Елеватор

Мультимодальний термінал на кордоні з Румунією пришвидшить аграріям експорт збіжжя

Західна перспектива

Західна перспектива
На терміналі встановлено силоси загальною місткістю 5250 т

Мультимодальний термінал на кордоні з Румунією пришвидшить аграріям експорт збіжжя.  

Будівництво «сухих» портів і перевантажувальних терміналів на західних кордонах можна вважати трендом, навіяним повномасштабною війною. Цей напрямок набуватиме популярності за умови повноцінної роботи глибоководних портів. Адже Україна рано чи пізно стане членом ЄС. І навіть перепона у 95 мм — саме така різниця між українською та європейською коліями — не стане на заваді. У цьому допоможе новий мультимодальний термінал Fishka Nov, будівництво якого наразі завершується на Буковині. 

У пошуках рішень 

Новий термінал будують у смт Глибока Глибоцького району Чернівецької області. Комплекс із перевалювання зернових обійматиме 8,5 га. 

За словами директора ПП «Фішка Нов» Іона Шалара, після початку повномасштабного вторгнення він із партнерами почав аналізувати ситуацію з експортом зернових культур і пошуком нових логістичних маршрутів та рішень. 

«Підшукали на кордоні з Румунією земельну ділянку, біля якої пролягає українська колія у 1520 мм та близькою до неї європейської колії 1425 мм, і почали проєктування та будівництво мультимодального термінала. На терміналі здійснюватимуться перевантажувальні операції з різних видів транспорту: вагонів-зерновозів, вантажівок, контейнерів тощо. Коли проєкт буде реалізовано, ми зможемо дати фору найбільшому терміналу з перевалювання зернових у Європі, який нещодавно ввели в експлуатацію в сусідній Румунії», — переконаний він. 

Загалом один вагон вивантажуватимуть за 12 хв

Фактично будівництво термінала розпочалось у травні 2023-го — тоді було закладено будівельний майданчик і завезено матеріали. Щоправда, на етапі проєктування довелося вносити зміни в технологію розвантаження, розвиток колій через специфіку конфігурації земельної ділянки тощо. 

«Спочатку думали прокласти дві паралельні колії, щоб перевалювати з вагона у вагон. За такого сценарію ми могли б подавати по 8–10 вагонів, що призвело б до додаткових значних витрат на подачу та прибирання зерновозів. Також довелося побудувати приймально-відправну колію завдовжки 800 метрів, що дає нам змогу приймати цілий потяг на колії 1435 мм на станцію Глибока-Буковинська, а не розбивати його по частинах, щоб забрати зі станції Вадул-Сірет. Тобто було багато нюансів, які довелось урахувати», — уточнив Іон Шалар. 

Швидкість і зручність 

Після введення в експлуатацію потужність мультимодального термінала Fishka Nov з перевалювання й транспортування становитиме 600 т зернових культур на годину. «Наша технологія передбачає одночасне перевантаження зернових у колі вагон — вагон, авто — вагон або вагон — зберігання», — уточнює Іон Шалар. 

На терміналі побудовано завальні ями, транспортні галереї для перевантаження збіжжя з вагонів, автотранспорту або силосів загальною місткістю 5250 т (три силоси по 1200 т і три — по 550 т), майданчик для зберігання контейнерів тощо. 

Зокрема, завальна яма на терміналі ширша ніж на елеваторах. Така конструктивна особливість припускає розсипання зерна за межі колії, що пришвидшує процес перевалювання без втрат збіжжя. 

Перший етап будівництва термінала Fishka Nov передбачає введення в експлуатацію чотирьох естакад, а надалі тут буде зведено ще сім

«Шукаючи обладнання, ми проаналізували ринок й отримали багато пропозицій від різних виробників. Але робили ставку на якість, розуміючи, що надалі, під час експлуатації, мінімізуємо витрати на ремонти. Від КMZ Industries отримали комерційну пропозицію, яка не лишила альтернативи іншим виробникам. Замовили в них силоси, транспортери й інше обладнання для перевалювання зернових. Інше обладнання, що стосується колій, замовили в київського підрядника, який і веде будівництво», — уточнив Іон Шалар. 

На території термінала прокладено п’ять паралельних колій по 1520 мм, на кожній із них — власні ваги. Відповідно, це дає можливість ділити повноцінний потяг у 54 вагони по 70 т, який прибуває з території України, на п’ять частин (9-9-8-7 вагонів). І п’ять бригад незалежно одна від одної починають одночасно вивантажувати вагони. 

«Там, де в нас завантаження на вузькі колії, ми можемо одночасно завантажити 12 вагонів без маневрової роботи, тобто без зміни колісних пар. Це три паралельних колії, куди заганяють вагони. Загалом у нас шість європейських колій. Зерно з них спрямовують вниз — на транспортери. Силоси, з яких зсипається зерно, обладнано датчиками, щоб не було перевантаження», — розповів Іон Шалар. 

Загалом один вагон вивантажуватимуть за 12 хв. 

«Навіть якщо за годину вивантажувати на одній колії по три вагони, фактично без проблем вивантажується 1 тис. тонн збіжжя», — поділився Іон Шалар. 

За його словами, один європейський потяг, який зазвичай складається з 32 вагонів місткістю 50 т кожен, на терміналі Fishka Nov можуть завантажити за 3 год, що у 8 разів швидше, ніж на станції «Вадул-Сірет», де на аналогічну операцію потрібно 24 год. 

