Елеватор

Нові об’єкти — новий досвід

Нові об’єкти — новий досвід

Миколаївські виробники елеваторного обладнання застосовують останні конструкторські розробки на зведенні й реконструкції підприємств зернозберігання.

З 1999 року на ринку сільгоспмашинобудування України працює миколаївська компанія «Югелеватор», яка виготовляє обладнання для підприємств зернозберігання. Почавши з виробництва силосів, за двадцять років, що минули, ТОВ «ТД „Югелеватор”» значно розширив межі своєї діяльності: сьогодні на ньому виготовляють ще й різноманітне транспортне обладнання — норії, скребкові та стрічкові конвеєри, самопливи тощо. Крім того, в компанії працює конструкторський підрозділ, який створює нові моделі елеваторних машин, а також проєктна група, що проєктує зернозберігальні комплекси. 

Сьогодні ТОВ «ТД „Югелеватор”» може щодоби виготовляти конструкції сховищ для зберігання 3 тис. тонн зерна, має свій монтажний підрозділ, здатний побудувати сучасний елеватор «із нуля» — від облаштування фундаментів під його споруди, завершуючи пусконалагоджувальними роботами та введенням об’єкта в експлуатацію. 

За двадцять років роботи «Югелеватор» виготовив обладнання для сотень елеваторів і звів десятки зберігальних підприємств у більшості областей України. Серед вдячних клієнтів є малі фермерські господарства й агрохолдинги. 

Останні об’єкти «Югелеватора» — свого роду підсумок досвіду та можливостей, які компанія набула за весь час своєї роботи. Про один із них ми розповімо сьогодні докладніше — це Вінницький елеватор агрохолдингу «Епіцентр-Агро», де миколаївці спроєктували й виконали його реконструкцію, по суті, добудувавши другу чергу підприємства потужністю одночасного зберігання понад 60 тис. тонн зерна. 

«Епіцентр-Агро» — наймолодший з українських агрохолдингів. Його історія почалася навесні 2016 року, коли компанія придбала «Вінницьку агропромислову групу», до якої входили чотири елеватори, зокрема Вінницький — на 100 тис. тонн одночасного зберігання. Однак потужностей підприємства, з якого виробник мав намір регулярно вантажити маршрутні поїзди із зерном, виявилося замало, і на початку минулого року «Епіцентр-Агро» уклав договір із «Югелеватором» на проведення реконструкції підприємства, а саме — добудову нових місткостей для зберігання, а також інсталяцію додаткового обладнання з очищення, сушіння й відвантаження збіжжя. 

Оперативне проєктування 

Укладанню договору агрохолдингом завжди передує проведення тендеру, на якому постачальники товарів чи послуг мають довести, що їх пропозиція є найкращою. Отже, укладання договору з «Юг елеватором» означає, що саме він переміг у тендері, запропонувавши замовнику найвигідніші умови за контрактом. 

За договором миколаївці стали не лише постачальниками обладнання та виконавцями робіт по їх монтажу, а й проєктувальниками реконструкції елеватора. 

«Саме проєктування почалося навесні 2018 року, але в процесі все коригувалося, оперативно вносилися зміни, доводилося враховувати обставини, — розповів керівник проєктно-технологічного відділу „Югелеватора” Олександр Петров. — Уже влітку ми звели всі оперативні силоси на об’єкті». 

До початку збирання пізніх культур на другій черзі елеватора була готова норійна вежа, змонтовано сепаратори, зерносушарку, частину транспортного обладнання й вибудовано один основний силос. Ці потужності відразу ввели в роботу з приймання й доробки кукурудзи. 

Повністю об’єкт був завершений уже цього року, перед початком нового зернового сезону — 2019/20. Загалом упродовж реконструкції «Югелеватор» збудував на об’єкті три оперативних силоси, шість силосів для тривалого зберігання, надсилосну й підсилосну галереї, транспортери та самопливи для переміщення зерна. Також компанія виготовила й змонтувала всі допоміжні металоконструкції на другій черзі та забезпечила зв’язок сепараторів і зерносушарок у загальну технологічну лінію. 

Обладнання силоса 

Чим вирізнялася й чим запам’яталася фахівцям «Югелеватора» реконструкція Вінницького елеватора «Епіцентр-Агро»? По-перше, складністю проєкту. Адже будівництво довелося вести не на голому місці, а добудувати другу чергу до вже наявної першої і поєднати їх в один виробничий комплекс. По-друге, масштабністю. Зокрема, йдеться про шість плоскодонних силосів для тривалого зберігання місткістю понад 11 тис. тонн зерна кожний. 

Силос цієї моделі має діаметр 27,5 м і складається з 18 ярусів заввишки 1,18 м кожний. Загальна висота силоса — 29,2 м, а місткість у перерахунку на пшеницю — 11,3 тис. тонн. Конструкція силоса збірна й складається з металевих листів завтовшки від 6 мм на нижніх ярусах і до 1 мм на верхніх. Листи виготовляють з оцинкованого металу шаром 450 г/м., жорсткості яким надає подовжне формування у вигляді хвиль завширшки 131 мм. Кожний лист монтується на три ребра жорсткості болтовими з’єднаннями, отвори під які пробиваються на високотехнологічному заводському обладнанні з точністю до 0,1 мм. У верхній частині силос обладнано чотирма вітровими кільцями, які збільшують його опірну стійкість. Дах конструкції здатний витримати снігові навантаження масою 180 кг/м.. 

У базову комплектацію силоса входить верхній датчик рівня завантаження силоса, драбина на даху силоса з огорожами безпеки, обслуговчий майданчик із вертикальною драбиною для підіймання та люком для візуального огляду. Додатково силос обладнано системою термометрії зі щитом контролю температури, встановленому на корпусі силоса. На автоматизованих підприємствах він може бути під’єднаний до диспетчерського пункту, куди подається сигнал із термопідвісок. 

Якщо температура всередині силоса перевищує граничні показники, автоматика вмикає вентилятори, які продувають зернову масу й охолоджують її. Кожний силос обладнано зачисним шнеком потужністю 50 т/год, але за потреби замовника «Югелеватор» може встановити потужніші шнеки. Наприклад, на цьому об’єкті 120 т/год. 

Також на Вінницькому елеваторі «Югелеватор» установив три оперативних силоси місткістю 1,2 тис. тонн кожний із конусним днищем, у конструкції яких були використані новаторські розробки. Зокрема, самі конуси виготовлено не зі зварних листів, а зі збірних. Перевага такої конструкції полягає в тому, що під час монтажу днища зварювальні роботи не потрібні — всі з’єднання виконуються на болтах. Отже, на конусі немає зварних швів, відпадає потреба їх зачищати й регулярно підфарбовувати. 

Транспортне обладнання 

Інша відповідальна частина робіт, виконана «Югелеватором» на реконструкції у Вінниці, — виготовлення й монтаж транспортного обладнання та комунікацій, загальна довжина яких перевищила 1000 м. До складу такого обладнання ввійшли норії, скребкові конвеєри та самопливи, потужність яких становить 200 т/год. Хоча миколаївці можуть виготовляти транспортне обладнання й більшої продуктивності — до 500 т/год, але все ж таки здебільшого попит мають норії й транспортери потужністю приблизно 100 т/год, тож і в цьому разі досвід виробництва потужнішого обладнання був, скажімо так, непересічним. 

До переваг транспортного обладнання, зокрема скребкових конвеєрів і самопливів від «Югелеватора», належить те, що все воно футерується спеціальними матеріалами для збільшення строку експлуатації. На Вінницькому елеваторі конвеєри та самопливи футеровані поліуретаном — пластиком, що не лише запобігає стиранню металу, а й захищає саме зерно від травмування. 

Ще більше розробок й ідей компанія «Югелеватор» застосувала на реконструкції іншого об’єкта агрохолдингу «ЕпіцентрАгро» — Закупнянському елеваторі в Хмельницькій області. Це також одне зі зберігальних підприємств, на яких миколаївці працювали останнім часом, але про цей їх досвід ми розповімо в наступному номері журналу.

Марк Бєлявцев

журнал The Ukrainian Farmer, листопад 2019 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі The Ukrainian Farmer та інтернетсторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону УкраїниПро авторське право та суміжні права”.
Використання
інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