Ми не боїмося конкуренції!
ADVANTA SEEDS планує подвоїти свій бізнес в Україні, пропонуючи українським аграріям якісне насіння.
Попри труднощі для української економіки, спричинені війною, цікавість міжнародних компаній до вітчизняного аграрного виробництва не спадає, адже, незважаючи на тимчасову втрату територій, Україна, як і раніше, є потужним світовим виробником продовольства. Тож вони розширюють свою присутність в Україні, намагаються задовольнити потреби українських фермерів у якісному насінні, добривах, ЗЗР, сільгосптехніці.
Насіннєва компанія ADVANTA SEEDS, що працює у понад 60 країнах світу, розглядає український ринок як головний для свого бізнесу.
Про переваги та перспективи роботи в Україні, а також свої продукти, що допоможуть вітчизняним аграріям стабільно отримувати високі врожаї та прибутки, розповів регіональний директор компанії в Центральній і Східній Європі Гебхард Рогенхофер.
— Пане Гебхарде, ви керуєте бізнесом ADVANTA SEEDS у Східній Європі, зокрема в Україні, Угорщині, Австрії, Словаччині, Чехії, Словенії, Хорватії та Сербії. Яке місце у цьому переліку посідає Україна? Наскільки це важливий ринок для ADVANTA SEEDS?
— Україна — дуже важлива країна для нас, особливо щодо ринку соняшнику. Про це свідчить той факт, що 2017 року ADVANTA SEEDS зареєструвала в Україні ТОВ «Адванта Сідз Україна», яке здійснює комерційну та науково-дослідну діяльність із селекції соняшнику. Саме тут, у Дніпрі, розташовано R&D-центр, що досліджує селекційний матеріал соняшнику. Наш другий центр — в Аргентині.
Україна та Угорщина є лідерами щодо посівних площ соняшнику селекції ADVANTA SEEDS та обсягів реалізації його насіння. Так, торік ми реалізували в Україні насіння соняшнику на суму понад 2,5 млн доларів. Приблизно такий оборот щодо соняшнику був і в Румунії, хоч це не мій регіон.
— ADVANTA SEEDS — міжнародна компанія, що працює в понад 60 країнах світу. Наскільки успішним є ваш бізнес в інших країнах?
— Підбиваючи підсумки роботи 2023 року, можу констатувати розширення нашого бізнесу в Україні, Румунії, Болгарії, Молдові, Франції, Іспанії, Італії.
У Європі ми поки що маємо середні позиції на ринку насіння. Починали освоєння європейського ринку з роботи в Україні, Румунії, Болгарії, Молдові. В першому кварталі 2024 року відкриємо наше представництво в Угорщині, будемо реалізовувати насіння. Також розпочинаємо активну роботу в Хорватії, Австрії, Словаччині, Чехії, хочемо розбудовувати бізнес у Німеччині — поки що він там невеликий.
Більші обсяги реалізації має наша дочірня компанія «Адванта Сідз Франція», яка реалізує посівний матеріал у Франції, Іспанії та Італії.
У Європі наш пріоритет — соняшник, це одна з наших основних культур. У світі ми є лідерами із селекції та виробництва насіння сорго, особливо в Азії, Австралії, Південній Америці. Наші обсяги продажів сорго збільшуються щороку, адже ця культури у всьому світі має все більший попит у сільгоспвиробництві завдяки своїй стійкості до посухи та високих температур, які характерні для нових кліматичних умов.
Окрім того, плануємо продавати насіння кукурудзи у Європі, Південній Америці. Сподіваюся, незабаром у нас будуть перші гібриди кукурудзи для України.
Також нам цікава озима пшениця. В Азії та Індії ми виробляємо й реалізуємо насіння овочів. Нині плануємо реалізувати насіння овочів у Європі.
— Аграріїв, зокрема й українських, напередодні нового сезону хвилюють перспективи ринку зерна у світі. На які культури, на ваш погляд, варто робити ставку у виробництві?
— Думаю, соняшник знову буде дуже цікавим для українських фермерів, бо вам треба експортувати зерно, а собівартість соняшнику порівняно невелика — він потребує менше добрив, ЗЗР, як порівняти з кукурудзою.
Щодо кукурудзи, мабуть, буде складніше, адже, щоб отримати високий урожай цієї культури, потрібно багато добрив. Тому цього року в Україні будуть менше сіяти кукурудзу, ніж торік.
Окрім того, думаю, українським фермерам цікавою буде соя.
Глобально соняшник і соя також будуть цікавими культурами. Кукурудзи, думаю, менше вироблятимуть у Європі, більше — в Бразилії та США. А загалом бачу, що великого зростання ринку кукурудзи цього року не буде.
Тому ставку треба робити на соняшник, сою, пшеницю й озимий ріпак. До речі, торік ми вже почали продавати в Україні насіння озимого ріпаку. Це для нас нова культура.
