Закладаючи сад, фермер передусім повинен бачити свого кінцевого споживача
Зазирнути у майбутнє
Закладаючи сад, фермер передусім повинен бачити свого кінцевого споживача
З початком війни українське садівництво та розсадництво, як і інші аграрні сфери, потребують підтримки, щоб рухатися далі. Запровадження в Україні державної грантової програми на закладання саду/ягідника стає важливим елементом для економічної стабілізації в Україні.
Садівництво — великий соціальний проєкт, дуже трудомісткий. Грант дасть змогу створити сотні тисяч робочих місць, забезпечити економічну та соціальну стабільність сільського населення. Податки залишатимуться на місцях, що, своєю чергою, дасть змогу розвивати інфраструктуру села та забезпечувати там достойний рівень життя.
Не менш важливим завданням гранту від держави є підтримка бізнесу, який займається однією з найризикованіших та складних галузей агро. Плануючи сьогодні закладення нових насаджень під грант, фермер має розуміти: його бізнес буде прибутковим, якщо він експортно орієнтований. Зважаючи на те, що пропозиція фруктів на внутрішньому ринку значно перевищує попит, а ціна часто є значно нижчою собівартості, варто серйозно замислитися над пошуком нових ринків.
Закладаючи сад, український фермер повинен бачити свого кінцевого споживача. Він уже навчився вирощувати якісний конкурентний товар, проте не може його вигідно збути. Нестабільні ціни, собівартість, що зростає кожного року, гостро потребують якісного менеджменту та маркетингу не меш ніж професіональної агрономії. Треба не просто вибрати саджанці, а дивитися на декілька років вперед, підбираючи відповідний сортовий склад, врахувати нюанси логістики, зберігання, сортування та пакування.
АТАКА КЛОНІВ
Пошук нових ринків є найважливішим завданням для кожного українського садівника. Зараз необхідна переорієнтація всього експорту фруктів, адекватна маркетингова стратегія, що дозволить збільшити локальне споживання українських фруктів. Найбільші імпортери мають зрозуміти, що двоколірні сорти яблук типу Лігол, Чемпіон, Джонаголд не поступаються смаковими та якісними параметрами сортам з монозабарвленням, які зараз у тренді.
Проте, зважаючи на перспективу експорту українського яблука, радимо насаджувати винятково сорти з однорідним забарвленням та надійним маркетингом, зокрема:
• нові клони Гали, які відрізняються своєю чітко вираженою смужкою, наприклад новий клон Гала Шніга Шніко Ред;
• нові клони Голдена, які схильні до стійкості від так званої поверхневої сітки та мають схильність до незначного почервоніння шкірки, наприклад Голден Парсі да Роса;
• нові клони сортів групи Ред Велокс, зокрема Ред Ревокс, Роат Кинг;
• Гренні Сміт.
Саме ці сорти диктують зараз світові тренди споживання яблук. Щодо груші, слід також бачити свого кінцевого споживача. В Україні покупці віддають перевагу великоплідним сортам, наприклад Ноябрьська, а в Європі сортом номер один є Конференція, який є дрібноплідним. Якщо у вас плани на черешню, я б рекомендував висаджувати самозапильні сорти, бо саме із запиленням виникають найбільші проблеми у майбутньому.
УВАГА, САДЖАНЕЦЬ!
Зараз ми спостерігаємо великий попит на садивний матеріал, що зумовлено започаткуванням грантових програм, тому дуже важливо під час закладання нових плантацій серйозно поставитися до закупівлі саджанців. Здоровий, якісний, безвірусний саджанець є запорукою хорошого майбутнього врожаю.
Свого часу, закладаючи перші гектари нашого саду, ми імпортували велику кількість садивного матеріалу з Європи. Не завжди він був очікуваної якості. В певних партіях виявляли бактеріальні та вірусні захворювання, інколи дерева погано проходили акліматизацію. Приїжджали також саджанці, відсоток приживання яких був доволі низький через порушення режиму зберігання. Отримували саджанці з багатьма механічними пошкодженнями, навіть побиті градом.
Весь цей матеріал, звісно, забраковували наші спеціалісти. Саме тоді ми вирішили створити свій розсадник — спочатку винятково для власних потреб. Для вирощування наших саджанців ми вже 10 років закуповуємо підщепу у професійного голландського господарства Лучіано Шрами. З часом ФГ «Гадз» почало отримувати запити на садивний матеріал від фермерів Чернівецької області, Вінниччини, Закарпаття, східних та південних областей України. Ми першими в країні почали експортувати саджанці до Європи. Зараз «Гадз» щорічно вирощує до 1 млн саджанців різноманітних плодових: сливи, черешні, груші, але основною культурою є яблуня на підщепі М9.
