Агромаркет
Головне:
Під час карантину важливо зберегти логістичні потоки для забезпечення аграріїв насінням, - думка За два місяці Україна закупила за кордоном 6 тис. тонн сиру У Канаді послугами агроавіації користується кожен четвертий-п’ятий фермер У групі компаній «Олстас» знайшли спосіб уникнути промивання ґрунтових гербіцидів Зорянський елеватор на Рівненщині завершує відвантаження зерна Компанія FMC розпочала реєстрацію препаратів для захисту томатів від південноамериканської томатної молі Вітчизняні борошномели закликають владу тимчасово обмежити експорт зерна, аби запобігти здорожчанню хліба АМКУ призупинив впровадження «Укрзалізницею» нового договору про надання послуг На термінал Neptune зайшов під завантаження найбільший балкер Про нові органічні малинники площею 40–50 га на кілька років можна забути, – експерт
Точка зору

Як «омолодити» агросектор

Ірина Кравець
керуючий партнер CleverAgri, член експертного комітету з розвитку сфери штучного інтелекту Міністерства цифрової трансформації України
Поділитись:

Потенціал можливостей працевлаштування у сільському господарстві величезний. Та оскільки молодь не вважає цю галузь привабливою і сталою, в полях господарюють здебільшого фермери передпенсійного і пенсійного віку. Щоб «омолодити» агросектор, всім нам слід замислитися над цілою низкою фундаментальних питань:

1. Навіщо нам це? З якими проблемами доведеться зіткнутися?

2. Як розвиток агросектору впливає на рішення молоді та її подальше працевлаштування? Що потрібно змінити, аби молоді сім’ї залишалися в селах та невеликих містах? Як озброїти молодь необхідними навичками й упевненістю для повноцінної участі в процесах прийняття рішень в агро?

3. На які трансформації agrifood в інших країнах позитивно відреагувала молодь?

4. Які стратегії найдієвіші? Що спонукало молодь набути адекватних навичок і знань, а згодом, після отримання відповідної освіти, досягнути лідерських позицій в агро? Якого навчання потребують агроекологічні підходи?

5. Які політики сприяють подоланню перешкод для ініціювання та/чи розширення масштабів діяльності молоді на всіх ланках agrifood-ланцюжка та в агроекології?

6. Які види діяльності мають найвищий потенціал для створення привабливого для молодої людини робочого місця? Чи влаштовує молодь зарплата в агро? Чи є приклади успішного розв’язання цієї проблеми?

7. Які дані необхідні для того, щоби розробити дієву політику для підвищення залученості й працевлаштування молоді, а також для кращої поінформованості про потреби й можливості знедоленої молоді?

Нехай там як, нові покоління є агентами змін, тож їх участь і лідерство в агро, як і в будь-якому іншому секторі національної економіки, надзвичайно важлива. Це, відповідно, вимагає, підвищення рівня життя та якості послуг у сільській місцевості. Крім того, оскільки молодь нині не розглядає сільське господарство як професію й не має наміру будувати таку кар’єру чи бізнес, виникає потреба трансформувати агросектор (аби він став інтелектуальним та економічно привабливим).

Як свідчить практика, молодь набагато швидше, ніж старше покоління, сприймає нові ідеї й технології. Тож і фермер майбутнього — це молода, адаптивна, енергійна й досвідчена у FinTech людина, орієнтована на глобальну зміну клімату та розумне сільське господарство. Власне, й дефініції сучасного менеджменту в агросфері кардинально відрізняються від тих, якими оперують директори минулого століття. Скажімо, глобалізація — це більше, ніж потік грошей і товарів. Ідеться про масштабування не тільки економіки, а й культури, технологій та управління. Людей пов’язують події, що мають планетарний масштаб. Натомість інтегроване сільське господарство — це орієнтований підхід, що поєднує потреби людини й суспільства, а також враховує спосіб життя, доповнюючи відповідні традиційні та інноваційні практики.

То як посприяти активній участі молоді в сільському господарстві й продовольчих системах? Передусім маємо розробити програми/пропозиції щодо профільного навчання за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), які сприймає молодь. До процесу слід залучити всіх зацікавлених: батьків, роботодавців, адміністрації ОТГ тощо. Меседж, який потребує транслювання лідерами думки: додана цінність продукту чи послуги створює його додану вартість. Крім того, на часі розвиток інновацій для сільського господарства й продовольчої безпеки, що базуються на ІКТ (наприклад, з допомогою мобільних технологій, дронів, Інтернету речей тощо).

Маємо надати молоді доступ до фінансування профільної діяльності, сприяти доступу до агроресурсів і відповідних послуг, а також допомогти з пошуком ринків, де є попит на українські інноваційні проєкти. Звісно ж, обмін інформацією й комунікація тепер відбуватиметься через усі можливі соціальні мережі й мережі підтримки. Наразі майбутнє вже настало. Сільське господарство має стати модним і технічно складним для молоді. Поєднання технічної модернізації й державної політики щодо використання високих технологій в агро сприятиме залученню в галузь молодого покоління.

Поділитись: