальні, душові кабіни. На заводі є медпункт, у якому чергує кваліфікований лікар. Така мотивація позитивно діє і на сезонних працівників: більша частина з них повертається на завод нового сезону. 

На підприємстві запроваджують технології ощадливого виробництва, а саме — напрацювання Toyota: впроваджують систему Lean manufacturing. Крім того, розвиваються «зелені» технології. Один із прикладів — використання теплової енергії від спалювання обмолочених качанів кукурудзи для сушіння наступної партії ще не обмолочених качанів.  

Лариса Степанушко

журнал The Ukrainian Farmer, травень 2020 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі The Ukrainian Farmer та інтернетсторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону УкраїниПро авторське право та суміжні права”.
Використання
інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