Той момент, коли стаєш конкурентом
Кілька практичних порад, як захистити свій бізнес не витрачаючи зайвих коштів і нервів.
Ринковій економіці властива конкуренція. Експерти навіть кажуть, що здорова конкуренція позитивно впливає на розвиток ринку. Аграрний сектор – не виняток.
Нехай там як, я ще жодного разу не зустрічав представника агробізнесу, який хоче бачити у своєму районі чи по сусідству конкурента…То як взаємодіяти в такому середовищі, витрачаючи мінімум коштів, нервів і не привертаючи до себе цікавість наших доблесних правоохоронних органів?
Відбирають те, що «погано лежить»
За останні півроку власники аграрного бізнесу досить часто звертаються з проблемами, пов’язаними з виходом на аграрний ринок України нових гравців, зокрема іноземних інвесторів із країн СНД. Тут можуть діяти як нові гравці, так і старі, які вирішили збільшити земельний банк. Зазвичай у таких випадках найбільше потерпають малі та середні фермери, аграрні підприємства, що не надто звертають увагу на юридичні чи корпоративні проблеми, бо зайняті виключно проблемами «врожай-поле». Проте великі гравці також періодично втрачають частину земельного банку внаслідок діяльності конкурентів. Як правило, від агрохолдингів відривають земельні ділянки, які «погано лежать», що досить часто трапляється. Уявімо ситуацію, коли одному старому й мудрому аграрію повідомили, що в нього в районі з’явився конкурент. І тут буває безліч варіантів розвитку подій. Одні, які вже 5–10 років працюють у своїх районах, вважають, що їм немає чого боятись і, в найкращому разі, просто ліниво відстежують ситуацію. Інші ж, навпаки, починають жорстко реагувати, наприклад, викликати «братків» для проведення так званих превентивних дій. Наслідком таких крайнощів буде або втрата бізнесу, або кримінальна справа, або врешті-решт великі витрати на юристів, до яких зазвичай звертаються, коли вже «прижме». А розв’язати проблему, яка вже «притисла», коштує дорожче. Із самого початку, як ви дізналися про нового конкурента, слід зрозуміти, які у вас є слабкі місця. І не думайте, що у вас таких немає. Повірте, якщо у вашому районі з’явився конкурент, отже, такі місця всетаки є, і про деякі з них або, можливо, про всі, він уже знає. Ба більше, конкурент може навіть знати про проблеми вашого бізнесу більше, ніж ви самі. Тому в таких випадках IMG Partners пропонують проводити періодичні аудиторські перевірки, і не лише звичні для юристів: фінансові, корпоративні тощо, а насамперед треба проводити аудити щодо соціальної ситуації в районі, у якому здійснює свою діяльність відповідне аграрне підприємство. Мається на увазі ставлення сільського населення, зокрема пайовиків, до діяльності вашого господарства.
Починайте з «соціального аудиту»
Будь-який конкурент передусім почне працювати з людьми. Він шукатиме людей, що незадоволені вашим господарством. Це можуть бути особи, яких ви не взяли на роботу, ваші працівники в минулому й банально люди, яким дали більше грошей. І не думайте, що таких немає. Як тільки такі люди находяться, вони починають підбурювати вже ціле село. І чим довше ви зволікатимете, тим більше землі втратите. Під час проведення так званого соціального аудиту зазначеним проблемам можна запобігти, адже ми пропонуємо індивідуальні рішення в кожній окремій ситуації, які завжди допомагають зберегти земельний банк вашого аграрного підприємства й стабільну ситуацію на вашій території. З нашої практики, якщо в конфлікті не було досліджено соціальну ситуацію в районі, де працює аграрій, із цього й починаються основні проблеми, що можуть закінчитися, в гіршому випадку, рейдерським захопленням.
Крім пайовиків не забувайте ще й про ваших працівників. Ви запитаєте: яким боком працівники мають відношення до конкурента? До конкурента ніякого, а до проблем вашого бізнесу — пряме. Часто для отримання обіцяних бонусів або просто, щоб не звільнили, працівники замовчують про певні помилки, які вчинили випадково або свідомо. Знову ж таки помилки працівників ви зможете виявити лише за результатами проведення ґрунтовного аудиту.
Ще одна порада, можливо, й банальна для представників аграрного бізнесу, але важлива. Намагайтеся мати добрі стосунки з сільськими радами, де ви працюєте. Якщо сільська рада й сільський голова — на вашому боці, конкуренту буде дуже важко якимось чином вам нашкодити. Хороший сільський голова зможе і людей заспокоїти, і допомогти порадою в бойовій ситуації.
