Новинки для елеваторів
Огляд технічних рішень для елеваторного господарства, представлених на цьогорічній виставці «Агро-2018».
Найкращий спосіб ознайомитися із сучасним елеваторним устаткуванням — відвідати спеціалізовану агропромислову виставку. Ось хоча б «Агро-2018», що пройшла на початку червня в Києві. Сьогодні вичерпну інформацію про різноманітні сільгоспмашини легко знайти і в інтернеті, та тільки на виставці їх можна побачити на власні очі, а всі запитання, що виникли, з’ясувати на місці з представником компанії-виробника чи дистрибутора.
Порційні, секційні, каскадні, шахтні…
Зокрема, представив свою експозицію завод елеваторного обладнання «Лубнимаш», який цього року відзначає своє 130-річчя. Серед новинок, продемонстрованих заводом, — перша українська порційна зерносушарка, призначена для малих і середніх фермерських господарств. Виробник акцентував увагу відвідувачів на таких моментах, як простота конструкції сушарки, можливість роботи на різних видах палива, а також помірна ціна (до того ж 25–40% її вартості компенсує держава).
У стандартному виконанні зерносушарка комплектується теплогенератором на дровах, який за бажанням покупця може бути переобладнано на інші види твердого палива або на газ чи дизель. Також генератор має вбудований теплообмінник, використання якого усуває контакт зерна з продуктами горіння й іскрами. Сушіння відбувається конвективним способом, зберігаючи органолептичні властивості зернових продуктів. Рівномірність сушіння досягається перемішуванням гарячого й холодного повітря, а також ощадливим перемішуванням самого зерна, яке завдяки низькій швидкості обертання шнека майже не пошкоджується. Закриті редуктори подовжують термін експлуатації і полегшують обслуговування сушарки. Її середня продуктивність по кукурудзі за зняття вологи з 24 до 14% становить близько 5 т/год.
– Конструкція дозволяє використовувати сушарку як стаціонарну чи мобільну, її можна розташувати на будь-якому майданчику, — розповів проект-менеджер заводу «Лубнимаш» Павло Нужний. — Також варто зазначити, що сушарка обладнана системою автоматизації, що контролює температурні показники теплогенератора, увімкненнявимкнення змішувачів, пересипання. Завдяки цьому весь процес експлуатації та обслуговування машини здійснює один оператор.
Ще один вітчизняний виробник — Маловисківський завод сушильного та елеваторного обладнання з Кіровоградської області привіз на виставку власну модульну сушарку «Сапфір». У ній реалізовано технологію сушіння, у якій нагріте повітря проходить перпендикулярно до зерна, що рухається в колонках, завдяки чому машина здатна за один прохід якісно просушити зерно вологістю понад 35%.
Конструкція та принцип роботи модульних сушарок «Сапфір», за запевненням виробника, запобігають перегріву зерна, забезпечують рівномірність сушіння та економію палива. Паливом може бути природний або скраплений газ, дизель, солома, тріски, пелети тощо. Пальники низького полум’я забезпечують повніше згоряння палива, знижуючи його витрати, порівнюючи з аналогічним обладнанням, на 20%. Широкий модельний ряд зерносушарок дозволяє підібрати найоптимальнішу за продуктивністю й строком окупності машину як для господарств-зерновиробників, так і для зерноприймальних підприємств. До того ж продуктивність будь-якої моделі можна збільшити, добудувавши додаткові зернові колони або встановивши верхній модуль.
Ще одні колонкові зерносушарки Linkor представило столичне ТОВ «Агротепло Груп». Особливістю пропонованих компанією машин є можливість працювати в режимі «повного нагріву», що дозволяє збільшити їх продуктивність майже вдвічі. Різні моделі сушарок мають один, два або три модулі й залежно від кількості колон можуть сушити від 9 до 60 т зерна на годину за зняття 10% вологості. Особливостями конструкції є оснащення машин перфорованими решетами з нержавіючої сталі, посилене металеве кріплення шнека, наявність майданчиків обслуговування та поручнів безпеки. Сушарки обладнано ручною й автоматизованою системами керування, що дозволяє відстежувати параметри роботи обладнання. Наявність двох незалежних один від одного каналів керування збільшує надійність роботи. Вимірювання температури зерна й агента сушіння проводиться з різних точок, датчики температури розташовані всередині зернових колон і проходять по всій довжині перфорованого корпусу сушарки.
Серійно зерносушарки Linkor обладнують теплогенераторами на природному газі, та виробник не прив’язує їх до якогось одного виду палива. Зокрема, компанія пропонує також теплогенератори на твердому паливі, у їх конструкції використовує V-подібний пальник, який ефективно спалює пелети, гранули, тріску фракцією до 45 мм, лушпиння олійних культур, сільгоспвідходи й навіть порошкове вугілля.
