Річкова галузь має значний потенціал до збільшення перевезень зернових вантажів, - УЗА
Розвиток річкових перевезень в Україні гальмують стан інфраструктури на річках та законодавство, в тому числі нещодавно ухвалений Закон про внутрішній водний транспорт (ВВТ).
Про це заявив президент Української зернової асоціації Микола Горбачьов на Річковому форумі 2021, передає прес-служба УЗА.
За його словами, річкова галузь має значний потенціал до збільшення перевезень зернових вантажів. Україна виробляє значно більше зерна, аніж може спожити сама, що пояснюється частково і демографічною ситуацією. При цьому, зернова галузь розвивається. Якщо на початку 2000-х ми виробляли близько 40 млн. т, то минулого 2019/2020 МР був рекордний врожай 98 млн. т. За прогнозами УЗА, до 2026 року валовий врожай зернових та олійних в Україні зросте до 118 млн т.
Близько 90% експорту зерна України йде через морські порти, до яких зерно доправляється залізницею (65%), автотранспортом (25%) та річкою (всього 10%). При цьому, транспортування річкою є найбільш екологічно сприятливим, якщо одна баржа може перевезти 4 тис. т зерна, то для такого ж обсягу перевезень автотранспортом треба 200 автомобілів-зерновозів, які їдуть дорогами, негативно впливають викидами на екологію та дорожню інфраструктуру.
Україна в 2020 році виростила 39 млн. т зерна в областях, які розташовані поблизу Дніпра, при цьому перевезення річкою склали всього 3,5 млн. т. Така ситуація склалася через те, що в нас недостатньо модернізована інфраструктура на Дніпрі, каскад шлюзів потребує не тільки ремонтів, а й модернізації. При цьому кошти на проведення планових ремонтів завжди виділяються із запізненням. Це не тільки створює перешкоди для розвитку річкових перевезень, вважає Микола Горбачьов, а навіть несе загрозу національній безпеці, оскільки шлюзи дніпровського каскаду є об’єктами критичної інфраструктури для держави.
Нагадаємо, вантажні перевезення зернових Дніпром збільшилися майже на 40%.