Точка зору

Симбіоз садівництва й овочівництва

Дмитро Громов
головний редактор журналу «Садівництво по-українськи»

Через місяць журнал «Садівництво по-українськи» та сайт AgroTimes проведуть у Львові міжнародний практичний форум. Цього разу він буде дещо незвичайним — ми вперше хочемо надати слово овочівникам. Цій галузі буде присвячено перший день, а другий — традиційно зернятковим, кісточковим і фундуку.

Ми вирішили звернутись до промислового овочівництва, по-перше, тому, що воно сьогодні, в умовах війни, як ніколи є стратегічною галуззю. Його завдання — забезпечити достатню кількість овочів за прийнятною ціною. За нормальної собівартості галузь, що правильно працює, не дасть розвиватись інфляції. Підвищення цін на овочі відразу потрапляє у перші рядки новинних стрічок та в теленовини, тому овочі мають коштувати стільки, щоб українець міг їх купити, а овочівник — на них заробити. Тож тогорічний злет цін на цибулю та моркву свідчив про різкий перекіс ринку, спричинений, зокрема, війною. Наступного сезону всі кинулися саджати цибулю, і ціна, навпаки, впала, але не надовго, бо технологій зберігання «ситуативні» овочівники не мають.

Не реагувати на тренди теж не можна — якщо ніша звільняється, її заповнюють. Саме тому сьогодні багато садівників розпочинають овочівництво — про це ми все більше пишемо поточного року. Ось і причина, чому ми поєднуємо на нашому форумі овочеву та садівничу теми. Ці дві галузі — різні, але й дуже близькі за духом, за підходом. Обидві складні технологічно й мають схожу інфраструктуру — крапельний полив, системи зберігання. Садівникам сьогодні дуже цікаві овочеві технології та, навпаки, овочівники можуть узяти ідеї у виробників фруктів. Фруктосховища сьогодні перелаштовують на овочесховища, а в теплицях поруч з ягодами вирощують овочі та баштанні.

Садівник сьогодні — багато в чому технологічна людина, тому що вирощує продукт, над яким треба дуже скрупульозно працювати. Тому садівники легше заходять в овочі. Однак над вирощуванням овочів, як і над збутом, теж треба багато працювати. Збут садівника і збут овочівника також схожі: і там, і там не обійтись без сховищ, і там, і там є торгові мережі, з якими не завжди складаються добрі відносини. Тож садівники можуть технологічно підтягнути овочівників або навпаки. Якщо ти маєш сад і думаєш викорчувати його, щоб засіяти зерном, ти не маєш рації, бо ти — агроном вищого класу, ніж зерновик, і це буде зниженням кваліфікації. Краще заклади пару гектарів цибулі, а система зрошення у тебе вже готова.

Іноді тобі здається, що сьогодні складні технології не на часі, що зручніше знизити ставки, зайнятись чимось простішим та отримати швидкі гроші. Але війна — не назавжди, і Україна в будь-якому разі буде інтегруватись у європейські та світові процеси. Наш курс уже визначено: ми будемо частиною Європи — через місяць або через три роки — неважливо, але будемо там. І вам доведеться ще тісніше конкурувати з поляками, сербами, італійцями. У вас є час і можливості підготуватись для цього, і наш форум — важливий крок до цього.

Ця підготовка не буде легкою — триває війна. Проте війна — це ще й переродження, зміна ринків і технологій. Для багатьох це — шанс заявити про себе в галузі, вийти з новою якістю продукту. Україну весь світ узнав через здатність чинити опір ворогу, а можна продемонструвати й інші можливості. Щоб показати якість мирного продукту, у нас є і природні дані, і вже чималий фах. Тож нині час думати, як ми будемо вести господарство вже у складі ЄС: наприклад, коли не зможемо застосовувати й половини звичних нам хімічних препаратів, бо їх там заборонено.

Сьогодні небагато аграріїв мислять на таку перспективу. Більшість — прихильники швидких грошей, які можна заробити максимум за рік-два. Кажуть, що для воєнних часів так мислити — нормально. Проте все одне доведеться будувати тривалі бізнесові проєкти, які є основою майбутньої стабільності.

Ідея нашого форуму — сприяти тому, щоб ви мали доступ до технологій і могли відточувати майстерність у садах та на полях. Показати, що до складного виробництва, яким є плодоовочівництво, треба підходити серйозно, системно, щоб навколо цього сформувався ваш бізнес. А ми зі свого боку дамо вам контент, який допоможе розуміти ринок, секрети досягнення якості товару, показати, що роблять колеги, які новинки є в агрохімії та агротехнологіях. За цим усім треба стежити.