Овочівництво у 2020-их: розвиток супермаркетів, механізація, смак та здоров’я продукції
2020-ий карантинний рік ще більш різко проявив багаторічні тенденції в овочівництві. Як ніколи, стала актуальною релізація овочевої продукції через мережі роздрібних торговельних мереж, також відзначаємо і подальший розвиток переробної галузі. Навіть попри більш складний фінансовий стан в родинах українців, все частіше покупці звертають увагу не лише на ціну, а й на продукцію, що має не тільки гарний вигляд, а ще й смак, шукають незвичні форми, більше піклуються про повноцінне здорове харчування протягом всього року. З іншого боку, певною мірою, загострився дефіцит робочих рук, через що фермери прагнуть вирощувати більш технологічні культури, виробництво яких можливо максимально механізувати.
Щодо реалізації насіння, можна стверджувати про чітку динаміку збільшення продажів через інтернет.
Реалізація продукції є тим фактором, що може стримувати розвиток галузі. Ситуація з коронавірусом та частими локдаунами призвела до зміщення каналів реалізації виробниками своєї продукції. Практика цього року, як в принципі, і попередніх, показала, що одними з найбільш стабільних каналів реалізації є мережі супермаркетів. В подальшому, на нашу думку, вони будуть лише збільшуватися.
Великі та середні фермери будуть намагатися продовжувати та розширювати співпрацю з торговельними мережами. Вони розвиватимуться за рахунок збільшення асортименту, обсягів, якості, конвеєрності вирощування, щоб мати змогу постачати продукцію якомога довший період протягом року.
Друга тенденція у збуті продукції – розвиток переробки. Цей напрямок буде також розширюватися. Це не тільки нарізування салатів, квашення, але й також сушіння, заморожування та виробництво концентратів, у першу чергу, з моркви та буряка. Вони використовуються у виробництві соків. Також росте попит на ці овочі з боку компаній, що займаються сушінням для виробництва харчових концентратів та кормів для тварин. Збільшується потреба в сировині підприємств, що займаються консервацією та засолюванням огірків. Почастішали звернення іноземних переробників щодо можливості контрактування сировини в Україні.
Під час пандемії друге дихання отримав так званий хобі ринок: вирощування овочів у присадибних господарствах. Для того, щоб забезпечити свою родину овочевою продукцією, багато людей, навіть які вже певний час нічого не садили на городі, повертаються до цього. Але повертаються на новому рівні, більш підготовленими, уважно вивчають та більше надають значення при виборі асортименту та технологій.
За останній роки дуже виріс ринок онлайн продажів насіння. Інтернет-магазинів стало значно більше та й працюють вони досить ефективно. Коли традиційний канал продажу – магазин – не завжди може працювати, а особливо розміщений на ринку, онлайн продажі завжди доступні для овочівників. Якщо раніше інтернет-продажі обслуговували хобі та присадибний сегмент, то зараз і невеликі фермери починають купувати через інтернет-магазини.
Через перевиробництво овочів «борщового набору» минулого року, а відповідно і досить невисокі ціни на продукцію, на 2021 рік ми очікуємо певне скорочення площ під цими культурами. В першу чергу це стосується капусти, моркви, столових буряків, цибулі.
Це перевиробництво сталося через збільшення площ під цими овочами та сприятливу погоду восени. М’яка, тепла погода дала можливість отримати задовільний урожай навіть тим, хто посіяв пізно і не надто сподівався заробити на цих посівах. Щоправда, якість продукції через об’єктивні, а деколи і суб’єктивні причини, не завжди задоівльняла вимоги споживачів. Низьким цінам сприяла можливість зібрати врожай та тепла погода до січня. Відсутність снігів та морозів дозволяла зберігати продукцію навіть без спеціально обладнаних сховищ, інколи в пристосованих приміщеннях, транспортувати її на будь-які відстані і реалізовувати під відкритим небом. Морози та сніги зменшили таку можливість, але кардинально ситуації з цінами не поправили.
Такі цінові коливання, як у сезоні 2020/2021 років, певною мірою звужують коло нових потенційних виробників, але спонукають працювати над якістю та собівартістю продукції. У бізнесі залишаються справжні професіонали, які забезпечують повний технологічний цикл від сівби та висаджування до зберігання та постачання в роздрібну торгівлю.
В середині овочевої групи культур також відбудуться зміни. Частину площ перерозподілять на користь картоплі, якщо в господарствах є картопляна техніка, а вона в багатьох таки є. Розвитку картоплярства сприяє висока ціна в останні роки, але, головне, технологічність культури, яка потребує мінімум ручної праці.
Нестача працівників змушує овочівників обирати культури, які потребують менше ручної праці. Так, наприклад, вирощування моркви та буряка потребує менше людей, ніж вирощування капусти, тому вирощування таких культур можливо максимально механізувати.
Ми очікуємо найбільше скорочення площ саме під капустою. Ця культура має найбільший цикл вирощування, тривалий вегетаційний період у пізніх сортів. Капуста дуже складна у захисті, фермери змушені проводити від 20 до 30 інсектицидних обробок за сезон. Шкідники, особливо трипси, завдають значної шкоди культурі в усіх регіонах, вже навіть і на Поліссі.
Огірок на відкритому ґрунті минулого року мав досить важкий початок сезону: травень і початок червня були дощовими та холодними. Але серпень був досить теплий, частково компенсувавши втрати від попередніх місяців. Загалом, була непогана ціна. Це мало би сприяти збільшенню площ під огірком, тим більше,що замовлення переробних підприємств збільшуються. Але, враховуючи, що це дуже трудомістка галузь, значного росту не очікуємо. Фермер, який вирощує 10-15 га, розуміє, що збільшення – це додаткові трудові ресурси. І він як ніхто інший розуміє, що знайти їх буде дуже важко. Але, хто зможе з цим впоратися, сподіваємося, матиме непогані результати в новому сезоні
Тепличні комбінати скорочуватися не планують, так сам не прогнозується і нарощування площ. Якщо хтось з них щось і будуватиме – то це просто заміна старих теплиць новими на тій же площі.
У плівкових теплицях ми бачимо стабільне виробництво огірка-корнішона, в томатах – збільшення частки рожевого томату. Також збільшується частка спеціальних томатів – чері, чорних, жовтих тощо, але значного росту не очікується.
Минулий рік, звичайно, суттєво вплинув і на виробництво салатів. Декілька найближчих сезонів великого росту в цьому сегменті ми не прогнозуємо, але розшириться асортимент салатів. Якщо раніше основними салатами були листові, такі як лолло росса, лолло біонда, що займали до 60%, айсберги – 20-25%, решта інші типи: дуболистний, Саланова – 15-20%, то в подальшому це співвідношення вирівняється. Люди прагнуть чогось більш незвичного.
Бачимо, що буде ріст виробництва зелені на гідропоніці, а також в закритих міських фермах.
Також ми прогнозуємо ріст споживання дрібнолисткових культур, у тому числі бебіліф салатів, що сіються прямим посівом, і з невеликих листків яких готуються салатні мікси. Збільшується попит на шпинат, мангольд, корн салат. Цей ринок тільки вступив на шлях чіткого росту.