Точка зору

Сертифікація – це інвестиція на роки

Іван Калінін
директор ТОВ «Атлас-Експорт»

Основним нашим продуктом є заморожені культивовані ягоди: малина, суниці садові. Також займаємося дикоросами, щоб пропонувати клієнтам всю лінійку ягідної продукції. Ми від початку розраховували, що на перших етапах у нас будуть не дуже великі об’єми, але вироблена продукція має відповідати найвищим європейським стандартам. Відповідно, одразу постало питання сертифікації. Є два основні стандарти, на які орієнтуються компанії оптової та роздрібної торгівлі в усьому світі: BRC (British Retail Consortium) та IFS (International Featured Standards). Ми є першими в галузі, хто сертифікував свою діяльність за стандартами BRC.

Наша компанія обрала сертифікацію за стандартом BRC, бо він цінується провідними міжнародними покупцями і є інструментом для того, щоб компанію серйозно сприймали на світовому ринку. Слід спочатку визначитися, чи варто сертифікувати підприємство узагалі: насамперед це залежить від масштабу бізнесу. Сертифікація –– справа недешева, і не кожен виробник одразу може правильно прорахувати затрати на неї. Адже основна вартість пов’язана не стільки з сертифікацією як такою, скільки з додатковими витратами. Наприклад, є витрати на оплату послуг консультанта, бо самостійно підготуватися до отримання сертифіката за стандартом BRC практично неможливо. Ми все ретельно продумували наперед і почали готуватися до майбутньої сертифікації заздалегідь, ще на етапі будівництва підприємства, залучали консультанта. Тим не менше, в нашому випадку додаткові кошти, які ми змушені були інвестувати, щоб пройти сертифікацію, становили близько 50 тис. євро. Я думаю, що для інших переробних підприємств вартість не буде істотно нижчою. Якщо підприємство менше, витрати, імовірно, становитимуть близько 30 тис. євро, якщо велике –– до 100 тис. євро.

Інвестувати доведеться в багато речей. Щодо нас, наприклад, однією з вимог було забезпечення твердого покриття в зонах під’їзду, приймання продукції, в зоні завантаження. Довелося покласти бруківку, а це коштує грошей. Завжди є десятки чи й сотні дрібниць, які треба підвести під вимоги сертифікації, і слід зважати на цей факт.

Не варто також очікувати, що одразу ж після отримання сертифікату перед вами відчиняться європейські двері і замовлення потечуть рікою. На вас чекатиме ще низка аудитів від тих компаній, які захочуть подивитися, як стандарт впроваджено на вашому підприємстві. Згодом партнери візьмуть тестову партію продукції, і ще тільки згодом, якщо все нормально, можна розраховувати на розширення співпраці.

Словом, сертифікація –– це серйозна інвестиція на роки вперед. Ми, власне, вже бачимо, що ця інвестиція працює: потроху розширюються канали збуту, можемо трохи дорожче реалізувати свою продукцію. Але ми усвідомлюємо, що це не одноразова акція, а система, яку потрібно постійно підтримувати на високому рівні, підтверджуючи стандарт.