Автоматизація в пріоритеті 

Перший етап будівництва термінала Fishka Nov передбачає введення в експлуатацію чотирьох естакад, а надалі тут буде зведено ще сім, де відбуватиметься завантаження зерна на європейську колію. 

Іон Шалар наголошує: на терміналі намагатимуться максимально автоматизувати процеси, щоб швидко та якісно надати послугу клієнтам, заощадивши, зокрема, на фонді оплати праці й здешевлюючи вартість послуг для клієнтів. 

Зокрема, зважування на автотранспорті передбачено без ваговика. Тобто автівка заїхала на термінал, система завантажила всю інформацію, включно з вагою зерна, підійнявся шлагбаум, і вантажівка попрямувала на вивантаження. Також передбачено автоматизацію у точках вивантаження. Наразі на терміналі опрацьовують можливість роботи одного ваговика одночасно на п’яти вагах, який контролюватиме процес. 

Близько 10–12 працівників зорієнтуються на вивантаженні, а 10 осіб залучать на завантаження. Тобто на кожної колії працюватиме окрема мінібригада. 

«У нас шість європейських колій. Беремо три колії, посередині йдуть силоси, куди завантажуватимуть зерно. На кожний вагон іде естакада, за допомогою якої зерно в кількості по 75 тонн завантажують у два силоси. Відкриваємо люк і зсипаємо у нижній вагон прямо під бункером 25 тонн — клапан закрився — ввімкнувся транспортер на вагони, які стоять зліва та справа. Цей процес автоматизовано. Працівникам потрібно буде тільки закладати пластиковий шланг у люки й контролювати фізичну наявність вагонів для вивантаження», — уточнив Іон Шалар. 

Для клієнтів великих і малих 

На переконання Іона Шалара, термінал Fishka Nov має бути максимально клієнтоорієнтованим і привабливим для агровиробників із Заходу України, яким наразі вигідніше везти збіжжя до глибоководних портів, ніж експортувати його суходолом. 

«Наразі в портах Великої Одеси зерно скуповують на 10 доларів дорожче, ніж у Чернівцях. Дорога до портів — це додаткові 5 доларів на тонні. Й нібито аграрій може заробити ці гроші, якби не ризик простоїв і питання безпеки вантажу, адже ніхто не застрахований від обстрілів», — зауважив він. 

Зокрема, наявність на терміналі шести європейських та п’яти українських колій зекономить час простою на колії на власних осях і 1–2 долари за тонну, адже за цю послугу залізниця бере гроші. 

Крім того, Fishka Nov звернулася з листом до Фітосанітарної служби України з проханням зробити фітосанітарний пункт на території термінала. Також у компанії провели робочі зустрічі з представниками Держмитслужби з метою функціонування зони митного контролю й постійного перебування одного митника на території термінала. Це дозволить замитнювати на місці всі партії й не витрачати час на станції «Вадул-Сірет». 

«Ми також ведемо перемовини з двома румунськими компаніями, які мають власні силоси та причали в порту Констанца. Хочемо повернутися обличчям до дрібних фермерів і надати їм можливість перевантажувати у свої вагони й напряму продавати збіжжя в порту Констанца без участі посередників, які заробляють на цьому 10–20 доларів», — додав Іон Шалар.  

ГОВОРИТЬ ЕКСПЕРТ  

Богдан Дудар, керівник представництва KMZ Industries по Західному регіону  

— Кожен об’єкт, над реалізацією якого ми працюємо, особливий, адже потребує індивідуальних рішень для виконання певних завдань замовника. 

Термінал Fishka Nov — унікальний можливістю одночасного розвантаження зерна з українських вагонів і його завантаження на європейські. Для цього на об’єкті функціонуватимуть п’ять українських і шість європейських колій. Такої масштабності, за моєю інформацією, наразі не має жоден перевалювальний елеватор уздовж усього західного кордону. 

Коли ми вперше спілкувалися із замовником, він мав тільки майданчик та ідею — дуже швидко приймати українські вагони й так само швидко завантажувати зерно у європейські. Тому серед основних завдань були: правильна організація приймання зерна й підбір оптимального обладнання, яке забезпечить безперебійну та максимально ефективну роботу термінала, з чим ми впорались. 

Наприклад, ураховуючи планову інтенсивність експлуатації місткостей на терміналі, ми посилили перевірені часом рішення KMZ Industries, адже розуміли, про які великі масиви збіжжя йтиметься. Якщо фермерський елеватор робить 2–3 оберти на сезон, то на перевантажувальному терміналі кількість оброблюваного зерна збільшується у десять разів. 

Зокрема, на силосах ми збільшили товщину стінок конусного днища, на які припаде найбільше навантаження під час вивантаження зерна. А на корпусі встановили додаткових п’ять кілець для посилення міцності конструкції. Для розуміння: зазвичай на стандартному силосі такої висоти кільця не встановлюють взагалі. 

На даху силосів встановили додаткові повітроводи, щоб компенсувати різку зміну тиску всередині конструкції під час її швидкісного завантаження. Також установили майданчики для зручного обслуговування повітроводів, які треба буде додатково чистити через здіймання великої кількості пилу за активної роботи термінала. 

Відразу подбали й про додатковий захист основних агрегатів від швидкого зношення: застосували футерування для транспортного обладнання, що значно подовжить строк його експлуатації за очікуваної інтенсивності навантаження. 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