Точка зору

«Проєкт ITC «Готовність до торгівлі» дав потужний поштовх розвитку Асоціації «Ягідництво України»

Ірина Кухтіна
президент асоціації «Ягідництво України»

Асоціація «Ягідництво України» у співпраці з проєктом International Trade Centre (ITC) «Східне партнерство: Готовність до торгівлі – Ініціатива ЄС для бізнесу» третій рік поспіль допомагають ягідним підприємствам України створювати ланцюжки доданої вартості і виходити на європейські ринки.

У червні минулого року було погоджено Дорожню карту розвитку ягідництва України. Це покрокова стратегія розвитку українського ягідного сектору на найближчі п’ять років, яка створювалася експертами ITC за активної участі асоціації.

Цей документ, погоджений із міністерствами (Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Міністерство фінансів України, Міністерство інфраструктури України, Міністерство соціальної політики України), містить чіткий робочий план дій та розподіл відповідальності щодо їх виконання. За рік зі створення документу уряд змінився. Там, де ми можемо рухатися своїми силами, маємо набір необхідних умінь і ресурсів, щоб виконувати поставлену мету, розвиток відбувається швидше. Зокрема, ми підвищуємо кваліфікацію спеціалістів, що працюють на українських ягідних підприємствах, створили навчальну ферму, над законодавчими ініціативами працюємо. Тобто наразі рухаємося за планом, викладеним у карті й узгодженим на державному рівні. Також Проєкт планує восени провести круглий стіл з основними учасниками ринку та держави та зазначеними в Дорожній Карті виконавцями, щоб  проаналізувати динаміку розвитку за викладеними в ній напрямками, їх актуальність на сьогоднішній день й отримати оцінку впроваджуваної діяльності на державному рівні. За деякими напрямками до зміни уряду ми рухалися досить швидко, і зараз знову маємо відшукати відправну точку. 

В рамках Проєкту було створено та видано каталог українських експортерів ягідної продукції. Каталог видається виключно англійсько мовою та розповсюджується під час міжнародних подій серед потенційних покупців та інвесторів ягідної галузі України. Каталог добре структурований. Він поділений на розділи за типом продукції, що виробляється підприємством – свіжа ягода, ягода перероблена як інгредієнт для подальшого використання (напівфабрикат) та готові до споживання продукти. Крім даних про асортимент продуктів, які підприємства виробляють, у ньому також подані дані про підприємство, обсяги виробництва, наявну сертифікацію, тощо. Усі компанії з каталогу – діючі та потенційні експортери. Усі підприємства, вказані в каталозі, повинні бути обов’язково сертифіковані по НАССР або GLOBALG.A.P. в залежності від того, чим вони займаються – вирощуванням чи переробкою. Також вони обов’язково повинні мати англомовну версію сайту та англомовну контактну особу. Наявність сайту англійською ми перевіряємо та за потреби робимо вичитку, коректуру. Підприємства, що не дотримались цих мінімальних вимог, до переліку експортерів не включаються. Окрім інформації про підприємства, каталог містить базову загальну інформацію про ягідний ринок України.

Ми поширюємо наш каталог на міжнародних виставках (SIAL, Anuga, Fruit Logistica, BIOFACH), а також на різних заходах, у яких беруть участь зацікавлені у даній категорії продукції особи. Всі потенційні партнери, які цікавляться нашою категорією та проходять повз український стенд, отримують каталог. Закордоном його хвалять, кажуть, інформація подана дуже зручно. Електронну версію ми теж розповсюджуємо.

Отже, проєкт ITC «Східне партнерство: Готовність до торгівлі – Ініціатива ЄС для бізнесу» дав потужний поштовх розвитку Асоціації «Ягідництво України», оскільки наші спільні ініціативи здійснювалися саме в тих напрямках, які потребували підприємства, та на належному рівні. Це дуже зміцнило репутацію як нашої асоціації, так і проєкту.

Для багатьох компаній Проєкт надав унікальну можливість потрапити на міжнародні виставки, яка була для них нереальною в умовах самостійної участі. Для цих компаній така участь «відкрила очі» на міжнародні ринки, рівень конкуренції, вимог клієнтів та презентації компаній-виробників з інших країн себе та свого продукту. До того деякі ягідні компанії жили всередині своїх фантазій та уяви про зовнішній ринок. Тепер вони чітко розуміють, що потрібно, щоб вийти на експорт та провалитися. 

Рівень пропозиції, яку наші підприємства зараз дають ринку, значно збільшився та якісно покращився в порівнянні з тим, що було два роки тому, і це в тому числі заслуга проєкту, який багато приділив уваги аналізу ринків, потребам покупця й затребуваності товару, питанню конкурентної переваги. Поки Європа сприймає нас як країну, яка пропонує дешеву ягоду, але ми взяли правильний напрямок на якісні й кількісні зміни товару, пропонованого українськими компаніями та просуваємо українські ягідні продукти як якісний товар за справедливою ціною.