Окрім вітчизняних сушарок на виставці було представлено й аналогічне закордонне обладнання. Зокрема, можна відзначити бразильські сушарки каскадного типу Comil, які в Україні продає, монтує й обслуговує компанія Agrosteel Technologies із Білої Церкви.
Дистрибутор запевняє, що у цих сушарках добре продумана закрита система теплообміну, вони захищені від дощу й вітру, мають систему рекуперації тепла. Сушарки Comil не бояться неочищеного зерна, в них немає зон перегріву. Проте головна їх відмінність полягає в тому, що теплова обробка зерна починається з невисоких температур: воно поступово прогрівається, потім потрапляє в зону максимального нагріву, і вже звідти переміщається в зону охолодження. Це дозволяє запобігти розтріскуванню зерна.
Сушарки Comil також можуть працювати не лише не газу, а й на твердому паливі — трісці, пелетах, невеликих тюках соломи. Для цього їх оснащують окремим пічним приміщенням, а на випадок перебоїв із постачанням твердого палива виробник передбачив можливість використання запасного пальника на природному газі або пропані. Конструкція сушарки доволі проста, тому на її безперебійну роботу діє гарантія протягом 5 років.
– Бразильські елеватори працюють 365 днів на рік, переробляючи 200 млн тонн врожаю, тож до їх досвіду варто придивитись. У нас в Україні вже є 13 елеваторних комплексів, які ми обладнали сушарками Comil, і спеціалісти, які на них працюють, цілком задоволені, бо це економічно вигідно. Якщо на звичайних сушарках сушіння 1 тонно-відсотка обходиться в 40–50 грн, то на бразильських — не більше як 12, ураховуючи вартість електроенергії та зарплату персоналу, — наголосив заступник директора білоцерківської компанії Олександр Іванченко.
Транспортне обладнання
Після сушарок другим за масовістю представлення на виставці елеваторним обладнанням були різноманітні транспортні пристрої для переміщення зерна — від самопливних установок до норій і пересувних зернометів. Серед них також були новинки, причому запропоновані саме вітчизняними виробниками.
Так, компанія «Елеваторні системи» з Дніпра привезла на «Агро-2018» транспортери й норії, які виробляє вже близько 5 років. Уперше на цій виставці компанія представила свою нову розробку — закритий стрічковий самозачисний транспортер, вітчизняних аналогів якому немає: до цього в країну поставляли тільки подібне обладнання американського виробництва.
– Ми над цим транспортером довго працювали, доробляли його, вдосконалювали, — розповів керівник відділу продажу «Елеваторних систем» Олександр Шпитько. — Така техніка сьогодні дуже запитувана, бо всі елеватори прагнуть зменшити бій зерна. Якщо елеватор перевалює 300 тис. тонн зерна на сезон, то навіть 2% бою — це колосальні втрати, зокрема й у грошах. А стрічкові транспортери на відміну від ланцюгових практично не травмують зерно.
Натомість стрічковий транспортер багато пилить, зерно з нього часто обсипається. Усунути ці недоліки частково дозволяє закрита конструкція, і елеватори часто самостійно обшивають стрічкові транспортери металом, але водночас отримують необхідність постійного їх чищення, адже неприбране з короба просипане зерно із часом загниває. Особливість запропонованого «Елеваторними системами» закритого стрічкового транспортера в тому, що стрічка в ньому рухається по нижньому днищу, і все, що зсипається зі стрічки, потім, у кінцевій частині транспортера, лопатками скидається назад на стрічку. Перші зразки цих транспортерів уже працюють на двох елеваторах компаній Соfcо і «Бунге Україна» і мають схвальні відгуки. За ефективністю й надійністю вони не поступаються американським аналогам, а їхня ціна вдвічі нижча.
Великий перелік транспортного обладнання для елеваторів представив одеський завод «Продмаш», що входить у корпорацію «Велес-Агро». Підприємство випускає скребкові, стрічкові, шнекові транспортери різної довжини й потужності як для горизонтального, так і похилого розташування. На виставці було продемонстровано скребковий конвеєр К4-УТФ, відмінністю якого є конструкція прохідних секцій, виготовлених у формі цільного штампованого короба з товщиною стінки 3–4 мм. Короб може бути футерований поліамідними плитами або плитами з високоміцної сталі. На замовлення клієнта, залежно від довжини конвеєра та висоти підіймання вантажів, прохідні секції коробів можуть виготовлятися з підтримувальними роликами або з підтримувальною верхньою гілкою. Максимальна виробнича потужність конвеєра залежно від ширини короба, яка може бути 200, 320, 500 або 600 мм, становить від 50 до 350 т/год. Конвеєр призначено як для горизонтального встановлення, так і монтажу під кутом нахилу до 70°.