— Чи будуть цього року новинки у вашому портфоліо? На які гібриди соняшнику робите ставку в Україні? Зокрема, чи варто цього року українським фермерам більше звернути увагу на в/о соняшник, щоб отримати більшу премію?
— Ми постійно працюємо над збільшенням лінійки сорго та соняшнику. Щороку виводимо на ринок у середньому по три гібриди сорго та соняшнику. В Україні цього року будуть два нових гібриди сорго та три — соняшнику, нині вони проходять процедуру держреєстрації.
Звісно, ми маємо в портфоліо високоолеїновий соняшник. Але, на жаль, минулого року премія на нього була не така велика, тож усі великі компанії, які експортують соняшник, робили ставку на звичайний лінолевий. У майбутньому, коли ситуація нормалізується, ринок в/о соняшнику збільшиться, відтак і премія приноситиме вагомі прибутки. Наприклад, ринок соняшнику Франції — на 80% високоолеїновий.
Щодо сорго, то я бачу поступове зростання в Україні цього бізнесу. До речі, крупа з вирощеного в Україні сорго, посідає одне з перших місць у світі за своєю якістю та поживною цінністю. Визнанням українського сорго є той факт, що учасникам Міжнародного соргового конгресу, який відбувся у Франції 5–9 червня минулого року, подарували соргову крупу, виготовлену в Україні з гібрида Бянка селекції ADVANTA SEEDS. Думаю, через 3–5 років, коли нормалізується ситуація, закінчиться війна, ринок сорго в Україні буде великим. Принаймні на Сході країни, де фермери зазвичай сіють пшеницю/соняшник, посухостійке сорго доповнить сівозміну.
— Де зосереджено виробництво насіння ADVANTA SEEDS?
— Близько 70% нашого виробництва насіння для України зосереджено в Україні. Власного заводу ми не маємо, насіння доробляємо на заводах наших партнерів, хоч на ринку насіння вони — наші конкуренти. Друга частина європейського виробництва розміщена в Угорщині. Також ми виробляємо насіння в Туреччині. Торік 80% насіння соняшнику було виготовлено в Україні, решту — в Угорщині.
— Нерідко доводиться чути, що українські фермери віддають перевагу іноземному насінню, вважають його якіснішим. Як би ви прокоментували таку позицію?
— Це — міф. Ні наші партнери-дистриб’ютори, ні В’ячеслав Уханов, начальник виробництво насіння в Україні, не бачимо різниці у якості. Особливо цьогорічне насіння соняшнику, вироблене в Україні, — просто супер! Минулого року було достатньо опадів, тож насіння сформувало велику масу тисячі зерен. Такий посівний матеріал я мало бачив.
Наше насіння надійно захищене — протруюємо його за власною рецептурою фунгіцидом та інсектицидом компаній ЮПЛ, «Кортева», «Байєр», «Сингента». Утім, можемо змінити рецептуру відповідно до побажань клієнта, наприклад, протруїти тільки фунгіцидом або ж взагалі не обробляти пестицидами — для виробництва органічного соняшнику.
— Український ринок дуже насичений — тут працюють фактично всі відомі насіннєві компанії світу. Як ви плануєте роботу в умовах жорсткої конкуренції? Які завдання ставите перед собою і на які стратегії покладаєтеся?
— Конкуренція в Україні справді дуже велика, бо ринок соняшнику для кожної компанії дуже цікавий. Але ми не боїмося конкуренції. Наші плани в Україні — збільшити продажі соняшнику 2024 року вдвічі, тобто збільшивши до понад 4 млн доларів.
Окрім того, ми хочемо збільшити нашу команду, особливо відділ продажів — будемо набирати нових працівників. Для них буде багато роботи, бо в Україні бачимо добрі перспективи. Ми переконані, що Україна поверне тимчасово окуповані території, і там знову ростиме український соняшник. Думаю, нам вдасться реалізувати наші плани, бо наша генетика дуже конкурентна, а насіння — якісне. Ми бачимо, що наші гібриди соняшнику здатні давати врожай на рівні найкращих гібридів великих насіннєвих компаній.
Ще одна наша перевага — ціна насіння, яка вигідно відрізняється від цін наших конкурентів. Вона прийнятна і для дистриб’юторів, і для фермерів.
Наш основний клієнт — середні господарства, з якими ми активно співпрацюємо. Пропагуючи наші гібриди, проводимо семінари, закладаємо досліди, демополя, відтак усі охочі можуть бачити переваги нашої селекції. Окрім того, кредитуємо фермерів через наших дистриб’юторів, що також робить нашу співпрацю взаємовигідною. Тож разом із мережею дистриб’юторів ми робимо все, щоб українські сільгоспвиробники щороку отримували високі врожаї і прибутки, використовуючи якісне насіння ADVANTA SEEDS.
Людмила Морозова