Тваринництво
Головне:
Інтерв'ю

Невиправдана економія

Олег Христина
співзасновник компанії «ВетАгро»
Поділитись:

Більш ефективними на ринку будуть ті компанії, що вкладають кошти в інноваційні препарати і покращують технології вирощування птиці, ніж ті, що запроваджують тотальну економію

Олег Христина

Загальне погіршення ситуації на птахівничому ринку України не могло не позначитися також на роботі виробників і постачальників ветеринарних препаратів. І, якщо птахівничі господарства у цей період ризикують не вийти навіть на нульову рентабельність, то чимало дилерів, які реалізують продукцію для птахівників, взагалі можуть піти з ринку. Як у такі буремні часи залишатися затребуваним на ринку та чи варто птаховиробникам обмежувати закупівлю препаратів для птиці й скорочувати витрати на ветеринарне обслуговування поголів’я, розповів Олег Христина, співзасновник компанії «ВетАгро». 

— Пане Олеже, як оцінюєте сьогоднішню ситуацію на птахівничому ринку. Які настрої панують серед виробників? 

— Ситуація на птахівничому ринку сьогодні дуже складна і не стабільна. Виробники птахівничої продукції не в змозі забезпечити беззбитковість свого бізнесу. В Україні низька купівельна спроможність серед населення, тому наші клієнти опинилися в певних лещатах — з одного боку подорожчання собівартості виробництва продукції, а з іншого неможливість підняти ціни хоча б настільки, щоб працювати в нуль. На птахівничий бізнес суттєво впливає цьогорічний неврожай, й відповідно, здороження зернової сировини, а також ветеринарних препаратів і преміксної групи. До того ж сильно вдарила по економіці коронакриза, і ми бачимо, що сьогодні багато розважальних, а також закладів харчування закриваються. Відповідно, падає споживання харчових продуктів. 

— У таких скрутних обставинах часто виробники тваринницької продукції запроваджують строгу економію і передусім урізають обсяги закупівлі певних ветеринарних препаратів, або й зовсім відмовляються від деяких з них. Чи правильний це шлях, щоб утримати підприємство на плаву? 

— На мій погляд, економити на ветеринарних препаратах і якісному обслуговуванню своїх стад не правильно. Я вважаю, що треба, навпаки, вкладати кошти у технологічні продукти, які виведуть підприємство на більш ефективний рівень і покращать виробничі показники. Таким чином, задаючи птиці певні препарати, можна, наприклад, покращити конверсію корму, засвоюваність поживних речовин з нього і у результаті зекономити кошти на її відгодівлю, досягнувши кращих продуктивних показників. 

Ми реалізовуємо інноваційні продукти для птахівництва. Основна концепція цих продуктів — вирощування птиці без антибіотиків. Ті компанії, що обрали саме таку стратегію вирощування птиці, не зменшують закупівлю препаратів, оскільки вони таким чином отримують бажаний для них результат. Без застосування додаткових препаратів це було б неможливо. А от іншим компаніям, які не використовують стратегію вирощування птиці без антибіотиків, донести цінність використання таких препаратів дуже важко. 

Наша компанія впроваджує концепт вирощування птиці без використання антибіотиків або із суттєвим їх зменшенням. Клієнти, використовуючи наш концепт Кантерс з вирощування птиці, мають можливість створити продукт із доданою вартістю, оскільки м’ясо птиці, вирощеної без використання антибіотиків, коштуватиме на ринку дорожче. Для своїх клієнтів ми проводимо аналіз якості води. Надаємо індивідуальні програми оздоровлення ферми з оптимізацією витрат та покращенням результатів виробництва. Сьогодні ми бачимо, що деякі клієнти починають переглядати ціни, умови співпраці з постачальниками ветеринарних препаратів, часто обмежуються закупівлею тільки тих продуктів, які, на їх погляд, є найнеобхіднішими. Для нас така ситуація не нова, і періодично на птахівничому ринку ми подібну кризу переживаємо. Але багаторічний досвід роботи доводить, що це не продуктивні рішення, наслідком яких не буває покращення економічних показників підприємства.  

— На яких продуктах птахівничим господарствам краще не економити? Від яких препаратів ні в якому разі не слід відмовлятись? 

— Якщо аналізувати усі статті витрат підприємства на вирощування птиці, можна помітити, що витрати на ветеринарне обслуговування займають не найбільший відсоток. І це попри те, що вони з кожним роком дорожчають через девальвацію гривні, оскільки у більшості своїй закуповуються за валюту. Але чомусь саме на ветеринарних препаратах насамперед і намагаються економити. Я вважаю, що починати економію слід з оптимізації раціонів і покращення технології відгодівлі птиці. До того ж, використовуючи певні препарати, які додають до раціону птиці, можна покращити ефективність відгодівлі. 