Зважаючи на наш досвід, радимо звернути увагу на ряд простих та важливих правил під час закупівлі саджанців:
1. Не купуйте саджанці, які викопано раніше 10 жовтня.
2. Саджанець має бути сертифікований.
3. Вибирайте саджанці яблуні та груші дворічного віку, а черешні, сливи, абрикоси та вишні — краще однолітки.
4. Розмір саджанців повинен бути близьким до стандартів із повністю здеревілими гілками. Висота однорічних яблунь та груш має бути 120–130 см, а кісточкових (вишня, слива, абрикоса, черешня) 140–150 см. Якщо рослини нижчі, це свідчить про неправильний догляд за саджанцем (недолік поливу, підживлення, наявність бур’янів, виснаженість хворобами, шкідниками тощо). Якщо саджанці занадто високі, це говорить про запізніле застосування поливу чи внесення азотних добрив (підживлення). Концентрація клітинного соку тканин таких рослин дуже низька, вони занадто заводнені й сильно підмерзнуть навіть за незначних морозів.
5. Під час вибирання саджанця треба звертати увагу на товщину штамба. Нормативи товщини стовбура у саджанців:
• зерняткові культури: не менше 12 мм;
• кісточкові культури: не менше 15 мм;
• для слаборослих підщеп: не менш 10 мм.
6. Зверніть особливу увагу на стан кореневої системи — вона має бути добре розвиненою.
7. Вибираючи саджанець, враховуйте взаємозапильність сортів. Плодові дерева — перехреснозапильні рослини, для плодоношення їм потрібні інші сорти або дерева. Передусім це стосується вишні, до підбору її запилювачів треба підходити особливо ретельно, інакше урожай буде дуже низьким.
8. Обов’язково огляньте весь саджанець: корінці мають бути соковитими та світлими на зрізі, а гілки, коренева система та кора без пошкоджень.
ЕКСПОРТНА ЯКІСТЬ
Якщо ви прагнете продавати фрукти на зовнішні ринки, необхідно врахувати два важливих аспекти. По-перше, правові положення щодо експорту, по-друге, якість фруктів, очікуваних кінцевим споживачем. Зокрема, потрібно врахувати фітосанітарні умови, санітарні норми безпеки, товар має бути вільним від карантинних організмів, визначених країною-покупцем.
Навіть якщо партія була підготовленою відповідно до всіх процедур, у разі недотримання умов під час транспортування і торгівлі фрукти можуть втратити товарну якість. Метаболічні процеси у плодах та ягодах відбуваються постійно: після збирання врожаю, під час зберігання, транспортування та під час торгівлі. Це призводить до їх старіння і на завершальному етапі до розпаду паренхіми. Швидкість цих негативних змін залежить від температури та складу атмосфери, в якій перебувають фрукти.
Початок довгого шляху фруктів до нових ринків починається із саду. На якість та строк придатності плодів та ягід впливає не тільки погода, а й належним чином керовані агротехніка, захист від хвороб і шкідників, позакореневе удобрення, фертигація. Слід враховувати ризики пошкодження плодів сонцем, градом, хворобами зберігання. Якщо ми виявимо значний ризик цих небезпек, наші фрукти не повинні використовуватися для експорту на віддалені ринки, навіть якщо їхня зовнішня якість висока.
Збирання плодів в оптимальний час є ще однією умовою, необхідною для задоволення потреб клієнтів на віддалених ринках. Помилки, допущені на цьому етапі, не можна виправити навіть за допомогою найсучасніших технологій зберігання. Дату збирання врожаю найкраще визначати шляхом вимірювання концентрації етилену за допомогою використання точних аналізаторів або газового хроматографа. Виробники можуть і самостійно визначити ступінь дозрівання плодів та ягід, виконуючи різноманітні підходи до тестування.
ВІДДАЛЕНА ЛОГІСТИКА
Високоякісні плоди з потенційно високою щільністю під час зберігання необхідно охолодити якомога швидше після збирання та зберігати в оптимальних умовах (температура та газовий склад атмосфери). Доцільно проводити попереднє оброблення 1-метилциклопропеном (1-MCP), якщо цільовий ринок це дозволяє. Навіть якщо ви можете підготувати велику партію фруктів з високим рівнем однорідної якості, але вони будуть зібрані в розтягнутий період, їхня схильність до захворювань також буде змінюватися. Тому зберігання цих фруктів у сучасних технологіях, які обмежують швидкість дозрівання, підвищить довговічність товару в транспорті та торгівлі.
Якщо ринки занадто віддалені, транспортування може зайняти 30−40 діб. Звичайно, воно має відбуватися тільки у холодильнику. Не слід допускати, щоб температура перед завантаженням фруктів значно збільшувалася щодо температури зберігання. Знаючи потенційну ємність та довговічність окремих сортів, треба розробити торговельну стратегію. Наприклад, якщо віддалені ринки очікують яблука Джонаголд, ці плоди перед відправленням не повинні зберігатися більше як 1−2 місяці у звичайних холодильних камерах і 3−4 місяці в контрольованій атмосфері. Якщо плоди після збирання врожаю обробляли за допомогою 1-MCP, ми отримуємо додаткові 1−3 місяці зберігання.
