Світовий ринок ягід цікавий, але конкурентний
Статистика свідчить про те, що споживання ягід зростає у світі швидше порівняно зі споживанням інших фруктів. Цей тренд зберігається вже кілька років. Зростає частка малини й ожини. Наприклад, у країнах ЄС активніше споживають малину, натомість у США ожина нарощує свою частку за рахунок малини.
Ягідний ринок є глобальним, тобто на ціну лохини в Україні впливає ціна в Чилі, США та в країнах ЄС. Сам ринок доволі динамічний, рік від року спостерігаються істотні коливання ціни.
Варто зазначити, що достовірної статистики щодо вирощування й споживання ягід у світі немає. Прийнято орієнтуватися на дані ФАО, яка збирає держстатистику різних країн, однак деякі країни взагалі не надають статистику щодо ягід, а деякі (як Україна) надають не в повному обсязі.
Наприклад, на ФАОСТАТ є дані щодо ягідництва в Росії, причому обсяги доволі значні: виробництво суниць садових –– 150 тис. т, малини –– 175 тис. т, але дані за 1999–2015 роки неофіційні, а за 2016–2017 роки –– узагалі припущення.
Королевою ягід лишається суниця садова з обсягом 9 млн т. Обсяги вирощування за останні роки істотно наростив Китай і Мексика. Це передусім культура свіжого ринку. Найбільший експортер суниць садових –– Іспанія з обсягом 280 тис. т. На мапі експортерів свіжих суниць України немає, наш обсяг –– 1 тис. т. Головні причини такої ситуації: проблеми з дотриманням технологій і низька якість продукції, незадовільна логістика. Щоб отримувати ягоди класу преміум для свіжого ринку, виробники переходять у закритий ґрунт, зменшуючи залежність від погоди та робочої сили.
Лідерами з експорту заморожених суниць садових у 2017–2018 роках стали Польща й Мексика, хоча ще 3–4 роки тому лідером був Китай. Однак у Піднебесній площі незначно скоротилися, водночас зросло внутрішнє споживання і фокус на якості. За 10 років серйозним гравцем стало Марокко, яке експортує заморожені та свіжі суниці садові в рівних кількостях.
За деякими даними, найбільшим виробником малини у світі є РФ із обсягом 175 тис. т, водночас ці ягоди на експорт не потрапляють. Навіть навпаки, Росія є одним із найбільших імпортерів малини. По малині на свіжий експортний ринок найбільше працюють Мексика (яка постачає ягоди в США) та Іспанія, на заморожений –– Польща та Сербія. З 2017 року серби виробляють більше малини, ніж поляки, що передусім пов’язано із держпрограмами розвитку малинників. Частка свіжого ринку малини відносно переробки зростає щороку, здебільшого за рахунок країн ЄС.
По лохині найцікавішим світовим імпортером є Китай. Він має високі вимоги до цих ягід (діаметр 15+, ідеальний товарний вигляд), але й платить за них відповідно. Ринку замороженої лохини фактично немає: заморожена малина, лохина й смородина мають один експортний код. Один із лідерів світового експорту лохини –– Чилі –– нарощує виробництво органічної лохини, яке вже становить 18%, а в деяких чилійських регіонах –– 40%. Цьому сприяє унікальне географічне розташування, адже з одного боку країну оточує океан, а з іншого –– гори, тож проблем зі шкідниками й хворобами в них майже немає.
Смородина лишається недооціненою. У червні 2020 року у Львові буде проходити міжнародна конференція по смородині, можливо, там вдасться зібрати реальну статистику по цій ягоді.
У підсумку, ринок ягід росте, він цікавий, але конкурентний, особливо в Євросоюзі. Ринок США теж цікавий, але на ньому доведеться конкурувати з великими виробниками з високою культурою виробництва — Чилі та Мексикою. Зі свіжих ягід Україна поки що серйозно експортує тільки лохину. Ожина й малина можуть бути цікавими для експорту, але тільки із закритого ґрунту. Також варто відзначити зростання продажу через інтернет і зростання частки брендованої продукції.