Точка зору

Які фрукти і ягоди продаються краще в світі, та що це значить для нас

Євген Кузін
аналітик плодоовочевого ринку проєкту EastFruit

Розглядаючи можливість входження в той чи інший сегмент ринку, компанія аналізує велику кількість факторів, у тому числі й зростання чи спадання світового попиту на цей продукт. Звісно, що цей фактор є вторинним, адже регіональні та локальні тенденції можуть кардинально відрізнятися від світових. Наприклад, обсяги світової торгівлі яблуком загалом не збільшуються, хоча попит на цей фрукт у тих країнах, де він є екзотикою (Суб-Сахарна Африка чи Південно-Східна Азія), активно зростає.

Давайте розглянемо графік, сформований за даними світової торгівлі за останнє десятиріччя, для того, щоб зрозуміти перспективні напрямки для фруктового бізнесу з цієї точки зору.

Чим правіше на ньому знаходиться вид продукції, тим більший її обсяг був експортований минулого року. І чим вище знаходиться категорія продукції, тим активніше зростала світова торгівля цим продуктом за останні роки.

Які тут є висновки? Банани та виноград залишаються двома найбільшими категоріями фруктів у світі. Тим не менш торгівля цими продуктами майже не зростала за останні роки. У той же час, збільшувалася вона по дуже обмеженій кількості товарів. Це, наприклад, авокадо та дуріан, причому останній уже в цьому році має перевершити за обсягами торгівлі яблука. Плюс активно зростали лохина, свіжа малина, свіжа черешня,кавуни, ківі, заморожена екзотика, манго і свіжа суниця садова.

Решта продуктів у світі з плодово-ягідного сегменту або не експортуються у великих кількостях або торгівля ними не зростає. Тобто, зі світової точки зору ринок фруктів є дуже складним, і ніш, які швидко зростають, існує на ньому не так вже й багато. Більш того, якщо взяти ті продукти, які зростають, то і тут є певні особливості. Наприклад, торгівля дуріаном – це по більшій мірі експорт з Південно-Східної Азії до Китаю. У просування лохини на світовому ринку дуже велику роль зіграла профільна чилійська асоціація. Черешня також зростала завдяки Чилі та її промоушені в Китаї. У той же час, зростання обсягів торгівлі свіжою малиною відбулося практично теж завдяки лише промоційним програмам великих гравців ягідного ринку – таких, як ягідний гігант Driscoll’s.

Зрозуміло, що подібний сценарій для інших продуктів та країн-експортерів є малоймовірним, адже він передбачає довготривалу промоційну програму та не менш довготривале її фінансування.

Тобто ринок фруктів наразі є нелегким для конкуренції сегментом, і українським виробникам треба завжди мати це на увазі при виборі того чи іншого напрямку, особливо з прицілом на експорт. Більшість продуктів, по яким обсяги світової торгівлі будуть зростати, не вирощуються в Україні взагалі, або їх кількість чи якість не дозволяє серйозно їх розглядати.