Знати «ворога» в обличчя
Якщо щодо самих проблем зрозуміло, то лишається запитання: що робити власнику аграрного бізнесу? Рекомендуємо в першу чергу спробувати встановити контакт із конкурентом, запропонувати зустріч або переговори. Бажано це робити без погроз і з використанням нормативної лексики. Якщо конкурент погодиться на зустріч, не сподівайтеся на досягнення якогось консенсусу або домовленостей із ним, хоча це теж не виключено. Тому в будь-якому разі треба спробувати. Проте, якщо він уже прийшов у ваш район, отже, він готовий боротися за ваш бізнес, і в нього є на це вагомі причини. Проте мета цієї зустрічі не в пошуку спільної мови з конкурентом. За результатами переговорів ви зрозумієте, що це за людина, на що вона здатна й знатимете конкурента в обличчя, а це вже непогано.
Надалі не буде зайвим дослідити діяльність конкурента. Зазвичай у кожному другому випадку можна знайти щось цікаве й завдяки знайденій інформації почати працювати проти конкурента. Тому що як тільки ви починаєте зачіпати його інтереси, він починає замислюватися взагалі про роботу на вашій території. Крім цього, замість того, аби витрачати гроші й час на створення вам проблем, він почне витрачати гроші й час уже на розв’язання своїх проблем, а це вже зовсім інша для нього ситуація.
Про ефективність профілактики
Є ще один цікавий профілактичний варіант: брати приклад із наших політиків. Якщо у вас достатньо матеріальних ресурсів, можна допомагати з проведенням свят, розвивати сільську громаду, наприклад, допомагати ремонтувати дороги або сільським школам, дитячим садкам. Ефективність такої профілактики, як правило, впливає не на всіх. Більшість все-таки завжди цікавить розмір орендної плати або так званих бонусів за укладення нових договорів оренди. Тому часто боротьба між аграрними конкурентами у якомусь районі зводиться до того, хто більше дасть коштів пайовикам.
Щоб у якийсь момент не стати банкрутом після таких ігор, необхідно терміново готувати юридично правильні договори оренди, які не дадуть забрати у вас більшу частину пайовиків. Крім того, рекомендуємо подовжувати договори оренди земельних ділянок як мінімум на 7–10 років наперед, а то й більше. Такий строк оренди в будь-якому разі відіб’є в конкурента бажання витрачатися на кампанію у вашому районі, а тим більше на довгострокові судові тяжби. Зовсім інше питання стосується так званої емфітизації земельних банків. IMG Partners пропонують усім своїм аграрним клієнтам переходити саме на такий вид користування земельними ділянками, який є вигіднішою альтернативою оренди як для самого аграрія, так і для пайовиків. По-перше, немає обмежень щодо строку укладення договору емфітевзису: це можна зробити на будь-який строк і забути про проблеми подовження строків користування. Подруге, таке користування можна відчужити, внести в статутний капітал аграрного підприємства. Питання відчуження емфітевзису може виникнути в аграріїв за потреби продажу підприємства або його окремих активів частинами. По-третє, емфітевзис як право користування є менш законодавчо урегульованим і, як наслідок, надає більше можливостей для передбачення у відповідному договорі окремих моментів, що не можна передбачити в договорі оренди. IMG Partners неодноразово супроводжували проекти зі швидкісного переходу земельного банку аграрія на емфітевзис у бойових умовах. Тому проводити емфітизацію у вашому районі ніколи не пізно, навіть якщо вас підживають конкуренти.
***
Підбиваючи підсумки, зауважу: головне — це бути готовим до реальної боротьби. Якщо ви не почнете вчасно протидіяти, не пройде й одного місяця, як до вас надходитимуть повістки в суд у справах, наприклад, про визнання недійсними договорів оренди. А якось восени ви можете приїхати зранку на поля, щоб зібрати врожай, а ваша кукурудза, яку вночі зібрав ваш конкурент, вже спокійно сушиться в найближчому елеваторі. І в цьому буде винний не конкурент, а саме ви. Тому що, повторюсь, якщо до вас «зайшов» конкурент, отже, ви самі поставили себе в таке становище, створивши у своєму бізнесі слабкі місця.
Антон Лівак, помічник адвоката IMG Partners
газета “АгроМаркет”, грудень 2017 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».