Овочі-Ягоди-Сад

Чи може плівка конкурувати зі склом?

Чи може плівка конкурувати зі склом?

Технологічний розвиток у галузі полімерів в останні роки стимулював суттєве зростання якості плівки для овочівництва. Проте в Україні побутує застарілий стереотип про плівку як дешевший і гірший замінник скла. Так, на початку розвитку сегмента професійного овочівництва в закритому ґрунті будівництво плівкових об’єктів пояснювалося потребою економії коштів, що позначалося на зниженні якості теплиць: вони були низькими, темними, без ефективного провітрювання й мали високу вологість.

 

Проте плівка XXI ст. стала сучасним і технологічно розвиненим продуктом, який дозволяє вирощувати якісні овочі. Вимоги, що висувають до спеціалізованої плівки сьогодні, далеко виходять за межі функції накриття, а саме: параметризація, з огляду на кількість випромінювання ультрафіолету (UV-BLOCK і UV-OPEN), високий рівень дифузії (плівки UHD), чи збільшеної транспарентності (CRYSTAL CLEAR), географічні умови, в яких працюватиме плівка, — усе це завдяки плівці дозволяє збільшити плодоносність, поліпшити якість продукції, істотно заощадити енергію.

Так, скло намагається «наздогнати» плівку і, попри всі додаткові шари, що нанесено на його поверхню, створювати термічний ефект чи додаткове розсіювання світла.

 

Світлопроникність

Один із вирішальних параметрів у виборі накриття теплиці — проникність світла, тобто кількість сонячного випромінювання, що потрапляє через скло чи плівку до рослини у теплиці. Цей параметр особливо важливий для деяких культур, де кількість доступного сонячного світла безпосередньо впливає на якість і кількість урожаю.

Найбільші виробники якісних плівок для овочівництва кілька років тому змогли досягти порівняльного (по відношенню до скла) рівня передачі світла й нині працюють над його вдосконаленням. Додаткові чинники, що впливають на світлопроникність, — географічне положення об’єкта (кількість сонячних днів), його положення відносно сонця протягом дня (рухома/постійна тінь), тип і висота конструкції, накриття (рівень світлопроникності), кут нахилу даху, ступінь забруднення середовища. Так, під час експлуатації плівка втрачає свої властивості; має тенденцію до «потемніння»; погіршується її здатність до світлопроникності. Однак зазвичай плівка має значно довший термін експлуатації, ніж рекомендовано виробником, через що знижується функціональність об’єкта (зменшується світлопроникність, підвищується ризик механічного пошкодження, а також забруднення зовнішньої поверхні плівки).

Виробники плівок для підвищення якості застосовують добавку ANTI-DUST, що зменшує прилягання пилу та поверхневих забруднень до плівки. Також кілька років тому вони створили ефект розсіювання світла. Через певний час у цьому напрямі почали працювати й виробники тепличного скла.

Обираючи плівку для своєї теплиці, зверніть пильну увагу на відповідний підбір ступеня розсіювання до кліматичних умов географічної широти. У наших умовах найчастіше застосовують універсальні плівки з рівнем дифузії 12–30%. Спеціалізована плівка, наприклад, для полуниць, характеризується високим рівнем дифузії, сягаючи навіть 88%. Збільшенню кількості світла в об’єкті сприяє відповідно запроектована конструкція, що враховує оптимальний кут нахилу даху (мінімізація кількості відбитого світла), а також оптимізація конструкційних елементів і висота об’єкта. Виробники скла застосовують додатково антирефлексивну оболонку, що підвищує кількість світла в об’єкті, зменшує ступінь його відображення. У скляних теплицях відносно висока вологість, тому кількість світла зменшує конденсат, що утворюється на внутрішньому боці скла та капає на рослини. Краплі води діють як призма, відбиваючи частину світла, що потрапляє всередину об’єкта. У разі плівки застосовується антиконденсаційна оболонка (добавка ANTI-DRIP), яка нівелює і проблему крапель конденсату, і часткову втрату світла.