Традиційно на столичній виставці представив своє транспортне обладнання харківський завод «Сокол». Щоправда, на стенді виробника вдалося розмістити переважно окремі вузли цього обладнання.
— Особливістю нашого транспортного устаткування є щадне ставлення до зерна. Цього дозволяють досягти кілька технологій. Зокрема, ми футеруємо поліуретаном зношувані частини — днища конвеєрів, головки норій, скидні патрубки норій, елементи самопливних систем, завантажувальних секцій тощо. Крім того, використовуємо оригінальні авторські конструкції деяких вузлів, — розповів керівник відділу продажу Сергій Некрасов.
Цього року завод «Сокол» виготовив новинку — зерномет для завантаження 20і 40-футових залізничних контейнерів, який нині проходить випробування. Після того як машина продемонструє свою працездатність на одному з елеваторів, її буде запущено в серію. Також цьогоріч завод став учасником програми компенсації сільгоспвиробникам частини вартості придбаного обладнання вітчизняного виробництва: 25% держава поверне середнім і великим сільгоспвиробникам і 40% — малим фермерським господарствам із земельним банком до 500 га.
Канадські шнекові транспортери для завантаження зерна, стаціонарні й мобільні на «Агро-2018» представило ПП «Сампо». За їх допомогою можна завантажувати автомобілі, залізничні вагони, силоси, підлогові сховища. На складі компанії в Україні наявні різні моделі потужністю від 20 до 130 т/год. Мобільні транспортери виконано на колесах, на рамі, дозволяють змінювати висоту завантаження.
— У нас у країні такі транспортери більше використовують для завантаження у вагони, для формування буртів зерна. Завозимо їх із 2014 року. Шнекові транспортери мають попит у фермерів, трейдерів. Є моделі з електродвигунами, з бензиновими, а також такі, що працюють від ВВП трактора. Крім того, ми пропонуємо мобільні стрічкові конвеєри потужністю завантаження до 380 тонн на годину й довжиною до 36 метрів. Вони використовуються для завантаження суден, барж із берега, роблячи непотрібними громіздкі й дорогі портові крани. Такі конвеєри вже працюють на Дніпрі, крім того, ними вантажать судна дедвейтом 40–50 тис. тонн на морських терміналах у Чорноморську, Рені, — розповів комерційний директор ПП «Сампо» Олексій Дудко.
Що ще потрібно елеватору
На відміну від сушарок і транспортних механізмів іншого елеваторного обладнання на виставці було представлено менше. Зокрема, йдеться і про очисні установки. Основними їх експонентами на «Агро-2018» стали компанії «Аеромех», «Завод Фадєєва» та завод ім. Фрунзе. Як завжди, компанія «Аеромех» продемонструвала свої повітряні сепаратори САД для кількаступеневого очищення й калібрування зерна та насіння олійних культур, тоді як «Завод Фадєєва» представив очисно-калібрувальні машини, решета й сита для просіювання сільгоспкультур. Завод ім. Фрунзе також показав великий вибір решіт для зерноочисних машин і зерносушарок різних виробників.
Серед іноземних виробників була представлена компанія В2В-Agro, але її очисні машини й сепаратори орієнтовані не так на елеваторників, як на насіннєві заводи, бо їхнім головним призначенням є не доробка товарного зерна, а підготовка насіннєвого матеріалу. Подекуди на виставці можна було натрапити й на неспецифічне обладнання, розраховане не тільки на елеваторні підприємства. Так, ТОВ «Веста МК» із Харкова представило власну запатентовану розробку автомобільних ваг із довжиною вантажоприймальної платформи до 24 м, на яких можна зважувати навіть єврозерновози з причепами подовженої колісної бази. Залежно від моделі межа зважування на вагах сягає 40–100 т. Конструкція ваг — герметична, тобто захищена від потрапляння всередину вологи й пилу, вони адаптовані під наші кліматичні умови (діапазон робочих температур становить від –30 до +50 °С), а електронна складова ваг має вбудований захист від дистанційного впливу на результати зважування й від приєднання сторонніх приладів.
***
Звісно, в невеликій журнальній статті неможливо розповісти про всі компанії та всю представлену ними на «Агро-2018» елеваторну техніку. Поза рамками публікації залишилися великі вітчизняні й іноземні «системні» виробники устаткування для доробки й зберігання зерна. Так, цікавими були експозиції миколаївської компанії «Югелеватор», білоцерківської «Агромонтажбуд», представника американського виробника елеваторного обладнання Sukup — ТОВ «Деметра» та представника іншої знаної на ринку торгової марки GSI — ТОВ «Фарм Агро». Проте виставка сільськогосподарської техніки в Україні цього року не остання, і ми ще надолужимо пропущене.
Ярослав Левицький
журнал “The Ukrainian Farmer”, липень 2018 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “The Ukrainian Farmer” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».