Виробники ж часто починають економію зі скорочення вітамінних препаратів, задовольняючись преміксною групою. Хоча, з мого досвіду, використання певних вітамінних препаратів, навпаки, може сприяти покращенню економічних показників відгодівлі, бо покращує прирости і продуктивність птиці. Коли у нас у Вінницькій області зафіксували спалах пташиного грипу, що призвело до кризи на ринку через заборону експорту, більшість компаній скоротили обсяги виробництва. У цей час багато компаній почали купувати тільки антибіотики для птиці та підкислювачі, інших добавок взагалі не використовували. Поки що такої жорсткої економії я не спостерігаю, проте не виключаю таку можливість, якщо і далі ситуація на ринку погіршуватиметься. 

Але бажаного результату він не отримає, бо якщо виробник запровадить тотальну економію, він може недоотримати бажані показники продуктивності і на фінальному терміні відгодівлі бройлера, наприклад, отримати значно меншу вагу тушки. Тому тут дуже важливо рахувати і не розглядати закупівлю ветеринарних препаратів просто як статтю витрат, а перш за все як інвестицію у своє стадо. 

— Як змінилась дисципліна розрахунків за придбану продукцію у ваших клієнтів? Вам довелось змінювати спосіб співпраці з ними через кризу? Можливо, ви скоротили строк відтермінування платежів або скасували певні пільгові умови розрахунків? 

— Існують різні категорії наших клієнтів. Є компанії досить системні й дисципліновані щодо розрахунків. Вони працюють чітко, дотримуючись усіх домовленостей, вчасно розраховуються. При чому це не залежить від якихось зовнішніх обставин, бо такий стиль роботи у них спостерігається за будь-якої ситуації на ринку. 

Є ряд компаній, які періодично порушують домовленості і можуть іноді не розраховуватись вчасно. А є й такі, що постійно порушують. І це в них абсолютно не залежить ні від загальної ситуації на рику, ні від темпів розвитку самої компанії і її заробітків, ні від ціни на кінцеву продукцію, яку вони виробляють. Вони постійно затримують платежі, й шляхом такого мікрокредитування розвивають свій бізнес. І я вже не одноразово спостерігав таку парадоксальну ситуацію, коли є хороша ціна на м’ясо бройлера, і ми просимо нашого клієнта розрахуватись, бо у нього справи пішли вгору, а він натомість активно починає розширяти виробництво і знов жаліється на брак коштів. Коли ж на ринку несприятлива ситуація, вони просто говорять, що не мають грошей. І виходить замкнене коло. Найбільш дисципліновані у плані своєчасних розрахунків компанії з іноземними інвестиціями. Також є і українські компанії, які порядно ведуть бізнес, мають принципи і з ними приємно мати справу. Загалом же ми зазвичай намагаємось усім нашим клієнтам йти на поступки, враховувати ту ситуацію, що складається у них на підприємстві і загалом на ринку. 

— Як змінюється бізнес постачальників ветеринарної продукції через несприятливу ситуацію на ринку? 

— Звичайно, що краще за всіх почуватимуться на ринку ті компанії, що мають капітал і можуть з легкістю проходити всі ці економічні негаразди і курсові коливання. Тим компаніям, що мають мало обігових коштів і не мають прямих контрактів, а також стабільних партнерів, які їх підтримують, буде дуже складно вижити у ці непрості часи. 

І вже сьогодні ми бачимо, що багато компаній закриваються і йдуть з ринку. Проте, я вважаю, що це нормальний процес — хтось закривається, натомість нові компанії заходять на ринок. Тут ключовим моментом є те, що саме пропонує компанія, які продукти у її портфелі. Якщо вони реально розв’язують проблему свого клієнта, така компанія завжди буде затребувана. Сьогодні асортимент ветеринарної продукції величезний, компаній на ринку працює також дуже багато, тому, щоб клієнт звернувся саме до тебе, необхідно реалізовувати справді високоякісну і ефективну продукцію, яка буде розв’язувати його виробничі проблеми. Зв’язок тут прямо пропорційний — чим більше проблем ти вирішуватимеш, тим більшу цінність матимеш на ринку. Іншими словами, успіх на ринку дилерів матимуть ті компанії, що працюватимуть на результат свого клієнта. Просто так продати продукцію вже не вийде. Якщо твій продукт з легкістю можна замінити на будь-який інший, без в особливих втрат, клієнт це зробить. 

Вікторія Дичаковська

журнал «Наше Птахівництво», листопад 2020 року

Усі авторські права на інформацію, розміщену у журналі “Наше Птахівництво” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій згідно із Законом України «Про авторське право та суміжні права».
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа». 

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