Для віддаленого транспортування яблук придатні тільки ті плоди, що попередньо зберігали в інноваційних технологіях з низьким вмістом кисню, включно з динамічно контрольованою атмосферою. Спроба відправити ці яблука безпосередньо після збирання врожаю може закінчитися серйозною невдачею. Тому треба значно зменшити швидкість метаболічних процесів у плодах. У договорі про перевезення необхідно обов’язково зафіксувати температури з моменту завантаження до приймання товару одержувачем.
ШЛЯХ ЯБЛУКА
Фрукти важливо ідентифікувати по всьому виробничому ланцюжку, використовуючи системи відстеження. Ящики позначають уже під час збирання врожаю, та їхні номери вводять в інформаційні системи. Ці дані доповнюють наступними етапами ланцюга, зокрема завантаженням у камеру та умовами зберігання. Потім можна скласти базу даних, яка містить результати якісного аналізу плодів відразу після збирання. Плоди сортують і готують до продажу, не втрачаючи простежуваності.
На основі такої бази даних можна точно вказати окремі етапи ланцюга в будь-який момент. На жаль, це практикують далеко не всі виробники, проте імпортери очікують такої простежуваності або навіть вимагають її. Можливість відтворення історії окремої партії фруктів також дає змогу відстежити програму захисту, а отже, і потенційні залишки засобів захисту рослин. Це важливо й для щорічного проходження сертифікації GlobalG.A.P. На нашому підприємстві для цих процесів впроваджено новітнє програмне забезпечення Agrotracer для автоматизації виробничих процесів від збирання яблук у садах, зважування, транспортування в камери для зберігання до кінцевого відвантаження на реалізацію.
Найбільшою проблемою щодо якості експортованих фруктів є балансування партії. Для багатьох фермерів поодинці це практично не можливо, враховуючи обсяги однорідного продукту, на які приходять запити з-за кордону. Навіть у провідних плодоовочевих регіонах важко підготувати конкретну велику партію плодів та ягід одного сорту, не кажучи про рівномірну якість. Часто плоди одного сорту, що зберігають в одній камері, надходять з декількох садів та істотно відрізняються за розміром, забарвленням, внутрішньою якістю. Сучасні сортувальні лінії дають змогу вибрати фрукти певної зовнішньої якості (іноді навіть внутрішньої), але зазвичай виявляється, що відсоток тих, які не відповідають певним критеріям, дуже великий. Я неодноразово зазначав, що, особливо в сучасних сховищах, не слід розміщувати некомерційні товари. Це тільки збільшує вартість зберігання і подальшого сортування, істотно погіршуючи фінансовий ефект.
МИ ВЖЕ ЄВРОПА
Кожен український фермер має розуміти: щоб бути конкурентоспроможним, знатися на сучасних трендах, потрібно просувати свій продукт за кордоном. Наприклад, ми щорічно представляємо Україну на найбільших світових виставках фруктів Asia Fruit logistica у Гонконзі та Berlin Fruit Logistica, де передусім презентуємо українське яблуко. Ми доводимо, що воно стоїть вже рівнем вище польського, оскільки має низку переваг, враховуючи ґрунтово-кліматичні умови в яких вирощується.
Зараз ми можемо аргументувати ціну на наш продукт на рівні найкращих італійських та французьких виробників, адже за своєю якістю, смаковими властивостями, різнотипністю упакування та логістикою він ним не поступається. Основні та найперспективніші ринки, де ми займаємося пошуком та куди уже успішно експортуємо, — це Схід (Ірак, Іран, Туреччина, Оман, Катар, ОАЕ), також Гонконг, Індія та країни ЄС.
Зараз йде інтенсивне нарощення експорту українського яблука до Швеції. Ми пишаємося, що саме «Гадз» був першопрохідником на цей ринок. Зі свого боку ми готові до співпраці з кожним українським виробником, як у наданні послуг зі зберігання, сортування, пакування та маркетингу, так і в кооперації, бо в єдності наша сила.
Щорічно ринок змінюється, а будучи активним учасником на всіх міжнародних виставках фруктів, аналізуючи ситуацію, яка складається на сьогодні, ми спостерігаємо великі запити від фермерів на саджанці груші, черешні, персика, вишні, сливи, абрикоси. Зараз інтенсивно працюємо над закладанням маточників та маточно-живцевих садів як структурних частин майбутнього розсадника, що дасть змогу задовольнити найвибагливішого покупця в асортименті всіх плодових культур