Україна може втратити внутрішній ринок вина і коньяку, – вчені
Внутрішньому ринку винопродукції загрожує експансія іноземних виробників, вважає заступник директора Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», Ольга Ходаківська.
Про це повідомляється на сайті установи.
За її словами, частка продажу через роздрібну мережу виробленого в Україні вина скоротилась торік до 52 %, проти 62 % у 2017 році та 85 % у 2005 році; коньячних виробів – до 65 % проти 80 % у 2017 р.; ігристих і шампанський вин – до 60 % порівняно з 75 % у 2017 році.
Причинами цього слугувало зменшення обсягів збору й переробки винограду на виноматеріали, обмежена купівельна спроможність, експансія товарів іноземного виробництва на ринку України. Зокрема, у 2019 році на виноматеріали було перероблено лише 124 тис. т, що удвічі менше показників попередніх років – 271 тис. тонн у 2017 році і 274 тис. тонн у 2018 році.
У результаті суттєво скоротився обсяг вироблених виноматеріалів, який за оцінками 2019 року становив лише 9,9 тис. декалітрів. При тому, що у 2018 році обсяг виробництва виноматеріалів був удвічі більшим – 19,7 тис. декалітрів, поінформувала Ольга Ходаківська.
Як наслідок, внутрішній ринок заповнюється імпортною виноробною продукцією. Так, за результатами проведеного науковцями Інституту аграрної економіки дослідження, обсяг імпорту виноградного вина у 2019 році зріс до 55,7 тис. тонн, тоді як експорт цього виду вітчизняної агропродукції впав торік майже у 6 разів (!) – до 8,8 тис. тонн проти 51,4 тис. тонн у 2018 році. У результаті Україна має від’ємне зовнішньоторговельне сальдо – $135 млн.
Закуповуючи значну кількість вин, коньячних спиртів і інших виноматеріалів за кордоном, ми сприяємо розвитку зарубіжного виноградарства і виноробства, руйнуючи при цьому свою економіку, зауважила Ольга Ходаківська.
На її думку, доцільно переглянути вектор державної політики щодо розвитку виноградарства та виноробства в Україні. Стимулювати закладання молодих виноградників, надаючи пільги в оподаткуванні та компенсації вартості саджанців, підтримувати вітчизняну селекцію, компенсувати витрати на створення систем краплинного зрошення, усебічно підтримувати брендів «Вина України», «Коньяки України» тощо.
Читайте також: Скасування мит на імпортне вино знищить вітчизняне виноробство, – виробник