 

 

Механічна витривалість

Часто у виборі накриття між склом і плівкою важливим аргументом є триваліший термін експлуатації скла (вплив на плівку променів ультрафіолету — UV) і більша механічна витривалість. За голландськими стандартами, термін експлуатації скляної теплиці становить близько 15 років. Якщо брати до уваги плівки з високим рівнем стабілізації (10–12 сезонів), то в наших кліматичних умовах їхній термін служби становить 5–7 років. Отже, на одну заміну скла припадає 2–3 заміни плівки. Вартість скла — у межах 0,5–0,8 євро/м² для плівки і 2,6–3,4 євро/м² для скла, що свідчить про економічність плівки відносно часу експлуатації обох видів матеріалу. Обчислюючи інвестиції для подвійної плівки із системою піддування, не слід трактувати застосування двох шарів плівки там, де використовується один шар скла, як додаткової вартості щодо накриття склом. B обох випадках такі рішення мають своє технічне обґрунтування, а для отримання відповідних умов вирощування необхідним є неодноразове інвестування додаткових коштів (наприклад, на системи зашторювання в конструкції під склом або спеціальне скло з метою отримання кращих термічних параметрів, розсіювання світла тощо).

Порівнюючи скло й плівку для конструкцій цілорічного використання, слід знати, що в наших кліматичних умовах це завжди буде об’єкт із подвійною плівкою з піддуванням. Таке плівкове накриття по відношенню до скла більш стійке до механічного пошкодження (наприклад, градом). Повітряна подушка між плівками «спружинить», мінімізуючи негативні наслідки опадів, а якщо дійде до пробиття плівки, то її можна швидко й дешево відремонтувати за допомогою спеціалізованої поліетиленової самоклеючої стрічки. Порівняно зі склом, це велика перевага, де уламки розбитого скла здатні спричинити значні збитки, неодноразово перевищуючи вартість ремонту будь-якого накриття.

 

Істотна перевага якісних плівок — додаткове механічне зміцнення, яке отримується завдяки додаванню METALOCEN. Вона суттєво збільшує параметр витривалості на пробиття, прокол і розріз, завдяки чому стало можливим зменшити товщину плівки, не втрачаючи її механічну стійкість. І хоча плівки з додаванням METALOCEN є на ринку лише кілька років, вони отримали визнання у всьому світі як городників, так і провідних виробників плівкових теплиць.

Уже не існує стереотип «Чим більша товщина — тим краща плівка». Товщина не ототожнюється з якістю. Виробництво тоншої плівки високої якості потребує значно більшого досвіду від виробника, наявності сучасного виробничого обладнання, тому плівка є продуктом технологічно більш розвиненим.

Додаткова цінність, окрім зменшення кількості сировини, — менше поглинання світла, а отже, більше його потрапляння в середину теплиці, що є особливо важливим для подвійних плівок.

 

Термічні умови

Істотним параметром, що впливає на рішення інвесторів щодо вибору покриття, є його термічні властивості. Застосування подвійної плівки з додаванням EVA дозволяє зменшити до 40% втрати тепла по відношенню до традиційних теплиць. Натомість сучасні конструкційні рішення в галузі будівництва об’єктів із плівковим накриттям пристосовані до монтажу всіляких сучасних досягнень у городницькій техніці (зашторювання, вентиляція, освітлення, обігрів), а отже, вирощування зі збереженням найкращих термічних параметрів і за менших інвестицій, ніж у разі скляних теплиць. Немає сумніву, що компромісом для доброї термоізоляції подвійної плівки з піддуванням є менша передача світла, ніж у разі одного шару скла. Однак застосування плівки, призначеної для подвійного накриття, зі збільшеним пропусканням безпосереднього світла (тип Crystal Clear), здатне суттєво знівелювати втрати кількості доступного світла в об’єкті, що виникають через подвійну плівку.

Спостерігаючи за розвитком ринку плівки для підвішування (енергетичний або термоекран), де протягом останніх років значно зросли продажі, чітко видно, що економія теплоенергії для нашої географічної широти має набагато більше значення, ніж висока світлопроникність. Плівка для підвішування є тонкою (25–30 мк), застосовують її в теплицях у зимово-весняний період, де вона виконує функцію термоізоляційної штори одноразового використання, що дозволяє значно заощадити кошти на обігріві.

 

* Плівка для підвішування є тонкою (25–30 мк), застосовують її в теплицях у зимово-весняний період: вона виконує функцію термоізоляційної штори одноразового використання, що дозволяє значно заощадити кошти на обігріві.

 

 

Олег Яковщук
власник фірми IMAGO

журнал “Плантатор”, листопад 2014 року 

  

Усі авторські права на інформацію розміщену в журналі Плантатор та інтернет сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
При використання інформації з подальшим будь-яким відтворенням, републікацією, поширенням, переробкою, перекладом, включенням її частин до інших творів обов’язкове посилання на журнал Плантатор з гіперлінком https://agrotimes.ua/journals.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».
Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